جانشین محسن رضایی: پیوستن به FATF برای سپاه پاسدارن مشکل‌ساز خواهد شد

    کد خبر :666939

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سؤال ما از موافقان «اف‌ای‌تی‌اف» آن است که با اجرایی شدن ۳۹ توصیه «اف‌ای‌تی‌اف» در کشور، چه مزایا و دستاوردهایی برای ما در امر تعاملات بانکی و مراودات اقتصادی جهانی حاصل شده است؟

 

علی احمدی، جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حواشی روزهای اخیر درباره لوایح «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» گفت: حسب گزارش رسمی دولت، از ۴۱ توصیه «اف‌ای‌تی‌اف»، ۱۳ توصیه به سبب اینکه کاملاً در اختیار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بود و نیاز به تصویب قانون نداشت، کاملاً اجرایی شده است.

 

رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: همچنین زیرساخت‌های فنی ۲۴ توصیه از ۴۱ توصیه «اف‌ای‌تی‌اف» نیز از سوی دولت تمهید و برقرار شد و اجرای این ۲۴ توصیه را منوط به تصویب دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» کردند.

 

وی تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» نیز، هم آن ۲۴ توصیه که زیرساخت‌های فنی‌اش مهیا شده بود، عملیاتی گشت و هم خود این دو لایحه به عنوان دو معیار «اف‌ای‌تی‌اف» در کشور عملیاتی شد؛ بنابراین ۲۶ معیار و دستورالعمل «اف‌ای‌تی‌اف» در این مرحله به درجه اجرایی و عمیاتی رسید.

 

احمدی افزود: این ۲۶ معیار فوق‌الذکر به انضمام آن ۱۳ معیاری که در همان مراحل اول بدون نیاز به تصویب قانون از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اجرایی شد، جمعا توصیه‌های اجرایی شده «اف‌ای‌تی‌اف» در ایران را به ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه رساند.

 

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حالا سؤال ما از موافقان «اف‌ای‌تی‌اف» آن است که با اجرایی شدن این ۳۹ توصیه «اف‌ای‌تی‌اف» در کشور، چه مزایا و دستاوردهایی برای ما در امر تعاملات بانکی و مراودات اقتصادی جهانی حاصل شده است؟ آیا عملیاتی شدن این ۳۹ توصیه بی‌تأثیر بوده و تمام مزایای عضویت در «اف‌ای‌تی‌اف» منوط به دو توصیه باقی مانده است؟

 

وی در ادامه با بیان اینکه مهلت یک ساله مجمع تشخیص برای رسیدگی به لایحه «سی‌اف‌تی» دوم بهمن ماه سال جاری پایان می‌یابد به حواشی ایجاد شده درخصوص این لایحه نیز گریزی زد و گفت: «قانون مقابله با تامین مالی تروریسم» در سال ۸۹ در کشور تصویب شد و این قانون اخیراً اصلاح و در سال ۹۸ ابلاغ شده است؛ مفاد مندرج در لایحه «سی‌اف‌تی» در واقع همان مفاد «قانون مقابله با تامین مالی تروریسم» است که در حال حاضر به صورت کامل در کشور رعایت می‌شود.

 

احمدی افزود: بنابراین با توجه به اینکه اصول مقابله با تأمین مالی تروریسم بر مبنای قانونی بومی و به صورت صددرصدی در داخل کشور در حال پیاده سازی است، اتاق فکری مشترک در داخل و خارج با دستمایه قرار دادن موضوع لایحه «سی‌اف‌تی» در حال فضاسازی کاذب علیه ایران در موضوع FATF است.

 

رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: اتاق فکری که در موضوع «اف‌ای‌تی‌اف» و لوایح ذیل آن مشغول فضاسازی کاذب است، بدون تردید با استقلال و حاکمیت ملی ما در تضاد و تخاصم است.

 

ورود به لیست خاکستری FATF می‌تواند پایه‌ای برای اجماع علیه ایران باشد

 

به گزارش ایلنا،سیدجلال ساداتیان، با اشاره به نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل گروه ویژه اقدام مالی به ایران و احتمال بالای بازگشت کشورمان به لیست خاکستری این گروه، در پاسخ به این سوال که شرایط بازگشت تهران به لیست خاکستری را چگونه می‌توان تصویر کرد، گفت: اگر کشوری عضو جامعه بین‌الملل می‌شود، قاعدتا باید تبعات، عوارض و همچنین مزایایی که عضویت در این جامعه دارد را با هم بپذیرد؛ به این معنا که وقتی دنیا می‌گوید ما می‌خواهیم در همه عرصه‌ها شفافیت داشته باشیم تا بدانیم پول از کجا می‌آید، منشأ آن کجا و چیست و به کجا می‌رود، شما هم اگر می‌خواهید عضو جامعه بین‌الملل باشید باید این موارد را اجرا کنید نه اینکه همه کشورهای دنیا عضو این مجموعه هستند و شما نخواهید با برخی تصورات وارد شوید.

 

وی ادامه داد: برای مثال اینکه برخی اعضای مجمع با صراحت اعلام کرده‌اند که در صورت اجرای دستورات گروه ویژه اقدام مالی، سپاه پاسداران قادر به انجام اقدامات خود نیست که باید جواب دهیم که سپاه نه پیش از این و نه پس از این کارهایش را در چهارچوب این طریق انجام نخواهد داد. با این حال عمده روابط تجاری و تبادلات بانکی از یک مجرا و کانالی اتفاق می‌افتد که حالا که تحریم‌های آمریکا وجود دارد، ما هم می‌خواهیم خود را دچار تحریم دیگری کنیم.

 

ساداتیان افزود: برخی آقایان مجمع تشخیص استدلال‌های مختلفی دارند که ابعاد داستان گروه ویژه اقدام مالی برای ما شفاف نیست که پاسخ به این ابهام نیز این است که حداقل برای شما باید شفاف باشد که در صورت عدم اجرای لوایح FATF حتی روسیه و چین هم حاضر به ادامه همکاری با ما نخواهند بود و اینجا دیگر تصمیم رهبران سیاسی راهگشا نخواهد بود و ما دچار خودتحریمی می‌شویم.

 

این دیپلمات پیشین همچنین در خصوص اینکه ورود به لیست خاکستری می‌تواند به عنوان پیش زمینه و پایه‌ای برای آغاز شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران عمل کند، گفت: حتما اجماع علیه ایران برای ما خطرناک است و کشورهایی مانند آمریکا از این طریق می‌توانند کار را به جایی برسانند که در شورای امنیت مجددا تحریم‌هایی علیه ایران به تصویب برسد. الان نگاه کنید که ترامپ، نتانیاهو و حتی عربستان سعودی چگونه به در و دیوار می‌زنند تا بتوانند شرایطی را مهیا کنند تا اجماع پیش از برجام علیه تهران را احیا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید