آمریکـا در آستـانه جنـگ نیویورکی‌ها؟

    کد خبر :662678

مایکل بلومبرگ تازه‌وارد دموکرات‌ها می‌تواند از طریق شبکه قدرتمند خود در کلان‌شهرها خود را به‌عنوان رقیب جدی برای دونالد ترامپ مطرح کند. وی یکی از افراد ثروتمند دنیا به حساب می‌آید که گفته می‌شود جمع دارایی‌های وی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. چنانچه بلومبرگ با استفاده از پتانسیل‌های خود خوان اول رقابت‌های انتخاباتی را پشت سر بگذارد و بتواند به هماوردی با دونالد ترامپ برسد، آن‌گاه آمریکا شاهد جنگ نیویورکی‌ها از دو جبهه رقیب خواهد بود.

 

مایکل بلومبرگ تازه‌وارد دموکرات‌ها آیا رقیب جدی برای نامزدهای حزب و حتی دونالد ترامپ به حساب می‌آید؟ این مهم‌ترین سوال پس از ورود شهردار سابق نیویورک و همشهری دونالد ترامپ به حساب می‌آید. چنانچه بلومبرگ بتواند به هماوردی با دونالد ترامپ برسد آنگاه آمریکایی‌ها شاهد جنگ نیویورکی‌ها از دو جبهه رقیب خواهند بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بلومبرگ برای نامزد شدن در انتخابات روی مدیران قدرتمندی که متحد وی در آمریکا به حساب می‌آیند، حساب باز کرده است. افزون بر این اینکه میلیون‌ها نفر از مردم این کشور توانسته‌اند از خدمات بنیاد وی در زمینه‌های مالی و آموزشی بهره ببرند، یک امتیاز خاص برای شهردار سابق نیویورک به حساب می‌آید.

 

او یک متحد قابل‌توجه هم در این زمینه دارد که از قضا نام وی هم با مایکل شروع می‌شود: «مایکل توبز». روز چهارشنبه گذشته مایکل بلومبرگ و شهردار مایکل توبز از استاکتون که اتحاد آن دو غیرمحتمل به نظر می‌رسید، یکدیگر را مورد ستایش قرار دادند. توبزِ لیبرال که ۲۹ ساله و اولین شهردار سیاه‌پوست استاکتون به‌حساب می‌آید، گفت که مایکل بلومبرگ را به عنوان رهبری با منابع غنی و دارای سابقه و روابط خوب می‌شناسد و وی قادر به شکست دونالد ترامپ، دیگر نیویورکی انتخابات سال ۲۰۲۰ است. بلومبرگ ۷۷ ساله هم که یک سیاستمدار میانه‌رو است، در پاسخ به اظهارات توبز وی را «شهردار مهربان من» خواند. توبز یک دلیل منطقی برای این ابراز علاقه خود نسبت به بلومبرگ دارد. سال گذشته، او از یک برنامه آموزش شهرداری‌ها از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد که حامی مالی آن بلومبرگ است. توبز سال ۲۰۱۷ در برنامه خیریه بلومبرگ که در پاریس برگزار شده بود، حضور پیدا کرد و گزارش سالانه ۲۰۱۸ آن را منتشر کرد.

 

در ژوئن گذشته، بنیاد بلومبرگ، ۵۰۰ هزار دلار به اصلاح برنامه‌های آموزش و پرورش استاکتون که شهری پرچالش در شمال کالیفرنیا است، کمک مالی کرد.بلومبرگ که به عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری سفر خود را به نقاط مختلف آمریکا آغاز کرده است، به رایزنی با رهبرانی می‌پردازد که هر کدام از آنها به نوعی، حالا چه به عنوان مشاور، چه دریافت وجوه مالی، از وی کمک گرفته‌اند و او به این طریق در حال ساخت یک شبکه از متحدان برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

دارایی بنیاد خیریه بلومبرگ ۹ میلیارد دلار است که از طریق آن ۱۹۶ شهر مختلف در زمینه‌های آموزش و پرورش، کمک‌های فنی و مالی دریافت کرده‌اند که ارزش این کمک‌ها سرجمع به ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسد. اکنون رهبران برخی از شهرها داربست کمک به کارزار انتخاباتی بلومبرگ را نصب کرده‌اند: او تاکنون از سوی ۸ شهردار، از جمله شهرهای بزرگی مانند سن‌خوزه از کالیفرنیا، لوییزویل از کنتاکی و شهرهای کوچکی مانند گری از ایندیانا که ۵/ ۲ میلیون جمعیت دارد، مورد حمایت قرار گرفته است. برای همه این حمایت‌کنندگان، بلومبرگ خیّر و نیکوکار مهمی به حساب می‌آید.

 

همه این افراد در دوره‌های معتبر هاروارد شرکت کرده‌اند که بانی آن بلومبرگ بوده و از مشاوره‌های راهبردی قابل توجه بنیاد وی استفاده کرده‌اند. طبق بررسی اسناد مالیاتی و مصاحبه با هر ۸ شهردار، بیش از نیمی از بودجه دریافتی آنها در قالب کمک‌های حمایتی بلومبرگ بوده که به ارزش ۱۰ میلیون دلار است. پولی که بلومبرگ به این شهرها داده، نشانگر طبیعت خارق‌العاده بلومبرگ است.

 

بلومبرگ از طریق کمک‌های مالی و آموزشی، بیش از هر نامزد دیگر تاریخ آمریکا توانسته است یک تنه برای خود متحد سیاسی وفادار در آمریکا خلق کند. در این میان هیچ کس به اندازه شهرداران با او ابراز همدلی و حمایت نکرده‌اند. استیو بنیامین، شهردار منطقه کلمبیا و رئیس کارزار انتخاباتی بلومبرگ می‌گوید که بنیاد خیریه بلومبرگ توانسته است اعتماد و نظر بسیاری از شهرداران را به خود جلب کند. بنیامین افزود: «این امر به او اعتبار بسیار زیادی نزد افرادی می‌دهد که به دلایل انسان‌دوستانه از کمک‌های خیریه وی منتفع شده‌اند. امتیاز این مساله در آن است که کسانی از وی حمایت کرده‌اند که با وی در تماس مستقیم نبوده‌اند.»

 

این اعتبار می‌تواند برای رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ مهم باشد، به‌ویژه برای بلومبرگ که دیرتر از همه وارد این رقابت‌ها شده است. وی پس از تبلیغات وسیع تلویزیونی در این هفته توانست به ۵ درصد مقبولیت در نظرسنجی‌ها برسد. شهرداران از لحاظ تاریخی نقش مهمی در سیاست‌های اولیه دموکرات‌ها ایفا می‌کنند و پایگاه سیاسی خود را در اختیار نامزدهای ملی قرار می‌دهند. بلومبرگ به عنوان جمهوری‌خواه سابق که دیدگاه‌های نسبتا محافظه‌کارانه در حوزه اقتصاد و اجرای قانون دارد، تمایل دارد که نشان دهد همه رهبران از طیف‌های مختلف، به‌ویژه سیاهان نامزدی وی را با آغوش باز پذیرفته‌اند. او به‌دلیل حمایت خود برای مدت طولانی از خط‌مشی موسوم به «توقف و بازرسی» در نیویورک به‌طور رسمی عذرخواهی کرد. این خط‌مشی برای بازرسی لاتین‌تبارها و سیاهان در نظر گرفته شده بود.

 

در استاکتون، این عقب‌نشینی موجب شد تا بلومبرگ یک متحد سیاه‌پوست در این هفته برای خود دست و پا کند که به نوعی می‌تواند تضمین‌کننده رای سیاهان برای بلومبرگ به حساب آید. وی با اشاره به هزینه‌های بی‌شماری که نمایندگان دموکرات برای انتخابات سال ۲۰۱۸ کردند، گفت که برای بلومبرگ هزینه ثروت خود به دلایل اهداف عمومی یک امتیاز در رقابت‌های انتخاباتی به حساب می‌آید.

 

شهردار استاکتون گفت که وی از بلومبرگ خواسته است که از گروه‌های «ثبت‌نام‌کنندگان رای» و «حق رای»، از جمله گروه «مبارزان عدالت و مساوات» که زیر نظر استیسی آبرامز هستند، حمایت کند. دستیار آبرامز در این‌باره می‌گوید: «بلومبرگ ۵ میلیون دلار به گروه مبارزان مساوات و عدالت کمک کرده است.» توبز می‌گوید: افراد پولدار زیادی وجود دارند. اما روشی که وی برای خرج کردن انتخاب کرده است، نشان می‌دهد که وی برای این حزب یک چشم‌انداز دارد. توبز و برخی شهرداران می‌گویند که به‌دلیل ایده‌های بلومبرگ حامی وی هستند، نه اینکه تحت فشار این کار را کرده باشند.

 

با این حال برخی می‌گویند که فاکتور بنیاد خیریه و کمک‌های مالی وی را در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت.ساوانته مایریک، شهردار ایتاکا در نیویورک که شهری با ۳۱ هزار نفر جمعیت است، کمک ۱۰۰ هزار دلاری برای تزریق تسهیلات به شهرش دریافت کرده است و پس از اینکه بلومبرگ وارد کارزار انتخاباتی شد، از تایید وی تاکنون خودداری کرده است. مایریک هنوز نامزدی را حمایت نکرده است. او گفت برای این منظور بنیاد خیریه بلومبرگ را مدنظر خود قرار نخواهد داد. مایریک افزود: «باید در این مورد فکر می‌کردم. من اگر بلومبرگ را تایید کنم، بنیاد خیریه وی پول بیشتری در اختیار ما خواهد گذاشت.»

 

بلومبرگ یکی از افراد ثروتمند دنیا به حساب می‌آید که گفته می‌شود جمع دارایی‌های وی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. در حالی که سایر سیاستمداران ارقام کمی را به متحدان خود پرداخت می‌کنند، کمک‌های بلومبرگ به متحدانش سخاوتمندانه و غیرقابل‌قیاس با دیگران است. راب ریش، مدیر و موسس مرکز خیریه جامعه مدنی در استنفورد به نیویورک‌تایمز گفت: «وقتی شما ثروتمند هستید، می‌توانید سایه سخاوت خود را روی هر موضوعی که برایتان اهمیت دارد، بگسترانید.» او افزود: «شما دارای یک اراده خیر هستید و با این نیت خیر یک ظرفیت قابل توجه برای نفوذ به دست خواهید آورد.»

 

استو لیوزرس، سخنگوی بلومبرگ می‌گوید: «شهردار سابق از اینکه حمایت این شبکه از شهرداران را به دست آورده است، به خود خیلی می‌بالد.» او افزود: «به عکس دونالد ترامپ، مایکل بلومبرگ دارای یک بنیاد خیریه واقعی است که کارهای واقعی می‌کند و کارهای خیر را بدون هیچ چشمداشتی انجام می‌دهد.»بلومبرگ و متحدان وی خاطرنشان می‌کنند که بسیار امیدوارند این شبکه شهردارها در انتخابات ریاست‌جمهوری به کمک این جمهوری‌خواه سابق بیاید. در این ماه، بلومبرگ در جلسه حزب دموکرات‌ها در تگزاس گفت که وی با کسانی که با بنیاد وی کار کرده، شهرداری‌ها و برخی رهبران دیگر در حال همکاری است. در این میان حتی نام جولین کسترو، نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری و شهردار سابق سن آنتونیو نیز دیده می‌شود.بسیاری از شهردارها نیازی ندارند تا به آنها از میزان حضور در شهرهایشان گفته شود. به‌نظر می‌رسد که بلومبرگ توانسته است حوزه نفوذ خود را در میان حلقه‌ای از شهرداران گسترش دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید