چرا سندرز به تحریم ایران نه گفت؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۳۵
    کد خبر :66710

اکثریت دموکرات‌ها بدون توجه به تاثیر این تحریم‌ها بر برجام بخاطر آن موافقت کردند که خواستار مجازات روسیه بودند؛ آن هم بخاطر دخالت انتخاباتی روسیه به نفع ترامپ در مقابل کلینتون.

سرویس بین‌الملل- روزنامه «هافینگتون پست» در گزارشی اشاره می‌کند روایت‌هایی بیان می‌شوند که علت رای منفی سناتور سندرز به طرح تحریم روسیه، ایران و کره شمالی نه در راستای منافع روسیه حرکت کردن که دفاع از برجام بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: اخیرا ۹۸ سناتور امریکایی به تحریم روسیه، ایران و کره شمالی رای مثبت دادند و تنها دو سناتور با این موضوع مخالفت کردند؛ برنی سندرز و رند پائول که اتفاقا خود جمهوریخواه است. در حالی که تحریم روسیه تقریبا در سرفصل مهمترین خبرهای رسانه‌ها قرار داشت این تحریم ایران است که احتمالا به دلیل تاثیر آن بر برجام مهمترین بخش تحریم‌های تازه بوده است.

دولت ترامپ ادعا کرده که قصد دارد برجام را لغو کند و حتی از تغییر حکومت در ایران استقبال کرده است. با این حال، این موضوع سبب نشد تا دموکرات‌ها از پیوستن به جمهوریخواهان خودداری کنند. به ادعای آنها، تحریم‌های تازه می‌توانند ابزاری در دست ترامپ برای تضمین توافق هسته‌ای باشد. جالب آن که برخی از دموکرات‌ها از جمله کارکنان کارزار انتخاباتی سابق کلینتون نیز به طور فزاینده‎ای به سناتور سندرز حمله کردند و او را متهم به همسویی با روسیه و سرزنش کردند.

آدام پارک هومنکو معاون سابق کلینتون و موسسان کارزار او گفت که برنی سندرز هیچ بهانه‌ای برای رای منفی به تحریم‌ها نداشت و کارش اشتباه بود. پیتر دائو یکی دیگر از مشاوران کلینتون نیز در توئیتر نوشت که او پیشتر نیز یک نفر از چهار نفری بود که قانون تحریم سابق روسیه رای منفی داده بودند. او نوشت این موضوع نشان می‌دهد که سندرز وابسته به پوتین است و به او گرایش دارد. سندرز اما دیدگاه مترقی‌ای درباره این لایحه تحریمی داشت. او در واکنش به انتقادات در توئیتر نوشت: «من به شدت از تحریم روسیه و کره شمالی حمایت می‌کنم با این حال، بسیار نگران موضع ترامپ در قبال ایران هستم. این تحریم‌های جدید می‌تواند برجام را تهدید کند».

این روزنامه می‌نویسد اکثریت دموکرات‌ها بدون توجه به تاثیر این تحریم‌ها بر برجام بخاطر آن موافقت کردند که خواستار مجازات روسیه بودند؛ آن هم بخاطر دخالت انتخاباتی روسیه به نفع ترامپ در مقابل کلینتون.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «اما واقعیت آن است که سندرز برخلاف دیگر قانونگذاران درک کرده که حمایت باید از قوانین سودمند سیاسی باشد نه از طرح‌هایی که هزینه بالایی دارند. ممکن است یکی از مهمترین توافقنامه‌های بین‌المللی امروز (برجام) را نابود کنند. اگرچه ابهام در مورد این که آیا تحریم‌های اخیر ایران ناقض برجام هستند یا خیر وجود دارد اما واضح است که روح برجام را تضعیف می‌کنند و انگیزه‌ای به دست ایران می‌دهند تا آن را اجرا نکند.

بدون لغو واقعی تحریم‌ها، ایران هیچ انگیزه و دلیلی برای پیروی از برجام ندارد و احتمالا برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد. این موضوع آنجایی خطرناک‌تر می‌شود که ترامپ گفته احتمالا در گزارش ماه اکتبر آینده رای به انطباق اقدامات ایران با برجام نخواهد داد. ضروری است که قانونگذاران به سندرز در حفاظت از توافق هسته‌ای بپیوندند. بدون برجام تنش‌ها افزایش می‌یابند و تمام پیشرفت‌های دیپلماتیک دوران اوباما خنثی می‌شوند و جنگی دیگر در خاورمیانه روی می‌دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید