انسیتو مطالعاتی گلوبال ریسرچ: برنامه موشکی ایران نیز كاملاً مطابق با تعهدات این کشور در شورای امنیت است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ۸:۱۷
    کد خبر :658380

اسرائیل امروزه دارای سلاح‌های هسته‌ای و خطرناک است و از اواسط دهه 1950 میلادی درحال توسعه این اسلحه‌ها است. مقامات صهیونیست افراطی این کشور از امضای تعهدنامه NPT یا حتی رعایت مفاد آن خودداری می‌کنند. آنها به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات هسته‌ای خود اجازه نمی‌دهند.

 

بسیاری از انسیتوهای مستقل مطالعاتی و راهبردی غرب امروزه بر این باور هستند که خطر رژیم صهیونیستی در زمینه اتمی کل منطقه و حتی سایر کشورهای فرامنطقه‌ای را تهدید می‌کند. یکی از این انسیتوهای مستقل، موسسه مطالعاتی «جهانی سازی» است که مقالات و گزارش‌های این موسسه در پایگاه آن «گلوبال ریسرچ» قابل دسترس است. در متنی که می‌خوانید، بخشی از گزارش مربوط به توان هسته‌ای اسرائیل و تهدیدات این کشور علیه منطقه و ایران گوشزد شده که در ادامه ترجمه آن را خواهید خواند:

 

تبعیض اتمی در شرایط تهدید اتمی اسرائیل

 

اسرائیل امروزه دارای سلاح‌های هسته‌ای و خطرناک است و از اواسط دهه 1950 میلادی درحال توسعه این اسلحه‌ها است. مقامات صهیونیست افراطی این کشور از امضای تعهدنامه NPT یا حتی رعایت مفاد آن خودداری می‌کنند. آنها به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات هسته‌ای خود اجازه نمی‌دهند.

 

طبق اعلام فدراسیون دانشمندان آمریكا و سایر متخصصان، كلاهك‌های نظامی اتمی اسرائیل می‌توانند از هوا، زمین، دریا یا زیر سطح، با هدف حمله به اهداف مهم در خاورمیانه و اروپا و آفریقا پرتاب شوند.

 

به اعتقاد کارشناسان این کشور یهودی همچنین دارای 100 یا بیشتر از یکصد بمب مجهز آماده شلیک اتمی است که مجهز به شناساگر لیزری هستند. آن‌ها قادر به نفوذ و نابود کردن اهداف زیرزمینی و بسیار عمیق در زیر زمین هستند.

 

به گفته سازمان جبهه تأسیس شورای روابط خارجی(CFR)، “بازرسی های ایالات متحده از سایت‌های هسته ای اسرائیل در دهه 1960 به دلیل محدودیت‌هایی که برای بازرسان آمریکا وجود داشت، عملا بی نتیجه ماند.” این بدان معناست که حتی آمریکا نیز دقیقا نمی‌داند که توان هسته‌ای و نظامی راهبردی تل آویو در چه حد است!

 

جوزف سیرین‌سی یون پیش از این در انسیتوی صلح بین‌المللی برای جهان گفته بود: “خیلی چیزها درباره بمب‌های اسرائیل در گنجه اطلاعات مخفی جای دارند و قابل بیان نیستند!”

 

ولی در همان حال، در سوی دیگر ماجرا، برنامه هسته‌ای ایران هیچ مؤلفه نظامی ندارد و هرگز این مولفه‌های نظامی در این برنامه مشاهده نشده است، ضمن اینکه حاکم این کشور خواستار حذف این سلاح‌ها در همه جا هستند. مشخص نیست غرب کی می‌تواند متوجه تمایز خطر اسرائیل اتمی برای منطقه با ایران شود.

 

برخلاف ایالات متحده و اسرائیل، اجازه بازرسی از سایت‌های تسلیحات هسته‌ای آنها(ایرانی‌ها) در تأسیسات هسته‌ای قانونی با نظارت سنگین سازمان ملل وجود دارد و مقامات حاکم بر این کشور کاملاً با بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای همکاری می‌کنند.

 

برنامه‌های موشک‌های بالستیک ، كروز و سایر موشك‌های دوربرد ایران فقط شامل مواردی است که بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز از آن بهره‌مند هستند. برنامه موشکی ایران نیز كاملاً مطابق با تعهدات این کشور در شورای امنیت است. براساس قطعنامه شماره 2231 که پس از برجام تصویب شد، ایران در ارتباط با برنامه موشکی غیر اتمی محدود نشده است.

 

هیچ موشکی بالستیک یا دیگر موشک‌های ایرانی برای حمل کلاهک هسته‌ای، طراحی نشده‌اند و هیچ مدرکی برخلاف این تاکنون یافت نشده است.

 

منشور سازمان ملل متحد در ماده 51 می‌گوید: حق دفاع برابر قوانین بین‌المللی غیر قابل نقض است. در این ماده آمده است که:

 

“هیچ چیز در این منشور نمی‌تواند حق ذاتی دفاع شخصی یا جمعی را در صورت بروز حمله مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد مختل کند، مگر تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی اتخاذ کند.” در اینجا حق دفاع از خود فقط به ممانعت از حملات مسلحانه، جلوگیری از حملات بعدی درآینده و یا برگشت دادن به پیامدهای تجاوز دشمن است.

 

درعین‌حال، نیروی نظامی باید مطابق با اصول ضرورت، تمایز و تناسب باشد(برخلاف آنچه ناتو و اسرائیل با تایید ایالات متحده هنگام اجرای جنگ‌های پیشگیرانه انجام می‌دهند).

 

کارشناسان اسرائیلی مدعی هستند که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل فقط برای حمله به اهداف نظامی مجاز هستند. گویا این مسئله قابل باور است که سلاح اتمی می‌تواند تمایز بین غیرنظامیان و نظامیان را تشخیص دهد!

 

در قوانین مربوط به دفاع متقابل، پیش‌بینی شده که هنگامی که مدارک قانع کننده نشان دهد که تهدیدات قریب الوقوع یا حملاتی تهدیدکننده هستند، موارد اولیه درباره دفاع مجاز است.

 

در این رابطه باید گفت که ایران قرن‌ها است که به هیچ کشور دیگری حمله نکرده است، حال که ناتو و اسرائیل تحت تسلط ایالات متحده بارها و بارها طی سال‌های اخیر چنین کردند.

 

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در روز جمعه گذشته، ارتش اسرائیل یک آزمایش موشکی انجام داد، این آزمایش از یک پایگاه نظامی در مرکز اسرائیل انجام شد.

 

یکی از مقامات ارشد نظامی آن‌ها در بیانیه خود گفت: “دقایقی پیش آزمایش پرتاب موشك از (پایگاه هوایی پالماچیم در جنوب تل‌آویو) را انجام دادیم. این آزمون از قبل برنامه‌ریزی شده و طبق برنامه ریزی انجام شده بود.”

 

همچنین تایمز اسرائیل گزارش زیر را ارائه داده است: دولت و کنیست اعلام کردند که موشک‌های بالستیک قدیمی را در زرادخانه‌های خود به رسمیت نمی‌شناسد و طبق گزارش‌های خارجی، کشور یهودی ما دارای یک نوع موشک هسته‌ای با توانایی بالا به نام جریکو است که دارای یک موتور چند مرحله‌ای، برد 5000 کیلومتر و توانایی حمل کلاهک هزار تن پلوتونیومی است.

 

به گفته هاآرتص، آزمایش جمعه “در میان افزایش تنش میان اسرائیل و ایران انجام شد و قرار بود پیام واضحی به ایران ارسال کند”.

 

پس از این رویداد، ظریف وزیر امور خارجه ایران یعنی ظریف آزمایش موشکی اسرائیل را مورد انتقاد جدی قرار داد.

 

اسرائیل اعلام کرده است که: امروز اسرائیل موشك هسته‌ای را با هدف تست روی اهداف ایران آزمایش كرده است. سه کشور اروپایی(انگلیس ، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده هرگز از تنها زرادخانه هسته‌ای در غرب آسیا شکایت نمی‌کنند حال که این کشور رسما آزمایش سلاح و موشک اتمی را نیز به‌صورت نمایشی انجام داده است!

 

به گزارش نامه نیوز:در پاسخ، انگلیس ، فرانسه و آلمان به دروغ ایران را به نقض قطعنامه 2231 متهم كردند. در قطعنامه 2231 با تولید “موشک‌های بالستیک با توان هسته‌ای” مخالفت شده بود. ظریف در نامه‌ای همراه با یک توییت خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد یعنی گوترش، پاسخ تندی داده و گفته است:

 

“آخرین نامه سه کشور اروپتیی (انگلیس ، فرانسه و آلمان) به سازمان ملل در مورد موشک‌های ما یک دروغ ناامید کننده برای پوشش دادن بی‌کفایتی بدبختانه آن‌ها در تحقق حداقل موارد ناچیز وعده داده شده به ایران بوده است.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید