سامانه پیش بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران(فیلم)

    کد خبر :667482

پدیده سیل هر ساله در سطح جهان و به ویژه در نقاط مختلف کشور باعث بروز خسارات جانی و مالی فراوانی می‌شود از این رو نصب سامانه پیش بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

پدیده سیل هر ساله در سطح جهان و به ویژه در نقاط مختلف کشور باعث بروز خسارات جانی و مالی فراوانی می‌شود.

 

شهر تهران نیز با توجه به شرایط خاص جغرافیایی خود از این قاعده مستثنی نیست و طی سالیان گذشته بارها سیل این شهر را تهدید کرده است.

 

در چنین شرایطی با ایجاد سیستم پیش‌بینی سیل می‌توان خسارات ناشی از سیلاب را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

اصلی ترین بخش یک سامانه هشدار سیل، شناسایی و پیش‌بینی سیل است. در تهران، به دلیل شیب بسیار و فاصله اندک خروجی حوضه ها ی آبریز از مناطق شهری،کنترل و هشدار سیل پس از وقوع سیلاب در بالادست به سختی امکان پذیر است.

 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با آگاهی از این موضوع، راه اندازی سامانه پیش بینی سیل را در دستور کار خود قرار داده است.

 

در این روش پس از پیش‌بینی پارامترهای دما و بارش از طریق اجرای مدل های عددی هواشناسی و شبیه سازی هیدرولوژیکی و تعیین هیدروگراف سیل، پارامترهای اصلی سیل نظیر دبی لحظه‌ای پیک سیلاب، زمان وقوع و حجم سیلاب در رودخانه ها و کانالها تا مبادی ورودی به شهر از 5 روز قبل از وقوع سیل برآورد خواهد شد.

 

همچنین به منظور راستی آزمایی مدل های عددی پیش بینی وضع هوا و افزایش دقت سامانه، 10 ایستگاه باران سنج آنلاین در حوضه های آبریز مشرف به تهران نصب شده است که علاوه بر اندازه گیری و پایش لحظه ای وضعیت حوضه ها در بالادست، در تدقیق مدل های پیش بینی سیل کاربرد دارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید