ضد حال آمریکا به اردوغان؛

واشنگتن تحریم تسلیحاتی قبرس را لغو می‌کند

    کد خبر :662495

سنای آمریکا در اقدامی که با سیاست‌های ترکیه ناسازگار است رای به لغو تحریم تسلیحاتی قبرس داد حال آنکه انتظار می‌رود این اقدام مورد تائید ترامپ نیز باشد.

 

به نقل از فرانس پرس، مجلس سنای آمریکا در اقدامی که به مذاق رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه خوش نخواهد آمد؛ به لغو تحریم تسلیحاتی قبرس رای داد.

 

سنا این اقدام را ذیل لایحه بودجه نظامی آمریکا و به نسبت ۸۶ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف تائید کرد.

 

اکنون، نوبت مجلس نمایندگان آمریکا است که لایحه را به رای بگذارد و انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در نهایت آن را تائید کند.

 

به گزارش مهر،گفتنی است این تحریم تسلیحاتی در سال ۱۹۸۷ میلادی و با هدف ممانعت از رقابت تسلیحاتی و همچنین رفع خصومت میان اکثریت یونانی‌الاصل و اقلیت ترکِ قبرس اتخاذ شد.

 

اکنون بیم آن می‌رود که با این اقدام دست قبرس برای یارکشی باز شود حال آنکه ترکیه نیز که از اعضای ناتو است از بعد از تهاجم ۱۹۷۴، نیروهای خود را در بخش ترک‌نشین واقع در شمال قبرس مستقر کرده است.

 

سناتور دموکرات «باب منندز» و سناتور جمهوریخواه «مارکو روبیو» از حامیان رفع تحریم تسلیحاتی قبرس هستند و حتی خواهان بسط رابطه این کشور با یونان و رژیم صهیونیستی شده‌اند.

 

گفتنی است در حالی که دو جامعه ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس در راستای رفع تنش‌ها تلاش می‌کنند؛ توافق جدید ترکیه و لیبی برای بهره‌برداری از منابع گاز مدیترانه شرقی؛ به اختلافات ارضی با سایر همسایگان ازجمله یونان و جمهوری قبرس دامن زده است.

 

البته، حتی تحت اقدام جدید کنگره آمریکا، همچنان واگذاری برخی فناوری‌های نظامی به قبرس مادامی که این کشور بنادر خود را برای سوخت‌گیری و تعمیر در اختیار رزم‌ناوهای روسی قرار می‌دهد؛ منتفی است.

 

لابیگرهای وابسته به ترکیه و جمهوری قبرس شمالی همچنان با طرح ادعای تشدید رقابت تسلیحاتی، تلاش می‌کنند تا کنگره را از رفع تحریم تسلیحاتی قبرس منصرف کنند.

 

گفتنی است این دومین اقدام سنای آمریکا طی یک هفته اخیر است که ترکیه را به چالش دعوت می‌کند.

 

در روز ۲۱ آذر، مجلس سنا با تصویب قطعنامه‌ای، نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی را به رسمیت شناخت.

 

مجلس نمایندگان آمریکا در ۳۰ اکتبر طرح نسل کشی ارامنه را تصویب و آنرا برای تصویب به سنای آمریکا ارجاع داده بود.

 

این در حالی است که کاخ سفید با استفاده از برچسب نسل‌کشی در خصوص این ماجرای تاریخی مخالف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید