اردوغان ساختار شورای امنیت سازمان ملل را زیر سوال برد

    کد خبر :663291

رئیس جمهور ترکیه در سخنانی ساختار شورای امنیت سازمان ملل و نظام بین‌المللی فعلی را زیر سوال برد و از آن انتقاد کرد.

 

به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در اجلاس اسلامی کوآلالامپور در مالزی، با انتقاد از ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد، عمر ساختاری را که سرنوشت دیگر کشورها از جمله کشورهای اسلامی را به دست اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو سپرده، پایان یافته عنوان کرد.

 

به گزارش مهر،اردوغان در عین حال تاکید کرده که در حال حاضر به جهان بزرگ تر از ۵ کشور دائم شورای امنیت نیاز است.

 

رئیس جمهور ترکیه که در افتتاحیه اجلاس اسلامی کوآلالامپور سخنرانی می‌کرد، همچنین با نام آوردن از فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی، عملکرد ۵ عضو دائمی شورای امنیت را به چالش کشید.

 

اردوغان همچنین به فشارها علیه ترکیه برای ساکت کردن این کشور اشاره و در عین حال تاکید که ما تسلیم هیچ یک از این فشارها نشدیم.

 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با برشمردن امکانات و موقعیت جغرافیایی کشورهای اسلامی، بر این نکته تاکید کرد که کشورهای اسلامی ضعیف نیستند، اما بزرگترین مشکل جهان اسلام، نقص در اجرای تصمیم ها است.

 

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: کشورهای اسلامی ۵۹ درصد از منابع نفت و ۵۸ درصد از منابع گاز طبیعی را در دست دارند اما با این حال ۳۵۰میلیون نفر از برادران ما برای زنده ماندن می جنگند و ۹۴ درصد از کشته شدگان درگیری های کنونی در دنیا از مسلمانان هستند و یک سوم اسلحه های خریداری شده، سمت خاورمیانه روانه می شود و این نشان می دهد در حالی که مسلمانان به دلایل ناچیز بین خود درگیر هستند و منابع خود را به جای آموزش، بهداشت، تحقیق و توسعه صرف اسلحه می کنند، فروشندگان سلاح غربی ثروتمندتر می شوند.

 

رئیس جمهور ترکیه در پایان سخنان خود خواستار حل مشکلات فعلی جهان اسلام از طریق اقدامات هماهنگ اقتصادی، پولی و سیاسی شد و تاکید کرد که لازم تا بر پیشنهادات تمرکز کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید