فعال سازی رمزپویا و کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی

  • حوادث
  • چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۰۷
    کد خبر :662626
فعال سازی رمزپویا و کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی

فیشینگ از جمله جرائمی است که اخیرا قربانی‌های بسیاری دارد و مسئولان برای ایجاد بستر امن تر، طرح رمز‌های یک بار مصرف را پیشنهاد کرده اند.

 

فیشینگ نوعی از کلاهبرداری اینترنتی است که در آن مجرمان با به دست آوردن اطلاعات بانکی اشخاص، شامل اطلاعات کارت عابر بانک و رمز دوم، اقدام به خالی کردن حساب مشتریان می‌کنند.

 

در حال حاضر، فیشینگ پر پرونده‌ترین جرم در پلیس فتای کشور است. مسئولان مربوطه برای کاهش این جرائم اقدام به فعال سازی رمز‌های یک بار مصرف (پویا) کرده که به نظر می‌رسد در دی ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

 

به گفته کارشناسان، این رمز‌ها حداکثر دو دقیقه اعتبار دارند و در صورت لو رفتن رمز نیز سودجویان نمی‌توانند از اطلاعات کارت بانکی استفاده کنند.

 

 

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: امیدوارم به زودی با همکاری بانک مرکزی و سایر بانک ها، رمز‌های پویا و یک بار مصرف فعال شوند.

 

وی افزود: با اجرایی شدن این طرح، بخش اعظمی از مشکلات کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ رفع می‌شود و مردم کمتر از این مسئله خسارات مالی می‌بینند.

 

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: روزانه صد‌ها نفر با برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شان درگیر هستند و به پلیس اعلام شکایت می‌کند.

 

وی افزود: فیشینگ قربانیان بسیاری دارند که بیشترین علل گرفتار شدن در آن، عدم دانش کافی شهروندان در این باره است. کاربران توانایی تشخیص سایت اصلی و جعلی را ندارند و با وارد کردن اطلاعات بانکی، در دام کلاهبرداران می‌افتند.

 

سرهنگ کاظمی درباره آموزش شهروندان در این باره ادامه داد: وظیفه ذاتی پلیس، آموزش نیست، اما پیشگیری از وقوع جرم، از جمله اهداف ماست که هزینه کمتری دارد. همچنین ارتقای سواد رایانه‌ای شهروندان از دیگر اقدامات پلیس بوده که در حال اجرا است.

 

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: تمامی سازمان‌ها فقط در تلاش هستند که اقدامات خود را در فضای اینترنتی گسترش دهند، اما درباره نوع استفاده و بهره برداری اقداماتی انجام نمی‌دهند.

 

وی افزود: در پلیس فتا اداره‌ای برای آموزش و پیشگیری ایجاد شده است که در جهت ارتقای سواد رایانه‌ای تلاش می‌کند. اما با وجود تعداد کاربران بسیار، پلیس فتا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیاز‌ها در زمینه آموزش باشد و لازم است سازمان‌ها در این باره اقداماتی انجام دهند.

 

سرهنگ کاظمی با اشاره به فعالیت بانک‌ها در فضای مجازی اظهار کرد: بانک‌ها با بهانه کاهش ترافیک، بخش اعظمی از خدمات خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند، اما در این باره هیچگونه آموزشی به مشتریان خود نمی‌دهند و توجیحی برای آن‌ها انجام نمی‌شود.

 

این مقام انتظامی ادامه داد: بسیاری از مشتریان بانک ها، تحصیلات کافی ندارند، اما فعالیت‌های بانکی خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. این افراد به راحتی در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند و میلیون‌ها تومان پول و سرمایه خود را در چندثانیه از دست می‌دهند.

 

رئیس پلیس فتا پایتخت درباره رمزپویا گفت: فعال سازی رمز‌های یک بار مصرف، پیشنهاد پیشگیرانه پلیس بود تا بتوانیم از کاربرانی که دانش اینترنتی کمتری دارند در مقابل کلاهبرداران حرفه‌ای صیانت کنیم.

 

وی افزود: این رمز‌ها قرار بود سال گذشته فعال شوند، اما متاسفانه این اقدام تا دی ماه سال جاری به طول انجامید.

 

سرهنگ کاظمی اظهار کرد: با فعال شدن رمز‌های پویا، تعداد شکایت از کلاهبرداری‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند، اما سیستم بانکداری نیز باید به فکر راهکار‌های جدیدتری باشد.

 

محمدعلی بخشی زاده کارشناس امور بانکی  در خصوص اجرای طرح رمز دوم پویا و تاثیر آن بر کاهش فیشینگ گفت: یکی از مهمترین مصادیق فیشینگ در خصوص خرید‌های اینترنتی است و به دلیل آنکه در خرید‌های اینترنتی از رمز دوم ایستا استفاده می‌شود موضوع فیشینگ بیشتر رخ می‌دهد.

 

وی افزود: در خرید‌های اینترنتی افراد سودجو با سوق دادن مشتری به سمت صفحات جعلی رمز دوم مشتریان را در اختیار می‌گیرند و با سرقت دیگر اطلاعات اقدام به خالی کردن حساب مشریان می‌کنند.

 

این کارشناس امور بانکی به کاهش بحث فیشینگ با فعالسازی رمز دوم پویا اشاره کرد و گفت: رمز دوم پویا حداکثر ۲ دقیقه اعتبار دارد که در صورت سرقت اطلاعات نیز افراد سودجو عملا نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

 

به گزارش  میزان، بخشی زاده در ادامه تاکید کرد: رمز پویا تا حد قابل توجهی می‌تواند به مشتریان اطمینان دهد که پرداختشان در بستر امنی انجام شده مگر اینکه خودشان سهل انگاری کنند و رمز را در اختیار افراد دیگری قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید