رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت:

محموله واکسن تزریقی فلج اطفال با همکاری یونیسف وارد ایران شد

    کد خبر :663854

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: محموله اول واکسن‌های تزریقی فلج اطفال با همکاری یونیسف وارد ایران شد و امیدواریم محموله بعدی نیز تا پایان سال شمسی جاری راهی کشور شود.

 

کیانوش جهانپور درباره محموله واکسن تزریقی فلج اطفال که روز گذشته وارد کشور شد افزود: واکسن فلج اطفال نمونه تزریقی و خوراکی دارد و نمونه خوراکی شامل ویروس زنده تضعیف شده است. مباحثی در این زمینه مطرح بود که ممکن است گونه ای از ویروس موجود در واکسن خوراکی از طریق دستگاه گوارش دفع شده و احتمال بیماری زایی وجود داشته باشد. در نتیجه یک تیپ ویروس از برخی واکسن‌های خوراکی پولیو حذف شد و این واکسن خوراکی در ایران و بسیاری از کشورها متداول شد.

 

وی ادامه داد: در پروتکل کشوری و با توصیه سازمان جهانی بهداشت قرار شد یک بار در ۴ ماهگی یک دوز واکسن تزریقی فلج اطفال استفاده شود و واکسن خوراکی نیز به جای اینکه ۳ تیپ ویروس را در بر داشته باشد، ۲ تیپ را در بر بگیرد.

 

جهانپور بیان کرد: از سال ۹۴ و ۹۵ که این برنامه در ایران آغاز شد، تامین این واکسن برای ۵۵ کشور دنیا دچار مشکل شده بود و شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانستند نیاز همه کشورها را تامین کنند. امسال بر اساس نیاز موجود، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در این راستا همکاری خوبی داشت و برای ورود واکسن‌های تزریقی فلج اطفال به ایران همکاری کرد.

 

به گزارش ایرنا ،رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در ایران در چهار ماهگی و با اولویت استان‌هایی انجام می‌شود که همجوار کشورهای شرقی هستند. زیرا بیماری فلج اطفال در کشورهای شرقی هنوز شیوع دارد. البته در ایران از سال ۷۹ تاکنون حتی یک مورد گزارش بیماری فلج اطفال نداشتیم و همه این تلاش‌ها برای رسیدن به حفظ این موقعیت و حذف کامل بیماری فلج اطفال در کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید