سفیر ایران: حضور رئیس جمهوری ارمنستان در آئین تحلیف توسعه بخش همکاری ها است

    کد خبر :66572

سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت که سفر پیش روی سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری این کشور به تهران برای حضور در آئین تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، توسعه بخش دامنه گسترده ای از همکاری ها است.

به گزارش ایرنا، سجادی در نشست بررسی روابط دو کشور که با حضور هیات پارلمانی جمهوری اسلامی در سفارت ایران در ایروان برگزار شد، اظهار کرد: روند شتاب گرفته توسعه و گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف بویژه پارلمانی برای دو کشور پردستاورد بوده است.
وی در این نشست که شامگاه یکشنبه برگزار شد، گفت: برنامه ها و اجرای نقشه راه گسترش مناسبات تهران و ایروان همواره در کانون هدف مقام های ایرانی و ارمنستانی قرار دارد، زیرا سودمندی آن برای مردم دو کشور فراگیر است.
سجادی افزود: در چارچوب گسترش روابط دوستانه دو کشور، سفر سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان به تهران و برنامه پیش بینی شده شرکت در آئین تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در 14 مرداد، بدون شک به توسعه بیش از پیش همکاری ها به ویژه در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری از جمله در منطقه آزاد مغری (نزدیک مرز ایران) منجر خواهد شد.
سفیر ایران همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه راهبرد اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، اولویت اصلی و اساسی وزارت امور خارجه و سفارت خانه های جمهوری اسلامی را توسعه همکاری های اقتصادی بویژه با کشورهای دوست نظیر ارمنستان بر شمرد.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست با ارزشمند خواندن پیشرفت های صورت گرفته در روابط تهران و ایروان برپایه پیگیری ها و اقدام های سفیر و سفارت جمهوری اسلامی، هدف از مذاکرات هیات پارلمانی در ایروان را شناسایی توانمندی های بیشتر در عرصه های مرتبط با آموزش و تحقیقات و همچنین اقتصادی اعلام کرد.
رئیس هیات ایرانی گفت: موقعیت ویژه جغرافیایی ارمنستان می تواند پل دسترسی ایران برای ارتباط گسترده تجاری با بازارهای صادراتی و واردات منطقه ای و جهانی باشد و برای هر دو کشور دستاوردها و شکوفایی اقتصادی فراهم کند.
وی همچنین با اشاره به برنامه مذاکرات پیش بینی شده در ایروان و بازدید از دانشگاهها، ابراز امیدواری کرد که شناخت از وضعیت علمی و آموزشی ارمنستان و ارائه ارزیابی ها به وزارت علوم، زمینه ها و شرایط ارزشیابی مدارک دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در این کشور را فراهم کند.
در این نشست که بوغومیان و وارتان وارتانیان دو نماینده ارامنه در ادوار مختلف مجلس نیز حضور داشتند، تازه ترین وضعیت همکاری های تهران و ایروان در زمینه های علمی، آموزشی و تحقیقاتی بررسی شد.
بررسی راهکارهای گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی ایران و ارمنستان در دستور کار مذاکرات هیات پارلمانی جمهوری اسلامی در سفر به ایروان است.
هیات ایرانی قرار است با ساموئل هاروتیونیان رییس کمیته دولتی علوم وزارت آموزش و وارتان بوستانحیان رئیس کمیسیون آموزش، فرهنگ و جوانان مجلس ملی ارمنستان دیدار و مذاکره کند.
بازدید از دانشگاه دولتی ایروان و آکادمی علوم ارمنستان و بررسی زمینه های همکاری در حوزه های مرتبط با مقام های این دو مرکز نیز از دیگر برنامه های هیات پارلمانی چمهوری اسلامی است.
پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاکره با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاکرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران است.
هیات جمهوری اسلامی ایران ی همچنین پس از پایان مذاکرات در ایروان راهی گرجستان می شود و در شهر تفلیس با مقام های این حوزه دیدار و مذاکره خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید