اختراع هر باره چرخ در ایران/ هیچ کشوری دوره طولانی تورم 2 رقمی ما را تجربه نکرده است

    کد خبر :667515

گروه اقتصادی بازتاب: سال‌هاست دیدگاهی در میان مسئولان شکل‌گرفته که مبنای آن بی‌توجهی و بعضاً ستیز با تجارب مشترک بشری است. بر مبنای این دیدگاه بی‌توجه به تجارب گذشته بشریت، همواره باید مجدداً چرخ را اختراع کرد، حتی اگر پنج هزار سال از اختراع آن گذشته باشد.

 

استدلال مدافعان این رویه، متفاوت بودن ایران ازهرجهت نسبت به بقیه دنیاست، درنتیجه تجارب مشترک بشری هرچند حاصل ده‌ها و صدها سال تجربه‌اندوزی، آزمون‌وخطا، بررسی علمی و صرف هزاران میلیارد دلار هزینه باشند به کار ما نمی‌آیند و ما باید برای رفع مشکلات و پیشرفت صرفاً از راه‌حل‌های اختراعی خودمان استفاده کنیم.

 

غلامرضا مصدق دراین‌باره دو مورد عيني از مشکلات عديده و ظاهراً لاينحل کشور که بی‌توجه به تجارب بشري درصدد حل آن‌ها هستيم را توضيح می‌دهد:

 

– در ۴۰ سال گذشته به‌جز در چند سال معدود همواره با تورم دورقمی دست‌به‌گریبان بوده‌ایم. در تاریخ هیچ کشوری حتی کشورهایی که ابر تورم‌های افسارگسیخته داشته‌اند تابه‌حال چنین دوره طولانی تورم دورقمی وجود نداشته است. اگر کسر شأن نمی‌شود، بپرسيم آن‌همه کشور با تورم بالا چطور طی زمانی محدود آن را مهار کردند؟ چرا ما نمی‌خواهیم با استفاده از الگوهای آن‌ها همان کار را انجام دهیم؟

 

– فساد اداری مشکلی جهانی، راه‌حل آن‌هم کاملا‌ً شناخته‌شده است. گرجستان تا ده سال پيش يکي از فاسدترين کشورهاي جهان بود و همواره در رده‌بندی سازمان شفافيت بین‌المللی در آخر جدول، در کنار فاسدترین کشورها مثل، سومالی، افغانستان و کره شمالی قرار داشت، اما فقط طی کمتر از ده سال خود را به بلوک کشورهای پاک دنیا رساند. هجوم ایرانی‌ها در سال‌های اخير براي سرمایه‌گذاری در گرجستان مؤید این ادعا است. گرجستان چطور اين معجزه را در اين مدت کوتاه انجام داد؟ خب ما هم همين کار را بکنيم.

 

بشریت در اقتصاد، سياست، فرهنگ، رسانه، روابط بین‌الملل، مديريت و غیره ‌انباشت عظيمي از تجارب موفق و ناموفق در کارنامه خود دارد، اگرچه هر يک از اين تجارب در شرايط خاص جغرافيايي، زماني و اجتماعي متفاوتی حاصل‌شده‌اند و امکان به‌کارگیری نعل به نعل آن‌ها در هرجائی وجود ندارد، اما قطعاً کلیت آن‌ها با لحاظ کردن شرایط خاص بومی هر کشور قابل‌استفاده است.

 

به دلیل فقدان تجارب قبلی، پیشرفت کشورهای پیشگام در انقلاب صنعتی ده‌ها سال زمان برد، اما موج دوم توسعه‌یافتگی و صنعتی شدن در کشورهای دیگر به‌ویژه آسیای جنوب شرقی با استفاده از تجارب کشورهای پیشگام درزمانی بسیار کوتاه‌تر انجام شد.

 

ساختار مدیریتی غیر منعطف فعلی کشور که راه را بر هرگونه اصلاح امور بسته، بزرگ‌ترین مانع برای استفاده از تجارب بشری برای حل مشکلات با هزینه و زمان کمتر است.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید