مهلت سه‌هفته‌ای وزارت فاوا برای ارایه طرح پیام‌رسان‌های داخلی

    کد خبر :661873

به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات اعم‌ از خدمات ابری، موتور جست‌وجو، پیام‌رسان و ایمیل از ابتدا در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است.

 

ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه تلکام درجمع خبرنگاران، درباره تکلیف خدمات شبکه ملی اطلاعات که به عهده وزارت ارتباطات است گفت: این موضوع در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب سال ۹۵ شورای عالی فضای مجازی به‌صورت صریح آمده که خدمات کاربردی اعم‌ از خدمات ابری، دیتاسنتر، خدمات داده، موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، ای‌میل و کاربردها و خدمات عمومی مردم که پرکاربرد هستند و همچنین زیرساخت شبکه‌ای آنها باید فراهم شود.

 

وی درباره لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: اگر محتوایی مانند VODها یا فیلم‌های درخواستی باشد که مردم به‌صورت عام استفاده می‌کنند، باید این امکان را روی شبکه ملی اطلاعات فراهم کنیم که مردم بتوانند فیلم‌های درخواستی خود را تماشا کنند.

 

به گزارش ایسنا، رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره میزان تحقق و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: همانطور که سیستم ارتباطی کشور توسعه پیدا می‌کند، پروژه‌های جدید می‌آید و اپلیکیشن‌های جدید توسعه می‌یابند، کاربردها و خدمات جدیدی ارایه می‌شود، شبکه ملی هم باید متناسب با این تغییرات، تغییر کند. بنا نیست یک ساختمان بسازیم که بگوییم چند درصد آن محقق شده، این یک کار مستمر دایم است و این‌که تصور کنیم شبکه ملی را در تاریخی تمام کردیم و دیگر کاری نداریم، از نظر مرکز ملی فضای مجازی منتفی است.

 

فیروزآبادی با بیان این‌که باید شبکه‌ای داشته باشیم که در داخل نیازهایمان را به‌صورت تاب‌آور، با کیفیت خوب، ارزان‌تر، امن‌تر و پایدارتر به شهروندان ارایه دهیم، افزود: این شهروندان هستند که هر روز به خدمتی، محتوایی و اپلیکیشنی در فضای مجازی نیاز دارند که باید این موضوع در شبکه ملی اطلاعات با این شرایط تامین شود، بنابراین تعیین درصد حرف درستی نیست، نه ۸۰ درصد، نه ۶۰ و ۴۰ درصد، بلکه کاری است که باید انجام شود.

 

وی با بیان این‌که در بعضی حوزه‌ها وضعیت خوبی داریم و از متوسط جهانی بالاتر هستیم، گفت: اما در بعضی حوزه‌ها لازم است کار بیش‌تری شود که آن‌ها را در شورای عالی فضای مجازی تعیین کردیم تا دولت با جدیت بیش‌تر توجه کرده و بخش خصوصی را به حوزه‌هایی که عقب هستیم، هدایت کند، از جمله در حوزه دیتاسنتر، تامین منبع برای توسعه اپلیکیشن‌های ملی مانند پیام‌رسان که نیازمند منابع پردازشی و حافظه‌ای و توزیع سخت‌افزارها در دیتاسنترهاست که لیست بلندبالایی دارد و باید برطرف شود.

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به موضوع ضعف پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی درباره این موضوع بحث شده و قرار است وزارت ارتباطات ظرف سه هفته طرح خود را بفرستد و امیدواریم بتوانیم در یک زمان‌بندی، به سطح قابل‌قبولی در حوزه پیام‌رسان برسیم.

 

فیروزآبادی درباره نقش دولت در تسهیل فعالیت پیام‌رسان‌ها و تامین مالی آن‌ها گفت: در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده که مسوولیت این موضوع با دولت است، هرچند تصدی‌گری با دولت نیست، اما وضعیت نابه‌سامانی که در پیام‌رسان‌ها وجود دارد باید برطرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید