«سیاست تحریمی» آمریکا علیه عراق؛ واشنگتن در اندیشه توطئه‌ای جدید

    کد خبر :660314

انتشار اخبار متعدد از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای تحریم شماری از مقامات ارشد عراقی نشان از آن دارد که واشنگتن توطئه جدیدی را علیه بغداد تدارک دیده است. این درحالی است که پیشتر نیز آمریکایی ها از حربه تحریم مقامات بغداد برای ضربه زدن به عراق استفاده کرده بودند. اکنون نیز قصد دارند همان توطئه را مجددا تکرار نمایند.

 

درهمین ارتباط، اخیرا روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن با انتشار مطلبی اعلام کرد: «بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است، به زودی قرار است تحریم‌های آمریکایی جدیدی علیه شماری از مقامات عراقی اعمال شود». بر اساس گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد که آمریکایی ها قصد دارند تحریم های قریب الوقوع خود علیه شماری از مقامات عراقی را به بهانه سرکوب اعتراضات مردمی توسط آن ها اعمال کنند!

 

به گزارش مهر: این روزنامه چاپ لندن همچنین اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که در دست دارد، در فهرست تحریم‌های بعدی آمریکا، نام «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز درج خواهد شد. گزارش این رسانه عرب زبان درحالی منتشر شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا از اعمال تحریم بر ۴ مقام عراقی به اتهام نقض حقوق بشر و فساد خبر داده است. بدین ترتیب، «قیس الخزعلی» دبیرکل جریان عصائب اهل الحق، «اللیث الخزعلی» برادر وی «حسین فلاح اللامی» از فرماندهان حشد شعبی و «خمیس فرحان الخنجر» از بازرگانان معروف عراق توسط واشنگتن تحریم شدند.

 

درهمین حال، پیشتر نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف در پارلمان عراق، درج نام شخصیت‌هایی عراقی در لیست تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده اند. این فراکسیون ها در این خصوص اعلام کردند :«کار وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه افراد و شخصیت‌هایی عراقی، دخالت آشکار در امور عراق به بهانه‌ها و عناوین مختلف است». واقعیت این است که آمریکایی ها همواره از ابزار تحریم برای پیشبرد اهداف خود علیه کشورهای مختلف استفاده کرده اند و اکنون نیز عراق را به عنوان جدیدترین قربانی خود در عرصه تحریمی انتخاب کرده اند.

 

این درحالی است که آمریکایی ها حدود ۵ ماه پیش نیز چهار شخصیت عراقی به نام های «ریان الکلدانی»، «وعد قادو»، «احمد الجبوری» و «نوفل العاقوب» را در لیست تحریمی خود قرار دادند. بنابراین، سیاست تحریمی جدید آن ها در قبال عراق مسأله تازه ای نیست. به نظر می رسد که آمریکایی ها قصد دارند از طریق سیاست تحریمی، ضمن موج سواری بر اعتراضات عراق، زمینه برای تشدید بیش از پیش برخی اقدامات خرابکارانه و آشوبگرانه در این کشور را فراهم آورند.

 

نکته قابل تأمل در این میان، این است که هم اکنون عراق با اعمال خرابکارانه و آشوب‌طلبانه ای مواجه است که برخی احزاب و جریان های سیاسی حاضر به پذیرش نقش خود در ظهور و بروز این حوادث دردناک نیستند. در واقع، نمی توان از نقش این دسته از احزاب و جریان های سیاسی عراق ـ که همواره تحقق دستاوردهای سیاسی برای خود را در دستور کار قرار داده اند ـ در حوادث اخیر به سادگی عبور کرد.

 

سران برخی جریان های سیاسی با مواضع خود و فراخوان های متعدد برای برگزاری تظاهرات های مردمی به تضعیف حکومت مرکزی پرداختند و بدین سان زمینه برای ظهور و بروز اقدامات خشونت آمیز را فراهم کردند. سران این احزاب، حتی نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح عراق را نیز از گزند سخنان خود در امان نگذاشتند و در برهه از زمان، به صورت تلویحی نیروهای امنیتی را تهدید کرده و مردم را به خوان‌خواهی از جان‌باختگان در تظاهرات دعوت کردند تا بدین‌سان، نیروهای مسلح عراق نیز تضعیف شوند.

 

بر اساس آنچه که گفته شد، چنین اقداماتی از سوی سران برخی احزاب و جریان های عراقی موجب شد تا حوادث دردناکی در برخی نقاط عراق رخ بدهد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. به عنوان نمونه، یکی از آخرین اتفاقات هولناکی که در بغداد روی داده است کشته شدن یک شهروند عراقی و مثله کردن بدن او به دست گروهی از نفوذی ها در میدان الوثبه است. ماجرا از آنجا آغاز شد که عوامل نفوذی و خرابکار با ورود مسلحانه به منزل یک نوجوان ۱۶ ساله عراقی در میدان وثبه، اقدام به قتل این نوجوان و غارت خانه او کردند.

 

این جنایت نفوذی ها واکنش آیت الله سیستانی را به دنبال داشت. در همین ارتباط، دفتر مرجعیت عالیقدر عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «ما اقدامات خشونت آمیز از جمله جنایت هولناک که روز گذشته در منطقه الوثبه رخ داد را محکوم می کنیم و از دست اندرکاران می خواهیم که به مسئولیت خود عمل کنند و مشخص کنند که چه طرفی دست به این جنایات می زنند و عاملان آنرا مجازات کنند».

 

در ادامه بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است: «ما درباره تکرار این قبیل حوادث بر امنیت و ثبات کشور و تاثیر مستقیم آن بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات تاکید داریم و همه باید به آن توجه داشته باشند». این درحالی است که نیروهای مسلح عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تمامی عوامل جنایت میدان الوثبه را به اشد مجازات خواهند رساند.

 

از سوی دیگر، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی نیز حادثه الوثبه در بغداد را محکوم کرد و تکرار این قبیل اقدامات را تهدید کننده جان شهروندان عراقی دانست. وی گفت: «ما از مواضع مرجعیت عالیقدر عراق مبنی بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و خالی بودن آن از مظاهر مختلف هرج و مرج و خشونت حمایت می کنیم».

 

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که عوامل خرابکار و نفوذی در نتیجه اهمال برخی سیاستمداران داخلی عراق و سران برخی احزاب، سوء استفاده از فضای اعتراضی در این کشور را در دستور کار خود قرار داده اند و ایالات متحده آمریکا نیز با اتخاذ تصمیم بکارگیری سیاست تحریمی علیه بغداد قصد دارد در عرصه سیاسی به کمک این عوامل نفوذی و خرابکار بشتابد.

 

ناگفته پیداست که تصمیم آمریکایی ها برای تحریم مقامات عراقی در مسیر تحریک مردم علیه آن ها به ویژه علیه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی، قابل تعریف و تبیین است. مقامات عراقی قصد دارند با سرکوبگر جلوه دادن مقامات دولت بغداد در واقع به افکار عمومی در عراق اینگونه القاء کنند که آن ها مسئول اساسی اقدامات خرابکارانه هستند تا شاید از این رهگذر، عوامل نفوذی از آتش خشم تظاهرات کنندگان در امان بمانند.

 

بدون تردید در حال حاضر توطئه جدیدی از سوی آمریکایی ها علیه عراق طراحی شده است که هدف اصلی و اساسی از آن، ترویج هرج و مرج در این کشور و ایجاد بی ثباتی در آن است، چراکه منافع واشنگتن در تمامی کشورهای منطقه در سایه بی ثباتی و هرج و مرج محقق می شود و نه صلح و آرامش.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید