یک مقام مسئول وزارت علوم:

همکاری وزارت علوم با بزرگترین شورای تحقیقاتی ایتالیا

    کد خبر :664726

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم از همکاری پژوهشی این وزارتخانه با بزرگترین شورای تحقیقات کشور ایتالیا خبر داد.

 

عبدالساده نیسی از برنامه این وزارتخانه برای همکاری پژوهشی با ایتالیا خبر داد و گفت: دفتر بنده و معاونت پژوهشی، بعنوان فوکال پوینت؛ (Focalpoint) که به آن لیدینگ هاوس (Leading House) به معنی مسئول همکاری علمی ایران و ایتالیا نیز می توان اطلاق کرد، چند برنامه را در دستور کار دارد؛ یکی از این برنامه ها که از درجه اهمیت بالایی هم برخوردار است، تشکیل کارگروه مشترک با CNR یا همان شورای ملی تحقیقات ایتالیا است که بعد از وزارت علوم، بزرگترین شورای تحقیقات این کشور محسوب می شود.

 

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم ادامه داد: بر همین اساس، ما کارگروهی را تشکیل دادیم و در آن، زمینه های مشترک مورد علاقه و تمایل همکاری ۲ کشور را که هم می تواند برای آنها مفید باشد و هم به ما کمک کند، بطور مثال؛ در علوم پایه که هم ما حرف برای گفتن داریم و هم آنها ما را قبول دارند، به بحث گذاشته و مصوب کرده ایم.

 

وی افزود: در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا مذاکره اولیه را با شورای ملی تحقیقات ایتالیا انجام داده و بر مبنای آن در ۵ اولویت با آنها به توافق رسیدیم. اکنون قرار بر این است تا هیاتی با سفر به این کشور با طرف مقابل درباره چگونگی اجرای ۵ اولویت مشخص شده، مذاکرات تکمیلی را داشته باشد تا بتوانیم همکاریهای مشترک خود را در این زمینه آغاز کنیم.

 

وی درخصوص اولویتهای تعیین شده اظهار داشت: قرار بر این است، علاوه بر انتقال پژوهش، انتقال فناوری نیز بصورت جدی در دستور اجرای توافقات باشد؛ لذا ما در قالب هیات مورد اشاره، امیدوار هستیم پس از اتمام مذاکرات، قراردادی بزرگ و بسیار حائز اهمیت از نقطه نظر علمی میان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، شورای ملی تحقیقات ایتالیا و وزارت علوم منعقد کنیم؛ قراردادی که قطعا در زمینه پژوهشهای مشترک در موضوعات و مباحث مختلف از جمله ریاضیات، علوم پایه، فیزیک، شیمی و .. نتیجه بخش خواهد بود.

 

به گزارش مهر ،نیسی در ادامه خاطرنشان کرد: بر این پایه با طبقه بندی مواردی مثل نوع گرایش و فعالیتهای مشترک دانشگاه های ایران و ایتالیا در مباحث خاص، تعدادی از اساتید دانشگاه های ایتالیا و برخی اساتید دانشگاه های ایران، در نشستهای خود، پروژه های مشترک تعریف خواهند کرد؛ پروژه هایی که بر اساس آن، انتقال پژوهش و فناوری به کشور انجام خواهد گرفت؛ ضمن اینکه در همین راستا تبادل دانشجو و استاد نیز بین ایران و ایتالیا صورت خواهد گرفت.

 

این مقام مسئول وزارت علوم با تاکید بر اینکه همه این همکاری ها، در قالب طرح های پژوهشی مشترک و بمنظور انتقال تجربیات دو طرف به یکدیگر طراحی خواهد شد، ادامه داد: بطور مثال از آنجا که معماری ایتالیا، خیلی توانمند بوده و از ظرفیتهای بالایی برخوردار است، می توانیم از این دانش موجود، در راستای تقویت بنیه علمی خود در این زمینه، استفاده کنیم. همچنین تعیین پروژه های مشترک پژوهشی در حوزه های مواد غذایی و فنی و مهندسی هم از دیگر مباحثی است که با درجه اهمیت بالا، مد نظر ما است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید