مشکل فضای آموزشی در منطقه ۵ و ۲۲ به مساله ملی تبدیل شده است

    کد خبر :662364
مشکل فضای آموزشی در منطقه ۵ و ۲۲ به مساله ملی تبدیل شده است

مجتبی زینی وند گفت: مشکل منطقه ۵ و ۲۲ به مشکل ملی تبدیل شده است. با توجه به تراکم این دو منطقه و واگذاری زمین های آموزشی منطقه ۲۲، منطقه ۵ با مشکل جدی فضای آموزشی رو به روست.

 

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی  در خصوص عدم رعایت استانداردهای فضای مدارس غیردولتی توسط موسسین و اختلاف نظر این سازمان با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس که مجوز استاندارد بودن بنا را می دهد، گفت: تناقضی میان این دو سازمان وجود ندارد. ما به سازمان نوسازی مدارس اعلام کردیم که از این به بعد هر موسسی خواست مدرسه ای تاسیس کند، استانداردها را رعایت کنید ولی برای کسانی که از قبل مجوز گرفته اند، استحکام بنا و ظرفیت و سایر موارد را با کمی اغماض ببینند چرا که نه سخت گیری زیاد و نه رها کردن استانداردها کار ما را پیش نمی برد و هر دو به ضرر است. در واقع خواسته ایم همان رفتاری را که در مورد مدارس دولتی دارند، در مورد مدارس غیردولتی هم داشته باشند.

 

وی ادامه داد: سال گذشته اعلام کردیم رویکرد ما در تاسیس مدارس غیردولتی کمی نیست و کیفی است. رعایت نسبی استانداردها را هم تاکید کردیم.

 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پاسخ به این پرسش که خصوصا در منطقه ۵ تهران که بار آموزشی منطقه ۲۲ را هم به دوش می کشد، مدارس غیردولتی زیادی هستند که حتی برخی از آنها حیاط برای بچه ها ندارند، آیا این شرایط قرار به اصلاح شدن دارد، بیان کرد: مدرسه بدون حیاط اصلا پذیرفتنی نیست. پارسال هم این اعلام را کردیم که سیاست ما توسعه کیفی است. اما مشکل منطقه ۵ و ۲۲ به مشکل ملی تبدیل شده است. با توجه به تراکم این دو منطقه و متاسفانه واگذاری زمین های آموزشی منطقه ۲۲، منطقه ۵ با مشکل جدی فضای آموزشی رو به روست. من از منطقه ۲۲ بازدیدی داشتم و جلسه ای برای همین زمین های با کاربری آموزشی گذاشتیم و از نزدیک می دانم که شرایط بسیار پیچیده و بغرنج شده است و برای حل آن نیاز به عزم جدی ملی وجود دارد.

 

زینی وند در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا با توجه به طرح دولت برای کاهش سهمیه مناطق و جبران بی عدالتی های آموزشی که از حیث در دسترس نبودن معلم خوب و منابع در مناطق محروم هست، بخش آموزش از راه دور سازمان می تواند برای این مناطق و جبران این ناعدالتی برنامه ای داشته باشد چرا که یکی از ایرادات این طرح عدم جایگزین کردن راه حلی برای جبران این ناعدالتی است، گفت: البته از لایحه دولت تا تصویب در شورای نگهبان راه زیادی است. اما کاری که ما در کرمانشاه و سر پل ذهاب انجام دادیم یکی از تمرین های ما در این راه می تواند باشد. ما در سازمان مدارس غیردولتی مراکز آموزش از راه دور را در سراسر کشور داریم. از نظر سخت افزاری و تهیه محتوای الکترونیکی تمام دروس هیچ مشکلی وجود ندارد و همین الان هم این محتوا توسط برخی موسسین آماده شده است.

 

وی ادامه داد: اما اینکه سازمان ما مراکز آموزش از راه دور را در تمام کشور تحت پوشش بدهد بدون پشتیبانی تمام بخش ها و معاونت های آموزش و پرورش ممکن نیست. ما در بحث زلزله کرمانشاه ۶ منطقه خود را وارد این بحث کردیم و وقت بسیاری از ما گرفت. جزء شرح وظایف ما هم نبود اما اگر قرار است این ظرفیتی که وجود دارد در تمام کشور دیده شود باید سیاست وزارتخانه بر این قرار بگیرد که از ظرفیت آنلاین استفاده بهتری شود و آن را در دسترس قرار دهیم. حتی با وجود بحث هایی مثل آلودگی هوا که این روزها مدارس را زیاد به تعطیلی کشانده و یا موارد دیگر می توان این ظرفیت را فعال کرد.

 

به گزارش مهر،رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: ما در برخی مدارس غیردولتی همین الان روشی داریم که همزمان که معلم سر کلاس تدریس می کند، مادر دانش آموز به صورت آنلاین شیوه تدریس را می بیند. این شیوه را هم می شود گسترش داد. ما در این سازمان چهار طرح را پیش می بریم که یکی از آنها بحث هر دانش آموز یک مهارت است. یعنی گفته ایم ۵ درصد شهریه مدارس غیردولتی باید صرف مهارت آموزی شود و باید مدرسه به استان تعهد بدهد که کارنامه مهارت دانش آموز را تحویل می دهد. ۳ طرح دیگر را هم داریم پیش می بریم و بحث آموزش آنلاین را هم به عنوان یکی از برنامه های جدی خود قرار خواهیم داد.

 

مجتبی زینی وند در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه بسیاری از احکام درباره تخلف برخی مدارس در دریافت شهریه تا مرحله آخر اجرا نمی شود، علت چیستف بیان کرد: علت عدم اجرای احکام خود مناطق هستند و ما هم از این وضعیت شاکی هستیم. وقتی ما حکمی برای تخلف مدرسه ای صادر می کنیم اصلا نگاهمان این نیست که چه کسی موسس این مدرسه است. بدون توجه به برند مدرسه و نام افراد حکم صادر می شود. اما شاهد هستیم برخی احکام اجرا نمی شود و این ضعف در اجراست و به فرایند در استان مربوط است. البته ما بیشتر در شهر تهران با یک گپ جدی در این زمینه رو به رو هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید