مقایسه قیمت نفت خام در بودجه و صادرات

    کد خبر :661295

مقایسه قیمت نفت خام در بودجه و قیمت نفت خام صادراتی در 15 سال اخیر منتشر شد.

 

در گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: مقایسه قیمت نفت خام در بودجه کشور و قیمت نفت خام صادراتی در ۱۵ سال اخیر در جدول زیر آمده است.

 

مشاهده می‌شود که تفاوت عملکرد با پیش بینی در بودجه‌های سنواتی تا سال ۱۳۹۳ مثبت بوده و در این سال با توجه به ریزش غیرمنتظره قیمت‌ها، این تفاوت منفی و باعث عدم تحقق درآمدهای مورد انتظار شده است.

 

 

برآورد قیمت نفت برنت توسط مراجع معتبر در سال در سال‌های پیش رو

 

به گزارش فارس، موسسات بین‌المللی بر اساس روندهای قیمتی و پیش بینی شاخص‌های اقتصادی، برآورد خود را در خصوص قیمت کالاهای اساسی از جمله نفت انجام می‌دهند. با توجه به تاثیر گذاری وارد کنندگان عمده نفت بر این مراجع معمولا منافع مصرف‌کنندگان در انتشار پیش‌بینی‌ها لحاظ می شود و قیمت‌های پیش بینی به طور متداول از قیمت‌های واقعی بیشتر است. ملاحظه می‌شود که در سال‌های اخیر پیش بینی قیمت‌ها تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی صورت گرفته است. این امر به دلایلی فراتر از ریسک‌های عمومی پیش‌بینی قیمت نفت رخ می‌دهد. از آنجایی که امنیت انرژی برای این کشورها مهم است و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ارتباط مستقیم با قیمت آن دارد، به منظور تاثیرگذاری بر سرمایه‌گذاری جهت تامین عرضه کافی تفت، قیمت‌ها خوش بینانه اعلام می‌شود.

 

 

ریسک‌‌های عمومی پیش بینی قیمت نفت

 

غیر قابل پیش‌بینی بودن برخی عوامل اثرگذار بر قیمت نفت از جمله عوامل سیاسی، روانی، حوادث و اتفاقات

 

عدم اطمینان به آمارهای تولید، مصرف و ذخیره سازی اعلام شده، به دلیل وجود انگیزه‌های متفاوت جهت تاثیرگذاری بر روند بازار توسط تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک و وارد کنندگان

 

عدم قطعیت پیش‌فرض‌های پیش‌بینی عوامل اثرگذار بر قیمت نفت مثل رشد اقتصادی

 

جمع بندی

 

با توجه به عوامل بررسی شده در این گزارش، جهت پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ به ریسک‌های معده بازار نفت باید توجه داشت:

 

1- اوپک و سایر سازمان‌های بین‌المللی پیش بینی می‌کنند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تقاضای نفت کاهش خواهد یافت اما با توجه به تقاضای نیمه اول سال، تقاضای کل سال افزایش خواهد داشت و به همین دلیل عرضه بالاتر خواهد بود. به هر صورت رفتار عمده کشورهای عضو اوپک با مدیریت عربستان که با همراهی روسیه همراه است در جهت افزایش عرضه و کنترل قیمت قرار دارد. در این راستا تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاری‌های جدید در کشورهای عضو او یک اتفاق می‌افتند.

 

2- اقتصاد چین: چین به دلیل درگیری در جنگ تجاری ، در سال ۲۰۱۸ وضعیت مناسبی در بازارهای جهانی نداشته است. در واقع چین رشد تورم 1.9 درصدی داشته در حالی که تورم 1.6 درصدی پیش بینی شده بود. تورم تولید هم ۱۶ درصد پیش بینی می‌شد در حالی که شاهد تورم 0.9 درصدی بوده است. نتیجه این شرایط اقتصادی داخلی و بین‌المللی چین، به عنوان مهم‌ترین مصرف کننده جهان، کاهش رشد اقتصادی است. اقتصاد جهان و بازارهای نفت به شدت تحت تأثیر این شرایط چین قرار خواهند گرفت.

 

3- ایالات متحده تولید نفت خود را در ماه‌های اخیر افزایش داده است. به طوری که میانگین تولید نفت آمریکا در سال 2019 از مرز 12 میلیون بشکه در روز گذشت و این یعنی تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان.

 

4- ذخایر نفت: با وجود کاهش ذخایر نفت آمریکا، ذخایر جهانی نفت نسبت به میانگین تاریخی آن همچنان بالاست بنابراین با توجه به انتظار تقویت عرضه نفت در بازار از این محل و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار، این مورد اثر کاهنده بر قیمت دارد.

 

5- رفتار تولید کنندگان عمده اوپک با مدیریت عربستان و با همراهی روسیه به عنوان عضو غیر اوپک در جهت افزایش عرضه می‌باشد.

 

6- با توجه به افزایش قیمت نفت و کاهش قیمت تمام شده استخراج نفت شیل آمریکا، تولید این نوع نفت در امریکا افزایش یافته و پیش‌بینی می‌گردد در سال‌های آتی عرضه آن بیشتر گردد.

 

7- تقویت ارزش دلار با توجه به اجرای سیاست افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اصرار بر ادامه اجرای این سیاست و کاهش ارزش برخی ارزها از جمله یورو در حال تقویت است. با توجه به افزایش ارزش دلار از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، در کنار جنگ تجاری چین و آمریکا ، اثر تضعیف کننده بر قیمت نفت خواهد داشت.

 

8- با کاهش نسبی رشد کشورهای مختلف جهان از جمله چین، اتحادیه اروپا، روسیه و کانادا که تاکنون به طور محسوسی اثرگذار نبوده اما تداوم جنگ تجاری امریکا با آنها، منجر به ادامه این کاهش و متعاقبا کاهش تقاضا خواهد شد. تقاضای نفت خام به واسطه کاهش اندک رشد اقتصادی در سال آتی تضعیف خواهد شد ولی این میزان قابل توجه نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید