دولت ساخت سد و لایروبی رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶
    کد خبر :661237

نمایندگان در جلسه علنی مجلس بر ضرورت لایروبی رودخانه‌ها و ساخت سدها برای جلوگیری از بروز وقایع طبیعی تاکید کردند.

 

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی از منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص خسارت ها و پیامدهای سیلاب های اخیر کشور جمعی از نمایندگان مطالب خود را مطرح کردند.

 

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در این باره گفت: یکی از علل اصلی سیلاب ها، تخریب درختان و جنگل ها است.

 

به گزارش مهر،وی افزود: همچنین عدم لایروبی رودخانه ها یکی دیگر از عوامل اصلی این مسئله است و وزارت نیرو هیچ اقدامی برای لایروبی رودخانه ها انجام نداده است.

 

لاهوتی: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر رودخانه ها لایروبی نشود، جاده ها، پل ها و زمین های کشاورزی را خراب میکند و باید اقدامات اساسی برای لایروبی رودخانه ها در دستور کار قرار گیرد.

 

وی افزود: در مجلس برای طرح آبخیزداری، بودجه در نظر گرفتیم که می تواند در کنترل سیلاب ها نقش موثری داشته باشد اما تاکنون در این زمینه هم اقدام نشده است و وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد که با این منابع بودجه چه کرده است.

 

لاهوتی با تاکید بر اینکه فرهنگ بیمه در کشورمان باید نهادینه شود، گفت: در همه جای دنیا در صورت وقوع حوادث، شرکت های بیمه در مقابل مردم، مسئول هستند اما متاسفانه در کشور ما دولت پس از وقوع حوادث باید در مقابل مردم پاسخگو باشد که باید این رویه تغییر کند و فرهنگ بیمه در کشور نهادینه شود.

 

در ادامه جلسه شهروز برزگر نماینده مردم سلماس، گفت: پس از وقوع سیل و زلزله، خسارت هادی بسیار زیادی به کشور وارد می‌شود و بار مالی بسیار زیادی به کشور تحمیل می‌شود.

 

وی متذکر شد: ما در طول یکسال گذشته از این حوادث خسارت های زیادی دیده ایم و بودجه عمرانی کشور، ملی و استانی برای جبران این خسارت ها صرف شده است و در واقع کل کشور دچار مصیب شده است.

 

برزرگر با تاکید بر اینکه باید این شرایط را مدیریت کرد، افزود: با مقاوم سازی خانه ها از خسارت های زلزله جلوگیری می‌شود و با ساخت سیل بندها از وقوع سیل و خسارت های پس از آن می توان اجتناب کرد که باید این شرایط را در نظر گرفت.

 

همتی: با ساخت سد می توانیم از خسارت‌ها جلوگیری کنیم

 

همچنین احمد همتی نماینده مردم سمنان اظهار داشت: سدها و پروژه های آبخیزداری بسیار زیادی، ردیف بودجه دارند و به تصویب رسیده اند اما در ساخت این سدها تعلل می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید به وعده های خود در این باره عمل کند و ساخت این سدها را در اولویت قرار دهد، اظهار داشت: با ساخت سد، می توانیم از منافع آن استفاده کنیم و از خسارت های احتمالی هم جلوگیر می‌شود.

 

دلخوش: گزارش کمیسیون کشاورزی درباره سیلاب‌ها ناقص است

 

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا نیز درباره گزارش مذکور گفت:گزارش کیمسیون کشاورزی درباره سیلاب های اخیر کشور ناقص است. چرا که گیلان در دو سال گذشته چندین بار پس از بارش های فراوان و طولانی دچار خسارت های عدیده شده است.

 

وی افزود: حتی خسارت های جانی هم پس از وقوع این سیلاب ها در گیلان داشته ایم اما متاسفانه هیچ گونه اقدام کارشناسی برای برآورد خسارت ها انجام نشده است.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر امکانات پیش از وقوع بحران فراهم شود، قطعا خسارت ها به حداقل ممکن می رسد و کاهش زیادی پیدا می کند و از سوی دیگر باید به نظرات کارشناسان در این باره توجه ویژه ای شود. چرا که می تواند در زمان بحران، خسارات را به حداقل برساند.

 

قاضی پور: جنگ آینده، جنگ آب است

 

همچنین نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در این باره اظهار داشت: جنگ آینده، جنگ آب است و ما باید از آب های خود صیانت و محافظت کنیم.

 

وی افزود: امروز توجه به آبخیزداری، احداث آب بندها و سدهای کوچک و بزرگ امری بسیار حائز اهمیت است و باید در اولویت قرار گیرد.

 

نماینده مردم ارومیه حفظ و صیانت از حریم رودخانه ها اقدامی ضروری است و می تواند از بروز خسارت های سهمگین جلوگیری کند و باید در دستور کار قرار گیرد.

 

در ادامه جلسه، مسعود گودرزی در این باره بیان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که بخش عمده ای از بالای طبیعی در آن بوقوع می پیوندد و باید بحران ها را باور داشته باشیم و برای مواجهه با آن برنامه ریزی داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: باید به آبخیزداری، لایروبی رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه ها توجه کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید