رابطه بین یلدا و آلودگی هوا/ تا چنین گرفتار مصرفیم، نباید توقع حل مسئله داشته باشیم

    کد خبر :663952

گروه اجتماعی بازتاب: تابلوهای خرید شب یلدا، یلدای شگفت‌انگیز، جشنواره‌ی یلدا و … را این روزها در فضای حقیقی و مجازی بسیار می‌بینیم. سؤال این است که آیا میان آلودگی هوای این روزهای تهران و یلدای خرید ارتباطی هست؟

 

پاسخ مثبت به رابطه‌ی میان مصرفِ زیادِ بنزین و آلودگیِ هوا و یا تعداد زیاد خودروهای بی‌کیفیت و آلودگی هوا اشاره می‌کند.

 

اما ازنظر کمیل سوهانی – کارشناس مدیریت رسانه – پاسخ سؤال بالا یک رابطه‌ی خطی میان میزانِ کمیِ مصرف و آلودگی نیست. پاسخِ او در پیامدهای کیفی و تخدیری مصرف است.

 

او دراین‌باره در صفحه اینستاگرام خود می‌نویسد: نمی‌دانم از چه زمانی استفاده از مواد مخدر در میان معتادانِ به این مواد “مصرف” نامیده شد؛ اما به‌راستی “مصرف” همان عملِ نادرستی است که ایشان مرتکب شده و پیامد ناگزیرِ آن نیز همان تخدیری است که گرفتار آن هستند.

 

مصرف‌کننده‌ی دائمیِ مواد مخدر از انجام ابتدایی‌ترین کنش‌های فکری و جسمی ناتوان است. هیچ‌کس از او انتظار تفکر و تعقل برای حل مسائل و مشکلاتش را ندارد.

 

اصلاً او در دنیای واقعیات زندگی نمی‌کند که بتوان از او توقع حل مسائل واقعی داشت. مصرف‌کننده در دنیای غیرواقعی خود سرخوش است. در دنیای خیالیِ او، مهم‌ترین عمل، پر کردن فاصله‌ی میان خماری و نشئگی است. انتظارِ حل مسئله از یک مصرف‌کننده بی‌معناست، چراکه مسئله برای او بی‌معناست.

 

پیش‌ازاین از هجوم بازار برای معنی‌ زدایی از همه‌ی مفاهیم در یک جامعه‌ی مصرفی نوشته‌ام، اکنون با شرطی شدن یلدای ایرانی با خرید و مصرف شاهد این معنی‌زداییِ بی‌رحمانه هستیم.

 

به نظر می‌رسد اینکه از حل مسائلمان ناتوانیم، اینکه هرسال تا مرز خودکشیِ چند میلیون نفره می‌رویم و نهایتاً آسمان نجاتمان می‌دهد، ارتباط وثیقی با شبِ درازِ مصرفی دارد که به صبح نمی‌رسد.

 

به نظر می‌رسد تا گرفتار یلدای مصرفیم نباید توقع حل مسئله از خودمان داشته باشیم.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید