عبدالله نوری: اخبار شنیده شده از ترکیب کابینه آینده نگران کننده است

    کد خبر :66459

وزیر کشور دولت های سازندگی و اصلاحات در دیدار و گفتگو با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، طی سخنانی با تشریح برخی محدودیت‌های دکتر حسن روحانی در تشکیل کابینه جدید، نسبت به برخی اخبار و شایعات درباره چینش کابینه ای مغایر با مطالبات مردم، اظهار نگرانی کرد.

به گزارش جماران، عبدالله نوری در ابتدای این نشست و پس از بیان مهمترین دغدغه های اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، سخنان خود را با دعا برای سلامتی محصورین آغاز کرد و ضمن انتقاد از ادامه وضعیت حصر، این موضوع را به زیان کشور و نظام دانست و در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره آخرین اخبار از وضعیت محصورین، گفت: «بنده در روزهای گذشته با سرکار خانم کوکب موسوی تماس تلفنی داشتم. ایشان از وضعیت آقای موسوی بسیار نگران بود. وی می‌گفت به جز ملاقات روزهای سه شنبه، هیچ تماس دیگری نداریم و از وضعیت ایشان بی اطلاع هستیم. این در حالی است که وقتی من در زندان بودم، زندانیان، روزانه چند دقیقه اجازه تماس تلفنی با منزل را داشتند.»

عبدالله نوری همچنین با بیان اینکه «در تماس تلفنی با همسر آقای کروبی، ایشان از نتیجه عمل اخیر آقای کروبی ابراز رضایت کردند، ولی نسبت به لزوم مراقبت های ویژه از ایشان تاکید داشت»، گفت: «من اخیرا با آقای دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت هم در خصوص وضعیت سلامتی عزیزان در حصر صحبت کردم و ایشان هم نسبت به وضع سلامتی آن ها با توجه به سن آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و نیز شرایطی که در آن قرار دارند، اظهار نگرانی می کرد».

عبدالله نوری با بیان اینکه «برخی افراد بعد از چندین روز زندان رفتن، آنگونه حق به جانب برخورد می‌کنند و آزاد هستند –البته از زندانی شدن افراد خوشنود نمی شویم- ولی کسانی که قبل و بعد از انقلاب برای این نظام و کشور فداکاری کرده اند و دلسوز و نجیب هستند، اینگونه با محدودیت مواجه شده اند» گفت: «برای من روشن نیست از حصر این عزیزان چه نفعی عاید نظام می شود؟»

او در ادامه افزود: «در شرایط کنونی تنها راه مقابله با تهدید های روزافزونی که از سوی آمریکا و اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای آن ها متوجه جمهوری اسلامی است، افزایش سطح مشروعیت نظام از راه همراهی با خواست اکثریت است و در این راستا رفع حصر از این بزرگواران در اولویت قرار دارد».

عبدالله نوری در ادامه سخنان خود و در پاسخ به مطالباتی که دانشجویان از دولت روحانی طرح می کردند، گفت: «بهتر است مطالبات خود و مردم را متناسب با امکانات موجود طرح کنیم تا موجب یأس و سرخوردگی نشود.»

عبدالله نوری با بیان اینکه «هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته و به زمان تنفیذ و تحلیف نرسیده ایم شاهد فشارهای همه جانبه یی پیرامون برجام و قراردادهای خارجی هستیم»، افزود: «باید بپذیریم که جریان مقابل که در انتخابات موفقیت به دست نیاورد در ساختار حکومت از امکانات و قدرت بالایی برخوردار است».

عبدالله نوری در ادامه و در پاسخ به مطالبات مطرح شده برای پررنگ شدن نقش زنان و اقوام و مذاهب در کابینه خطاب به دانشجویان گفت: «شما می‌دانید که در هیات رئیسه مجلس سال گذشته یک نفر از اهل تسنن حضور داشت که امسال او هم حذف شد و به زنان هم برای هیات رئیسه رای ندادند. لکن من معتقدم وقتی اهل سنت یکپارچه به آقای روحانی رای داده اند، ایشان نباید به خاطر حرف فلان فرد و یا جریانی که احتمالا به ایشان رای هم نداده است، اهل سنت را نادیده بگیرد. این موضوع درباره زنان هم صدق می‌کند که اکثریت آنها با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات با امید و آینده نگری به آقای روحانی رای داده اند، نباید این نیروی موثر و هوشیار نادیده گرفته شود. البته، جریان اصلاحات مشکلات بر سر راه آقای روحانی را هم باید بداند که می داند».

عبدالله نوری در ادامه تصریح کرد: «با وجود همه محدودیتها، ما نمی توانیم تحقق صددرصدی مطالبات ایام انتخابات را از دولت آقای روحانی انتظار داشته باشیم، اما امیدواریم که دولت در راستای تحقق وعده هایش همه توان خود را به کار برد.»

او در ادامه تاکید کرد: « اخباری که از قابلیت و توانمندی بخشی از ترکیب کابینه پیشنهادی به گوش می‌رسد چنانچه صحت داشته باشد نگران کننده است. البته برای اصلاح طلبان مطالبات و عملکرد مهم است و نه گفتار درمانی و نه حضور در کابینه و هیچ درخواستی هم جز اجرای برنامه های وعده داده شده توسط آقای روحانی درایام انتخابات ندارند. موافقت یا مخالفت اصلاح ‏طلبان نسبت به حضور برخی از افراد در کابینه هم از موضع تحقق یافتن وعده های ‏رییس جمهور است. آنان نسبت به انحراف و فاصله گرفتن دولت از خواست و نظر اکثریت مردم حساس هستند و پیگیری وعده های داده شده را وظیفه ی خود می دانند. جمله ی خود ایشان را تکرار می کنم که شما نمی توانید رای خود را از 24 میلیون نفر بگیرید و حرف آن 16 میلیون نفر را عمل کنید، البته حقوق آن ها باید محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده های انتخاباتی قطعا پیام امیدبخشی نسبت به ۲۴ میلیون رأی دهنده نخواهد داشت».

عبدالله نوری در ادامه ی سخنان خود با اشاره به برخی مطالبی که درباره سهم خواهی اصلاح طلبان مطرح می شود، تصریح کرد: «همه ی نگرانی اصلاح طلبان این است که اگر وعده ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می بیند و کشور ضرر می‌کند. برای تحقق این وعده ها باید کسانی که به آنها ایمان دارند، در کابینه حضور داشته ‏باشند چرا که در غیر این صورت، پیش از همه برای خود آقای روحانی مشکل ایجاد می‌شود.»

عبدالله نوری در ادامه افزود: «البته آقای روحانی امروز وارد عرصه سیاست نشده و بر این مسائل به خوبی واقف است و ما هم امیدواریم که برای عبور از این فشارها، به گونه ای تعامل کند که باعث نگرانی مردم نشود.»

وی در ادامه تاکید کرد: « گاهی هم ممکن است مشکل و فشار خاصی برای ماندن یا رفتن برخی از افراد وجود نداشته باشد و مسائل دیگری درمیان باشد. مثلا با برخی از دوستان و نزدیکان، رودربایستی باشد و لذا با طرح مسائلی مانند موافقت ویا مخالفت رهبری با تک تک اعضاء دولت، فشار ها را از روی خود برداریم که این کار، صحیح نیست. باید به مشاوران، دوستان و نزدیکان، در حد جایگاه واقعی آنها در جامعه و در میان افکار عمومی و براساس توانایی، بهره وری و کارنامه ی آنها، بها داده شود».

عبدالله نوری در ادامه گفت: «چنانچه آقای روحانی با اطرافیان خود رودربایستی داشته باشد، اصلاح طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند.»

وی همچنین در قالب توصیه ای خطاب به آقای روحانی گفت: «ایشان هر زمان احساس کرد، که برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با اوست و در مراکز متعدد از حوزه علمیه تا رسانه ها و بخشهای گوناگون حکومتی حضور دارند، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، بلافاصله به این بیاندیشد که جامعه و بدنه ی اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس به ویژه در انتخابات بوده اند هم، درحال نگاه کردن به او و عملکردش هستند».

عبدالله نوری در پاسخ به دغدغه برخی از دانشجویان برای حفظ هویت نقادانه اصلاحات، تصریح کرد: ‏‏«هویت اصلاح طلبی مستقل است و به اشخاص گره نخورده است. اصلاح طلبان چون ‏تشخیص داده اند حضور آقای روحانی به نفع کشور و منافع ملی است از ایشان حمایت کرده اند، اما معنایش این ‏نیست که با همه اقدامات آقای روحانی موافق هستند و نقدی ندارند. اصلاح ‏طلبان در دفاع از آرمان های شان و خواست اکثریت که هزینه های بسیار زیادی برایش ‏پرداخته و می پردازند، باید پایدار باشند. اصلاح طلبان همیشه باید از توقعات و انتظارات اصلاح ‏طلبانه در راستای بهبود خواهی حکومتی دفاع کنند. قدرت اصلاحات، به بدنه ی آن، که همانا ‏عموم جامعه هستند تعلق دارد و نباید این بدنه ی گسترده ی اجتماعی فکر کنند که اصلاح طلبان از آنان به عنوان ابزاری برای ‏رسیدن عده ای به قدرت بهره می برند. بنابراین نقد عملکرد رییس جمهور و دولت باید صادقانه، شفاف، صریح و البته خیر خواهانه و بدون حب و بغض انجام شود. اهداف و برنامه های اصلاح طلبان ممکن است فراتر از عملکرد دولت باشد، ‏لکن طرح توقعات حداقلی برای این است که بی جهت سطح انتظارات جامعه بالا نرود، چرا که دامن زدن ‏به توقعات می تواند به ناامیدی منجر شود».

عبدالله نوری در تشریح گفتمان اصلاح طلبی گفت: «گفتمان اصلاح طلبی، “تنش زدایی با جهان”، “عقلانی کردن تصمیم گیری های اقتصادی با استفاده از کارشناسان خبره و مجرب”، ‏‏”بازسازی و سالم سازی نظام اداری کشور”، “مقابله با فساد، رانت و سوء استفاده از امکانات عمومی”، “حرکت کشور به ‏سمت پیشرفت و توسعه متوازن، در مسیری آرام و صلح جویانه”، “تأمین حقوق بنیادی، مانند ‏حق حیات و بهره بردن از شرایط زیستی و معیشتیِ حداقلی” است.‏ گفتمان اصلاح طلبی “تأکید بر احترام به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش”، “تأکید بر مردم ‏سالاری و مخالفت با همه اشکال اقتدارگرایانه نظام سیاسی”، “تأکید بر اجرای کامل قانون”، “تأکید بر انجام علمی و کارشناسانه امور”، “تأکید بر مبارزه با فساد اقتصادی و شفافیت مالی”، “تأکید بر تنش زدایی و پرهیز از ‏افراط گرایی در سیاست خارجی و داخلی” و تاکید بر آزادی های اجتماعی و حفظ کرامت انسانی” ‏است و از هر فرد و جریانی که سرانجامِ سخن و عمل اش بهبود شرایط کشور و افزایش رفاه ‏مردم باشد، استقبال می کند».

‏عبدالله نوری در ادامه افزود: «به اعتقاد من اگر دولت با این دیدگاه جلو برود که ان‌شاءالله چنین خواهد بود، جریان اصلاحات ‏نه‌تنها با دولت جدید زاویه پیدا نمی‌کند که تا پایان همراه و پشتیبان آن خواهد بود. ‏و لکن اگر از گفتمان اصلاحات فاصله گرفت، جریان اصلاحات نباید به سمت دولتی شدن برود. ‏اصلاحات باید در خط خود پایدار بماند و چارچوب فکری خود را حفظ کند. البته همچنان که اشاره ‏شد، مطالبات باید بر اساس توان دولت و واقعیات بیان شود و خواسته‌ها آرمانی نباشد»‏.

عبدالله نوری در مورد اصل حضور در انتخابات و اثرات آن گفت: «ممکن است گفته شود که عملکرد دولت ها و موفقیت و یا عدم موفقیت آنها، در شرکت و عدم شرکت مردم در انتخابات، اثرگذار خواهد بود و چه بسا برخی عملکردها، آنان را از صندوق رأی و انتخابات ناامید کند. در پاسخ باید گفت که اصلاح و بهبود شرایط کشور امری تدریجی و گام به گام است که عمدتا از طریق انتخابات حاصل می گردد، بنابراین پیوند زدن شرکت در انتخابات با افراد و عملکردهای افراد، صحیح نیست. صندوق رأی، بهترین و کم هزینه ترین راه برای اصلاح امور است. فراموش نکنیم که از افراد هم در هر مقام و منصبی انتظار معجزه نباید داشت و در ساختن و آبادانی کشور همه باید همدل، همگام و همراه باشند.

وی ادامه داد: برخی و از جمله من، در مقطعی بر این باور بودیم که قبل از اصلاح ساختاری در کشور، با ‏شرکت در انتخابات، نتیجه ای حاصل نمی شود. با مرور زمان به این نتیجه رسیدیم با شرکت نکردن در انتخابات ‏هم نتیجه ای حاصل نخواهد شد و چه بسا با شرکت نکردن جمع گسترده ای از مردم، افرادی با کمترین صلاحیت و رأی حداقلی در مصادر امور قرار گیرند و ما هم با عدم شرکت خود در آسیب هایی که به منافع کشور وارد می گردد، مقصر باشیم.

نوری تصریح کرد: حداقل فایده شرکت کردن در انتخابات این است که به جای ‏آن هشت سالی که آسیب فراوان به کشور رسید و متولیان آن هم هنوز طلبکارانه حرف می ‏زنند، دولت آقای روحانی روی کار آمد که نه تنها آن مشکلات را برای کشور ایجاد نکرد که ‏گشایش های گوناگونی هم بدست آمد. به عنوان نمونه در دولت پیشین همه ‏شاهد بودند که چگونه با شعارهای توخالی، اجماع جهانی علیه ایران درست شد. با انتخاب دولت روحانی همه شاهد بودیم که علیرغم تلاش های ‏مذبوحانه اسرائیل و تندروهای امریکایی- عربی، اجماع جهانی علیه ایران از میان رفت.‏ البته آنان برای جبران این ناکامی تمام کوشش خود را برای خنثی کردن برجام به کار گرفته اند زیرا وجود برجام را مانع مهمی برای تحقق خواست های خود می دانند. منتقدان برجام نیز به جای برجسته کردن کارشکنی های آمریکا به این فکر کنند که اگر برجام نبود، با روی کار آمدن دولت کنونی در آمریکا چه وضعیتی پیدا می کردیم؟ و چقدر برخورد با ایران برای آنان آسان تر بود.

عبدالله نوری در خاتمه اظهاراتش گفت: «به نظر می رسد امروز عموم مردم و اصلاح طلبان ‏به این نتیجه رسیده اند که می توان با حضور در انتخابات تغییراتی اگر چه جزیی به وجود آورد و ‏هرچقدر هم سخت گیری و نظارت شورای نگهبان و سایر بخش ها، محدودیت ایجاد کند، بازهم ‏پیام انتخابات، پیامی شنیدنی است اگر گوش شنوایی باشد و نتیجه انتخابات هم در سرنوشت کشور بی تاثیر نیست. انشاء الله موفق باشید.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید