نباید تصور کرد که تحریم‌ها منجر به تسلیم ایران می‌شود

    کد خبر :660876

گاردین در گزارشی به تشدید تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

 

به نقل از گاردین، تشدید تنش در خلیج فارس در تابستان امسال ایران و آمریکا را تا آستانه جنگ پیش برد. اکنون باز هم به نظر می‌رسد اوضاع منطقه متشنج شده است این در حالی است که ایران و‌ آمریکا همواره بر مواضع خود ایستاده‌اند و به نظر می‌رسد تمایلی برای مصالحه ندارند. البته باید توجه داشت تنش‌های جدید می‌تواند جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد.

 

هفته گذشته مقام‌های آمریکایی ادعا کردند که ایران به دنبال مستقر کردن موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در عراق است، به طوری که اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در عراق و بحرین را می‌تواند هدف قرار دهد.

 

آمریکا امسال بیش از ۱۴ هزار سرباز خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است. با وجود این، واشنگتن نگران است که حملات ماه سپتامبر علیه تاسیسات نفتی عربستان، دوباره تکرار شود. از سوی دیگر «جان رود»، مقام ارشد پنتاگون هشدار داد که شواهد موجود نشان می‌دهند که ایران می‌تواند دوباره دست به اقدامات دیگر تحرک‌آمیز بزند.

 

به گزارش ایلنا ،سران اسرائیل انتقال موشک‌های پیشرفته هدایت‌شونده به دست نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه را به عنوان یک تهدید مهم برای امنیت ملی خود تصور می‌کنند. به همین خاطر حاضرند به هر قیمتی جلوی آن را بگیرند.

 

سال گذشته ترامپ کشورش را از توافق هسته‌ای برجام خارج کرد. آمریکا به اعمال فشار علیه ایران پرداخت. مقام‌های آمریکایی به طور ویژه در مورد موشک‌های بالستیک و رفتارهای ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند. اما تهران بعد از یک سال همچنان ایستادگی کرده و تسلیم نشده است.

 

نتانیاهو و دیگر مقام‌های تندرو در عربستان و آمریکا منتقد رویکرد اروپا در مورد ایران هستند. هفته گذشته شش کشور جدید اروپایی اعلام کردند که به مکانیزم مالی اینستکس ملحق خواهند شد.این اقدام اروپایی‌ها خشم نتانیاهو را به دنبال داشت.

 

از سوی دیگر تلاش‌های اروپا در ماه‌های اخیر برای نجات برجام بی‌نتیجه بوده است. هفته‌های گذشته فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل هشدار دادند که برنامه‌های موشکی ایران باعث تضعیف توافق هسته‌ای شده است.

 

در روزهای گذشته شاهد اعتراض‌هایی در ایران بودیم که اوضاع را متشنج‌تر کرده است. باید از ظهور تنش‌های جدید جلوگیری کرد، تنش‌ها می‌تواند فاجعه‌بار باشد. ایران تاکید کرده که در صورت لغو تحریم‌ها با آمریکا مذاکره می‌کند. از سوی دیگر نباید تصور کرد که تحریم‌ها به تسلیم ایران منجر می‌شود. هم چنین اگر اقدامات سختگیرانه و افراطی در مورد ایران صورت بگیرد، با واکنش ایران همراه خواهد بود. این اتفاق بسیار نگران‌کننده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید