چند درصد حساب‌های بانکی موجودی میلیاردی دارند؟

    کد خبر :665969

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد نزدیک به ۱ هزارم حساب‌های بانکی شخصی بالای یک میلیارد تومان موجودی دارد. هم‌چنین شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان به ازای هر ایرانی سود سپرده می‌دهد.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به زبان ساده لایحه بودجه سال 99 کل کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کرده است. در ابتدای این گزارش تاکید شده است که قاعدتا سواد مقدماتی مالی و اقتصادی خاصی برای خواندن این گزارش لازم نیست و مخاطب آن عموم مردم هستند.

 

1- نزدیک به 0.1 درصد (یک از هزار) حساب‌های بانکی شخصی بالای یک میلیارد تومان موجودی دارد. یعنی از هر هزار حساب بانکی شهروندان، موجودی 1 حساب بالای یک میلیارد تومان است.

 

به گزارش فارس،ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در سال 95 گفته بود 447 میلیون تعداد کل حساب های بانکی است. از این تعداد 439 میلیون مربوط به به اشخاص حقیقی است. با فرض ثابت بودن حساب‌های شخصی بالغ بر 439 هزار حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی بالای یک میلیارد تومان موجودی دارند.

 

2- حدود 0.03 درصد خودروهای سواری داخل کشور (3 در ده‌هزار) بنز با سال ساخت بالای 2010 هستند. این رقم برای بالای 2015 به 7 در صدهزار می‌رسد.

 

یعنی از هر 10 هزار خودروی سواری فعال در کشور، 3 خودروی بنز با مدل بالای 2010 وجود دارد.

 

طبق آمارهای رسمی بالغ بر 21 میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که می‌توان گفت حدود 6500 بنز بالای سال ساخت 2010 داریم.

 

3- از هر 100 سفر خارجی نزدیک به 85 سفر به کشورهای همسایه و منطقه و 1.6 سفر به تایلند صورت می‌گیرد.

 

4- شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان کمی بیش از 200 هزار تومان در ماه به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد.

 

براساس گزارش بانک مرکزی، 1530 میلیارد تومان سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار مردم در بانک ها تا پایان خردادماه امسال بوده است. اگر سود بانکی را 15 تا 20 درصد درنظر بگیریم، نظام بانکی سالانه حدود 220 تا 300 هزار میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت می کند.

 

به عبارت دیگر در هر ماه بین 18.3 تا 25 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت می‌شود. این عدد معادل 5 ماه یارانه نقدی است.

 

5- هر کودکی که امسال (1398) در کشور به دنیا خواهد آمد با حداقل 8 میلیون تومان بدهی عمومی انباشته چشم به جهان خواهد گشود.

 

6- شما امسال یک میلیون تومان بدهی بودجه‌ای خواهید داشت.

 

در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: «این اعداد و محاسبات احتمالا حس مخلوط و گسی در شما ایجاد می‌کند، برخی از آنها با حس قبلی شما جور درنمی‌آید، برخی فراتر از انتظار و برخی نیز بی‌ربط به نظر می‌رسند، اما همه آنها یک نقطه مشترک دارند و آن ارتباط با بودجه کشور است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید