ویترین «سینماحقیقت» از نگاه عضو هیات انتخاب

    کد خبر :658107
ویترین «سینماحقیقت» از نگاه عضو هیات انتخاب

مهدی شامحمدی مستندساز و عضو هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از کیفیت بالای فیلم‌های بلند بخش مسابقه ملی جشنواره و نیز تاثیر شرایط اقتصادی کشور بر فضای مستندسازی سخن گفت.

 

مهدی شامحمدی مستندساز و عضو هیات انتخاب فیلم‌های بلند مستند در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، درباره فیلم‌های این دوره جشنواره و کیفیت آن‌ها اظهار کرد: امسال این افتخار را داشتم که به همراه فرید فرخنده کیش و کورش عطایی در بخش انتخاب فیلم‌های بلند حضور داشته باشم. مثل همیشه تعداد فیلم‌های بلندی که به جشنواره رسید حدود ۸۰ فیلم بود و نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد، این است که فیلم‌های بلند سینمایی مستندی که در کشور آمریکا ثبت می‌شود، معمولا کمتر از ۵۰ فیلم است. این اتفاق بسیار جالبی است که تعداد فیلم‌های مستند یک سال سینمای ایران حدود ۸۰ تا ۹۰ فیلم است که یک چهارم آن‌ها معمولا انتخاب می‌شوند تا در «سینماحقیقت» دیده شوند.

 

وی با اشاره به اینکه ژانرهای متفاوتی را در این دوره شاهد بوده‌اند، اضافه کرد: امسال ۱۸ فیلم بلند مستند انتخاب شد و نکته‌ای که نظرم را جلب کرد، این بود که هرسال دو یا سه فیلم شاخص و چند فیلم متوسط داشتیم و بقیه فیلم‌ها در حد دیده شدن بودند، ولی امسال با اینکه دو یا سه فیلم شاخص را شاهد هستیم، اما کیفیت آثار بلند بسیار افزایش یافته و فیلم‌های خوبی را در بخش بلند جشنواره شاهد خواهیم بود.

 

شامحمدی ادامه داد: سال‌های گذشته فیلم‌های فوق‌العاده‌ای در جشنواره داشتیم که شاید امسال شاهد چنین فیلم‌هایی نباشیم، اما در ازای آن، فیلم‌های جان‌داری ساخته شده‌اند و می‌توانیم بگوییم سینمای مستند پایدار شده و دائم رو به رشد است.

 

او با اشاره به اینکه فیلم‌های مستندی که پروداکشن‌های سینمایی دارند و پرهزینه هم هستند، امسال در جشنواره حضور کمرنگ‌تری دارند، عنوان کرد: متاسفانه شاید بتوانم بگویم دو فیلم را شاهد بودیم که ردپای یک تهیه‌کننده در آن‌ها وجود داشت و بقیه فیلم‌ها با هزینه‌های کم ساخته شده و این موضوع در آن‌ها بسیار مشهود بود. این موضوع نگران‌کننده، نشان‌دهنده تاثیر شرایط اقتصادی بر سینمای مستند است.

 

این کارگردان مستند ادامه داد: به طور مثال فیلم «اسرار دریاچه» یکی از فیلم‌هایی بود که سال گذشته رکورد پرهزینه‌ترین فیلم را داشت همچنین فیلم‌های دیگری از این دست که از نظر اجرایی استاندارد بالایی داشتند، در جشنواره به رقابت می‌پرداختند. امسال اما صرفا تلاش فیلمسازان برای نزدیک شدن به اندازه قاب سینما کاملا مشهود بود.

 

به گزارش مهر،تهیه‌کننده مستند «خانه‌ای برای تو» با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی نقش پررنگی بر کیفیت فیلم‌های مستند دارند، گفت: با توجه به این شرایط نمی‌دانم سال‌های آینده چه شرایطی در انتظار سینمای مستند و فیلم‌هایش است. فکر می‌کنم فیلم‌ها با کمترین هزینه ممکن ساخته شوند.

 

شامحمدی در پایان عنوان کرد: امسال این شانس را داشتم که یک بار دیگر فیلم‌های مستند یک سال سینمای ایران را در قالب هیات انتخاب فیلم‌های بلند رصد کنم و با توجه به اینکه من همیشه پیگیر جشنواره «سینماحقیقت» هستم، این موضوع به ذهنم رسید که اغلب فیلم‌هایی که به جشنواره آمده‌اند به نوعی از «سینماحقیقت» دوره قبل تاثیر پذیرفته‌اند. آن‌ها از متدهایی در اجرا و محتوا استفاده می‌کنند که سال‌های گذشته در جشنواره «سینماحقیقت» مورد توجه قرار گرفته است. در یک برآیند کلی از جامعه سینمایی در طول یک سال، ردپا و تاثیر «سینماحقیقت» کاملا مشهود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید