از ارسال پرونده ۱۰ بانک به هیأت انتظامی تا « تکذیب رکود»توسط وزیر

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۷

ارسال پرونده ۱۰ بانک به هیأت انتظامی، بخشنامه جدید دولت برای طبقه‌بندی مشاغل، واردات ۶۰ میلیون دلاری تیلاپیا و طراحی سامانه ثبت الکترونیک قراردادها بخشی از اخبار مهم اقتصادی خبرگزار مهر در هفته گذشته بود.

 در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود با بیان اینکه در حال حاضر رکود نداریم گفت: طی ۸ سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم. همچنین مدیر نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی از ارسال پرونده ۱۰ بانک به هیات انتظامی خبر داد. علاوه بر این در هفته گذشته سایت خبری آمریکایی پین فیلد (سایت تخصصی هوانوردی وابسته به پایگاه هوایی نظامی پین فیلد آمریکا) اعلام کرد ایران از دریافت بوئینگ انصرافی ترکیش ایرلاینز به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است.

نرخ تورم فروردین ماه اعلام شد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۶، نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۵ درصد است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۵.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش یافت.

شاخص مذکور در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) معادل ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.

بخشنامه جدید دولت برای طبقه‌بندی مشاغل

بعد از مصوبه دولت برای ارتقای یک پایه‌ای طبقه همه کارمندان دولتی در هفته‌های گذشته، رئیس سازمان اداری و استخدامی طبقات جدید را ابلاغ کرد.

طبقات جدول شغل

تحصیلات

طبقه دو

دیپلم و پایین‌تر

طبقه چهار

کاردانی (فوق‌دیپلم)

طبقه پنج

کارشناسی (لیسانس)

طبق شش

کارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس)

طبقه هفت

دکتری

حضور ۳۵ بانک و موسسه مالی اروپایی در تهران 

درهفته ای که گذشت علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا نهم و دهم اردیبهشت در تهران برگزار می شود و نمایندگان ۳۵ بانک، شرکت و موسسه مالی اروپایی در آن شرکت می کنند.

در سه همایش قبلی این تبادلات و همفکری ها دستاوردهای خوبی داشته است، در عین حال چهارمین همایش حول دو محور اصلی «روند پیشرفت فرآیندهای مالی و بانکی» و «فرصت سرمایه گذاری در ایران» برگزار می شود.

ارسال پرونده ۱۰ بانک به هیأت انتظامی

مدیر نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی از ارسال پرونده ۱۰ بانک به هیات انتظامی خبر داد و گفت: هم اکنون، احکامی برای بانکهای متخلف صادر شده است.

نصیری از ارسال اسامی ۱۰ بانک و موسسه اعتباری به دلیل تخطی از نرخ سود مصوب به هیات انتظامی خبر داد و گفت: موسسات و بانک هایی که از نرخ سود مصوب عدول می کنند، حسب قانون پولی و بانکی کشور، به هیئت انتظامی ارجاع داده می شوند و این هیات آرای خود را در این باره صادر می کند.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط طی سه سال گذشته، پرونده بیش از ۲۰ بانک و موسسه اعتباری با موضوعات مختلف و از این میان ۱۰ بانک و موسسه اعتباری با موضوع تخطی از نرخ سود بانکی به هیئت انتظامی ارجاع و هم اکنون احکامی برخی از آنها نیز در این خصوص برای آنها صادر شده است.

افتتاح ناقص پالایشگاه خلیج‌فارس

اخبار رسیده از بندر عباس حاکی از آن است که پالایشگاه ستاره خلیج که برای میزبانی از رئیس جمهور در روزهای گذشته آماده شد، نه برای افتتاح هر سه فاز پالایشگاه و نه حتی برای افتتاح فاز اول پالایشگاه؛ بلکه تنها برای واحد بنزین سازی فاز ۱ این پالایشگاهِ ۳۶۰ هزار بشکه ای مهیا شده بود.

از آن روز که زنگنه وزیر نفت در جلسه رای اعتماد مجلس وعده داد که «اتمام طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و به ویژه به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت‌های ماست.» نزدیک به چهار سال می‌گذرد و قرار بود که در این چهار سال طبق وعده شفاف او، هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری برسد که در نتیجه آن، نه تنها ایران به خودکفایی بنزین دست می‌یافت؛ بلکه روزانه در حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین را می‌توانستیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

کاهش تولید ۲۰۰ هزار بشکه نفت

بررسی ها نشان می دهد وضعیت در شرکت نفت فلات قاره نگران کننده است و این شرکت هنوز نتوانسته است ۲۰۰ هزار بشکه تولید از دست رفته خود را احیا کند.

با وجود افزایش سریع تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب به سقف ۳ میلیون بشکه، وضعیت در شرکت نفت فلات قاره نگران کننده است و این شرکت هنوز نتوانسته است ۲۰۰ هزار بشکه تولید از دست رفته خود را احیا کند.

بر اساس اخبار موجود باید گفت شرکت نفت فلات قاره حفاری توسعه‌ای و تعمیری ۷۰ حلقه چاه را برنامه ریزی کرده است ولی با توجه به محدودیت دکل‌های حفاری و عدم تامین منابع مالی تحقق چنین برنامه‌ای بسیار بعید بنظر می‌رسد و با این روند باید منتظر کاهش بیشتر تولید فعلی فلات قاره بود.

رکود در تولید نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود در هفته ای که  گذشت در یک نشست خبریگفت: شبکه بانکی سال گذشته ۱۶۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کرد که ۳۲ درصد رشد داشته است. در بخش تجارت هم ۷۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت شد. البته این تسهیلات پول جدید نبود و  ۵۰ تا ۶۰ درصد کل تسهیلات، برای استمهال بدهی های گذشته بوده است.

محمد رضا نعمت زاده در پاسخ به سوالی درباره  تعطیلی کارخانجات ارج و داروگر گفت: بی انصافی است و خبر نادرست مطرح می شود. تعدادی از این کارخانه ها در طول تاریخ فرسوده و تخریب شده است.

عمت زاده در پاسخ به سوال در خصوص رکود حاکم بر بخش تولید گفت: ما در رکود نیستیم. البته صنعت مشکل زیاد دارد که این هم مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست. برخی مشکلات از دولتهای قبل ایجاد شده که در حال رفع است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از صنایع ما در چند ماه اخیر تقاضای توسعه دارند و بزرگترین مشکل آنها زمین است. این به معنای افزایش امیدواری است. موضوع دیگر آنکه طی چندسال اخیر سرمایه به کندی به سمت صنعت می آید. اما طی ۸ سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم اما روند رو به تنزل آن را متوقف کردیم. ما واحدهای قبلی در حال توسعه را به واحدهای جدید ترجیح می دهیم.

واردات ۶۰ میلیون دلاری تیلاپیا؛ ماهی فقرا

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران  با بیان اینکه براساس آمار گمرک سال گذشته ۶۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا وارد کشور شده است، اظهارداشت: این میزان نسبت به سال ۹۴ که واردات تیلاپیا به کشور حدود ۵۰ میلیون دلار بوده، تقریبا ۱۰ میلیون دلار افزایش داشته است که این مساله تاثیر مستقیمی بر روی تولید قزل آلا دارد.

وی با اشاره به اینکه تیلاپیا از نظر کیفی ماهی چندان مناسبی نیست، افزود: تیلاپیا در دنیا به ماهی فقرا معروف است، به دلیل اینکه هم رشد آن بسیار سریع است، هم قیمت ارزانی دارد، واردکنندگان این ماهی را از چین ارزان می‌خرند و در بازار داخل گران می‌فروشند بنابراین اعمال تعرفه ۳۲ درصدی از سوی دولت نیز نتوانسته تاثیری بر واردات آن داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران اضافه کرد: واردکنندگان این ماهی را ارزان می‌خرند و فوق العاده گران می‌فروشند، تا چند برابر سود می‌کنند به همین دلیل با افزایش تعرفه نه تنها حجم واردات کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.

افزایش قیمت گوشت تا مرز ۴۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داد.

علی اصغر ملکی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و اظهار داشت: قیمت این نوع گوشت نسبت به ۱۰ روز گذشته حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و درحال حاضر نرخ هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان ۳۹ هزار تومان است.

وی قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه را تحویل به مغازه داران بین ۳۴ هزار و ۵۰۰ تا ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره دلایل این افزایش قیمت نیز افزود: وقوع سیل باعث ایجاد اختلال در برخی نقاط کشور و کاهش عرضه دام شده است؛ همچنین بارش مناسب باعث شده وضعیت صحراها از نظر علوفه‌ای مناسب باشد بنابراین دامداران دام‌های خود را عرضه نمی‌کنند.

ملکی با بیان اینکه مقداری هم صادرات غیرمجاز دام از کشور انجام می‌شود که به این مساله دامن زده است، گفت: متاسفانه همه این عوامل سبب گرانی گوشت شده و علی رغم اینکه ما فکر می‌کردیم در این ماه قیمت می‌شکند ناگهان با رشد قیمت‌ها مواجه شدیم.

ای‌تی‌آرها ۳ هفته دیگر به ایران می‌رسند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ازروز دوشنبه یک گروه ۸ نفره از ایران ایر در فرانسه هستند تا پس از انجام بازرسی های لازم، هواپیماهای ای تی آر را تحویل بگیرند.

فرهاد پرورش درباره زمان ورود ۴ فروند هواپیمای ای تی آر خریداری شده ایران ایر به کشور، اظهار کرد: این هواپیماها قطعا تا ۳ هفته آینده به ایران می آیند.

مدیرعامل هما ادامه داد: در حال حاضر ۸ تن از نیروهای ایران ایر شامل خلبان، نیروی تعمیر و نگهداری و نیروهای حقوقی برای اجرای مسائل مالی و حقوئقی میان دو شرکت هما و ای تی آر در فرانسه به سر می برند.

وی با بیان اینکه مأموریت این گروه، انجام عملیات پذیرش (acceptance) این ۴ فروند هواپیما است، افزود: گروه اعزامی ما به فرانسه، علاوه بر بازرسی بدنه هواپیما، قطعات داخلی، موتور، صحت نگارشی بدنه‌نوشته‌ها و لوگوی هما، دکوراسیون داخلی و سایر آپشن ها، به بررسی مدارک اصلی این هواپیماها می پردازند.

دارندگان گواهینامه باید دوره مهارت رانندگی ببینند

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در جاده‌ها کشته شدند که تنها ۶ تا ۷ درصد این تعداد مربوط به سوانح ناشی از خودروهای تحت نظارت سازمان راهداری بوده است که شامل خودروهای باری و مسافری سنگین و نیمه سنگین می‌شود؛ این در حالی است که سهم حمل و نقل جاده‌ای عمومی از کل حمل و نقل جاده‌ای کشور ۲۵ درصد است.

به گفته کشاورزیان، قسمت اعظم تلفات جاده‌ای مربوط به خودروهای شخصی است که تحت نظارت و کنترل سازمان راهداری قرار ندارند.

وی با انتقاد از اینکه گواهینامه رانندگی به راحتی به افراد بالای ۱۸ سال داده می‌شود و این افراد بلافاصله در جاده‌ها رانندگی می‌کنند، تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند با پلیس راهور در خصوص آموزش مهارت رانندگی در جاده با رانندگان خودروهای شخصی و سواری، تفاهمنامه جداگانه‌ای امضا کنند.

در ادامه محمدامین سازگارنژاد، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اشتغالزا بودن آموزش‌های این سازمان، به امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان راهداری در خصوص آموزش مهارت به رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی جاده‌ای اعم از بار و مسافر، گفت: آنچه سبب شد تا سازمان فنی و حرفه‌ای به این تفاهمنامه سوق پیدا کند، اهمیت ارزش جان انسان‌ها در چرخه حمل و نقل جاده‌هاست که متأسفانه نادیده گرفته شده و سالانه بیش از ۱۶ هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخش مهمی از تلفات جاده‌ای به نداشتن مهارت رانندگان برمی‌گردد، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای قصد دارد با ارائه آموزش‌های مدرن به رانندگان، مهارت فعالیت حمل و نقل بار و مسافر در جاده‌ها را ارتقا دهد.

هما از خرید بوئینگ انصرافی ترکیش ایرلاین انصراف داد

ایران ایر به دلیل ناتوانی در تهیه قسط اول خرید بوئینگ ۷۷۷ به مبلغ ۷۵ میلیون دلار، از دریافت اولین فروند بوئینگ ترکیش ایرلاینز انصراف داد.

سایت خبری آمریکایی پین فیلد (سایت تخصصی هوانوردی وابسته به پایگاه هوایی نظامی پین فیلد آمریکا) در خبری کوتاه اعلام کرد ایران از دریافت بوئینگ انصرافی ترکیش ایرلاینز به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است.

بر اساس اعلام پین فیلد، مقامات ترکیش ایرلاینز نیز بار دیگر از بوئینگ درخواست کرده اند تا هواپیمای ۷۷۷ خود را که قبل سفارش داده بودند، به آنها بدهد. همین موضوع سبب شده تا بوئینگ ۷۷۷ یتیم، مجددا صاحب آشیانه ترکیه ای شود.

طراحی سامانه ثبت الکترونیک قراردادها

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه طراحی سامانه الکترونیکی ثبت قراردادها در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: تمام قراردادهای کار باید در این سامانه ثبت شوند.

احمد مشیریان  گفت: با توجه به اینکه قراردادهای کار باید ساماندهی شوند و نظارت بر قراردادها افزایش یابد، در حال حاضر عملیات طراحی سامانه الکترونیکی ثبت قراردادها تقریبا در مراحل نهایی قرار دارد اما برای تکمیل اطلاعات این سامانه باید یکسری از اطلاعات کارگران و کارفرمایان از طریق سازمان تامین اجتماعی دریافت شود که این هماهنگی ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: پس از تکمیل این سامانه، تمام قراردادهای کار باید در این سامانه ثبت شوند تا از هر گونه تخلف در تنظیم قراردادهای کار جلوگیری شود.

نشست ویژه دولت برای بازگشت لایحه اصلاح قانون کار

پس از درخواست‌های مکرر گروه‌های کارگری مبنی بر بازگشت لایحه اصلاح قانون کار از مجلس، سرانجام این موضوع امروز در جلسه فرعی کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و این کمیسیون با بازگشت لایحه اصلاح قانون کار موافقت کرد.

پس از آن که لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد، حدود دو هفته گذشته علی ربیعی در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی دولت خواستار بازگشت لایحه اصلاح قانون کار از مجلس به دولت شد؛ این نامه هفته گذشته در دستور کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفت و با بازگشت آن به دولت موافقت شد البته بازگشت قطعی این لایحه منوط به تصمیم هیأت وزیران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید