برخلاف اظهارات و وعده‌های قبلی؛

شهرداری:بیلبورد رایگان برای تئاتر نداریم

    کد خبر :657779
فروش بلیت کار تجاری است

سازمان زیباسازی شهرداری تهران برخلاف صحبت‌های چندی پیش مدیرعامل خود، به گروه‌های تئاتری اعلام می‌کند که تئاتر به دلیل بلیت فروشی، مقوله‌ای تجاری است و بیلبورد رایگان به آن تعلق نمی‌گیرد.

 

در نیمه دوم سال جاری موضوعی در میان خانواده تئاتر مطرح شد حاکی از اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران دیگر به گروه‌های تئاتری برای تبلیغ آثارشان بیلبورد شهری رایگان ارائه نمی‌کند. این بحث باعث واکنش و ابراز نگرانی هنرمندان تئاتر شد زیرا با توجه به هزینه‌های تولید و فروش غیرقابل مقایسه تئاتر نسبت به سینما، امکان تأمین هزینه‌های بیلبوردهای شهری برای گروه‌های تئاتری غیرممکن است.

 

مهرماه سال جاری بود که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به برخی گروه‌های تئاتری از جمله گروه نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف که با حضور سعید پورصمیمی به صحنه رفت، اعلام کرد که دیگر بیلبورد رایگان به تئاترها اختصاص پیدا نمی‌کند، زیرا تئاتر دارای بلیت فروشی است و مقوله‌ای تجاری محسوب می‌شود. این موضوع که کاملا دور از منطق و شناخت درست از تئاتر بود، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

 

وعده مدیرعامل زیباسازی: تعرفه‌ای از تئاترهای تأییدشده نمی‌گیریم

 

در تاریخ ۸ مهرماه سال جاری برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه برخی از گروه‌های تئاتری برای تبلیغات محیطی در شهر دچار مشکل شده و به آن‌ها اعلام شده باید تعرفه تجاری برای تبلیغات بپردازند، گفت: سیاست‌های کلی ما حمایت از آثار هنری است اما برخی از فیلم‌ها و تئاترها تجاری محسوب می‌شوند و ما از آثار تجاری و گیشه‌ای حمایت نمی‌کنیم. اما تئاترهایی که مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی باشند، طبق روال گذشته مورد حمایت هستند.

 

ضرغامی تأکید کرده بود: در مکاتبه‌ای که با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشته‌ایم نیز اعلام کرده‌ایم آثار هنری که مورد تأیید باشند، طبق روال گذشته برای تبلیغات هیچ تعرفه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی با رد این موضوع که اعلام شده تمامی تئاترها باید برای تبلیغات تعرفه بپردازند، گفت: اینکه تئاتری بلیت‌های خود را در سایت به فروش برساند، دلیلی بر تجاری بودن آن تئاتر نیست و اگر چنین برداشتی شده، غلط است و تأکید می‌کنم روال تبلیغات تئاترهای هنری همانند گذشته است.

 

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در سوم آذر سال جاری در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد که باید شرایط استفاده گروه‌های تئاتری از تبلیغات شهری فراهم باشد.

 

وی در آن گفتگو بیان کرد: می‌توانیم با کمک خود صنف تئاتر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر ذی‌نفعان به طرحی مشترک برسیم که هم ضابطه‌مند بوده و تبعیض‌آمیز نباشد و هم اینکه قابلیت نظارت دقیقی داشته باشد تا جای گلایه برای کسی باقی نماند.

 

«فرانکنشتاین» هم محروم شد!

 

اما گویا سازمان زیباسازی شهرداری تهران بر خلاف گفته‌های مدیرعامل خود، در را بر همان پاشنه قدیمی می‌چرخاند و با بی توجهی به هنرهای نمایشی که همواره نیازمند حمایت در زمینه تبلیغات شهری است (غیر از اندک تئاترهای لاکچری که در جریان اصلی تولید و اجرای آثار نمایش موارد استثنا محسوب می‌شوند) به گروه‌ها اعلام می‌کند؛ تئاتر چون بلیت فروشی دارد و مقوله‌ای تجاری است بیلبورد رایگان به آن تعلق نمی‌گیرد!

 

این سازمان در جدیدترین واکنش خود نسبت به تبلیغات شهری تهران به گروه نمایش «فرانکنشتاین» که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است اعلام کرده؛ «تئاتر بلیت‌فروشی دارد، پس تجاری است و بیلبورد رایگان به آن تعلق نمی‌گیرد.»

 

نورالدین حیدری ماهر مجری طرح نمایش «فرانکنشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان درباره وضعیت پیش آمده، به خبرنگار مهر گفت: یک هفته پیگیر موضوع دریافت بیلبورد از سازمان زیباسازی برای نمایش «فرانکنشتاین» هستم، پرونده تشکیل شده و دبیرخانه از من پرونده را گرفته و قرار است یک نفر تأیید و امضا کند تا پرونده برسد به دست مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، ولی آن یک نفر چند روز است که سر کار نمی‌آید.

 

وی ادامه داد: به دفتر آقای ضرغامی مراجعه کردم و مسئول دفتر ایشان با آقای مطهری مدیر دفتر معاون آقای ضرغامی تماس گرفت و پیگیر ماجرا و انجام کار شد.

 

حیدری ماهر تصریح کرد: جدا از پیگیری این ماجرا، هم مدیر دفتر مدیرعامل سازمان زیبازسازی و هم مدیر دفتر معاون مدیرعامل به من گفتند که چون تئاتر بلیت فروشی دارد، تجاری است و ما از فعالیت‌های تجاری حمایت برای بیلبورد رایگان نداریم. به ایشان گفتم که پیش از این نیز این موضوع مطرح شده بود ولی آقای ضرغامی در گفتگوی رسانه‌ای اعلام کرد که اینگونه نیست ولی در نهایت پاسخی که به من داده شد این بود که «نه، اینچنین نیست و تئاتر تجاری است.»!

 

به گزارش مهر، مجری طرح نمایش «فرانکنشتاین» در پایان سخنان خود گفت: قصد داشتم که حضوری آقای ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران را ببینم و موضوع را با ایشان مطرح کنم که گفته شد ایشان جلسه دارند.

 

هنوز مشخص نیست که سازمان زیباسازی شهرداری تهران خود را موظف به حمایت از فعالیت‌های هنری به ویژه تئاتر که گروه‌ها به سختی و از طریق گیشه باید هزینه‌های خود را تأمین کنند، می‌داند یا نه. اینکه تئاتر به دلیل بلیت فروشی تجاری است اظهارنظری غیرکارشناسانه و کاملا سطحی است و مشخص نیست شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی شورا و همچنین شهرداری تهران چرا به چنین تفکر نادرست در سازمان زیباسازی شهر تهران پایان نمی‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید