ارقام بخش مالیات در بودجه ۹۹ نشان نمی‌دهد هدف دولت جلوگیری از فرار مالیاتی است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ۸:۲۶
    کد خبر :660387

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه در بودجه سال آینده، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شد است، گفت: با این اعداد و ارقام در بخش مالیات‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت که دولت قصد داشته جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد بلکه قصد داشته همان روش‌های سابق را با فشاری مضاعف ادامه دهد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به پیشنهاد درآمد‌های مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: ۱۹۵ هزار میلیارد تومان میزان رقم درآمد‌های مالیاتی پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۹ است.

 

وی با اشا ره به تفکیک درآمد‌های مالیاتی تصریح کرد: نخستین بخش درآمد‌های مالیاتی از اشخاص حقیقی است که ۴۴ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود. این مالیات‌ها شامل، مالیات عملکرد شرکت‌ها، مالیات نهاد‌ها و بنیادها، مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی، مالیات شرکت‌های وابسته به آستان و بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیرو‌های مسلح است.

 

حسینی با اشاره به بخش دوم ردیف درآمد‌های مالیاتی که به موضوع مالیات بر درآمد‌ها منتج می‌شود، گفت: رقم پیش‌بینی شده در این بخش ۳۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم شامل مالیات بر حقوق کارمندان دولتی و غیر دولتی، مالیات مشاغل، مالیات مستغلات و مالیات‌های متفرقه می‌شود.

 

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با اشاره به بخش سوم ردیف درآمد‌های مالیاتی که به مالیات بر ثروت معطوف می‌شود، اظهارداشت: مالیات بر ثروت رقمی بالغ بر ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و این عدد، عدد زیادی نیست و این رقم شامل مالیات‌های اتفاقی، مالیات سرقفلی و مالیات املاک و حق تمبر است.

 

حسینی با اشاره به بخش چهارم ردیف درآمد‌های مالیاتی که به موضوع مالیات بر واردات اشاره دارد، گفت: در این بخش حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که شامل مالیات بر ورود و خروج خودرو و سایر عوارض بر واردات معطوف می‌شود.

 

این نماینده مجلس با اشاره به بخش پنجم ردیف درآمد‌های مالیاتی که به موضوع مالیات بر کالا و خدمات منتج می‌شود، تاکید کرد: امسال در این بخش با افزایش قیمت مواجه ایم. رقم درآمد‌های مالیاتی در این بخش حدوداً ۹۳ هزار میلیارد تومان است که اگر به سنوات گذشته نگاه بیاندازیم می‌بینیم که این عدد به طور آنی رشد قابل توجه‌ای داشته است.

 

وی تصریح کرد: گفته می‌شود منابع بودجه از نفت جدا شده است که باید بگویم این طور نیست. در این بخش وقتی مالیات فروش فرآورده‌های نفتی و بنزین را محاسبه می‌کنیم می‌بینم ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن تنها مالیات بنزین است.

 

وی با اشاره به درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در سایر ردیف‌های مالیاتی، اظهار داشت: رقم مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال ۹۹، ۶۶ هزار میلیارد تومان است. وقتی ما به این اعداد و ارقام نگاه می‌کنیم، رشدی در ۲ الی ۳ محل در رابطه با مالیات نسبت به سال گذشته محسوس است؛ یک، مالیات بر ارزش افزوده است که این مسئله دقیقا یک فشار مضاعفی بر تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا خواهد گذاشت چرا که چرخه مالیات بر ارزش افزوده در کشور چرخه کاملی نشده است و چندین بار از یک کالا مالیات اخذ می‌شود بنابر این همه این موارد باعث کاهش تولید و ایجاد مشکلات در حوزه تولید خواهد شد لذا امیدواریم قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید تا انتهای سال در مجلس بررسی شود و نهایتا بر اساس آن عمل شود؛ اگر بر اساس آن عمل شود یقینا از این اعداد و ارقام کاسته خواهد شد و شرایط برای مودیان مالیاتی ارزش افزوده تغییر خواهده کرد.

 

وی تاکید کرد: همچنین ما در زمینه اخذ مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی با رشد ۲۵درصد همراه شده‌ایم و این نشان می‌دهد که در این وضعیت، دریافت مالیات دقیقا بر پایه همان شناسایی مودیان سابق بوده است و ما گستره مالیاتی را خیلی زیاد نکرده ایم.

 

حسینی بیان داشت: با این اعداد و ارقام در بخش مالیات‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت که دولت قصد داشته جلوی فرار‌های مالیاتی را بگیرد بلکه قصد داشته همان روش‌های سابق را با فشاری مضاعف ادامه دهد.

 

وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با رکود در تولید مواجه بوده‌ایم، گفت: در حال حاضر با معوقات مالیاتی زیادی مواجه هستیم بنده فکر می‌کنم کمتر از ۸۵درصد وصولی مالیاتی در سال ۹۸ خواهیم داشت بنابراین ما رشد پیش‌بینی شده درباره درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال ۹۹ را خیلی معقول نمی‌دانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید