سرفصل درسهای دانشگاهی علوم سیاسی بازنگری مجدد می شود

    کد خبر :66575

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سرفصل درسهای دانشگاهی رشته علوم سیاسی در سال 92 توسط کارگروه علوم سیاسی شورای تحول تدوین شد اما با توجه به نظرات دانشگاهیان و نپذیرفتن برخی از دانشگاه ها، این برنامه بار دیگر در شورا بازبینی می شود.

عبدالرحیم نوه ابراهیم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: شورای تحول علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کند و با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، بازنگری سرفصل های درس های دانشگاهی رشته علوم سیاسی تا پایان امسال انجام خواهد شد.
وی در مورد تغییر سرفصل درس های دانشگاهی دیگر رشته های علوم انسانی نیز گفت: مباحث علوم انسانی در حوزه شورای تحول پیگیری می شود و هر چند که نظارت عالیه آن با وزارت علوم است اما باید در ابتدا این شورا نظراتش را اعلام کند.

** بازنگری بیش از دو هزار رشته درسی دانشگاهی
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم افزود: در مجموع بیش از سه هزار رشته تحصیلی دانشگاهی وجود دارد که تاکنون بیش از دو هزار رشته بازنگری شده است.
وی گفت: این رشته های تحصیلی در کارگروه های برنامه ریزی فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، دامپزشکی، علوم انسانی و اجتماعی، هنر و معماری و میان رشته ای ها بازنگری می شود که فرآیند اغلب آنها به اتمام رسیده است.
نوه ابراهیم ادامه داد: فقط در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی که 50 درصد رشته های دانشگاهی را شامل می شوند، حدود 70 درصد فرآیند بازنگری رشته ها باقی مانده است.
وی یادآور شد: برنامه های درسی دانشگاهی هر 5 سال یک بار بازنگری می شود و در دوره جدید نیز ماموریت ها در این حوزه رصد رشد علمی و چگونگی رشد رشته های دانشگاهی در دیگر کشورها و مقایسه آن با وضعیت داخلی است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم یادآور شد: تقریبا همگی رشته های تحصیلی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد بازنگری و به روز شده و فقط در رشته های مقاطع کاردانی و کارشناسی مقداری عقب هستیم.
وی گفت: حوزه علوم انسانی یک هزار و 300 رشته دانشگاهی دارد که حدود 800 برنامه آن یا بازنگری شده و یا در دست اقدام است و به طور حتم تا یک سال آینده برنامه درسی نخواهیم داشت که عمر تدوین آن بیش از 5 سال باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید