آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه تولید بیت کوین با سرمایه‌گذاری چینی‌ها

    کد خبر :657758

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه تولید بیت کوین به ظرفیت 60 مگاوات توسط سرمایه‌گذار چینی در رفسنجان خبر داد وگفت: استخراج کننده رمزارزها اگر بدون مجوز اقدام به تولید بیت کوئین کنند از آنها خسارت خواهیم گرفت.

 

مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی ترانسفورماتور در پاسخ به سؤال فارس که پرسید استخراج کنندگان رمزارزها به شدت از تعیین تعرفه برق صادراتی برای تولید بیت‌کوین ناراضی هستند و اعلام کردند از وزارت کشور در خصوص مصوبه دولت درخواست تجمع خواهند کرد، آیا احتمال این وجود دارد که تعرفه برق رمز ارزها کاهش یابد، گفت: تعرفه برق صادراتی برای ایام گرم سال و پیک 965 تومان است و برای فصول دیگر برای هر کیلووات ساعت 480 تومان تعیین شده است. پس این مصوبه دولت است و تصور نمی‌کنم که این مصوبه تغییری در آن ایجاد شود.

 

* تقاضا برای ایجاد مزرعه بیت‌کوین با تعرفه‌های فعلی

 

وی ادامه داد: در شرایطی که عنوان می‌شود تعرفه برق صادراتی برای رمزارزها بالاست همین الان چندین تقاضا برای تولید بیت کوین و مزرعه تولید بیت کوئین وجود دارد. بنابراین هدف ما این است که تولید بیت کوئین و استخراج رمزارزها به صورت متمرکز باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه برخی از تولید کنندگان بیت کوین از دستگاه‌های کم بازده و قدیمی استفاده می‌کنند، گفت: مصرف انرژی این دستگاه‌ها زیاد است. اگر متقاضیان در مزرعه تولید بیت کوئین این اقدامات خود را انجام دهند شامل تخفیف‌های خوبی خواهد شد.

 

* از استخراج بدون مجوز بیت‌کوین خسارت گرفته می‌شود

 

رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه در ابلاغیه وزارت نیرو آمده است که اگر مشترکینی به صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به تولید بیت کوئین و استخراج رمزارزها کنند از آنها خسارت گرفته خواهد شد، اظهار داشت: فردا در رفسنجان اولین و بزرگترین مزرعه تولید بیت کوئین به میزان 60 مگاوات عملیات اجرایی خود را با سرمایه‌گذاران چینی آغاز خواهد کرد.

 

به گفته وی درمنطقه اقتصادی جلفا نیز درخواست ایجاد یک مزرعه تولید بیت کوئین به ظرفیت 120 مگاوات وجود دارد.

 

* کشور در تولید ترانسفورماتور تقریبا خودکفاست

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در پاسخ به این سؤال که ظرفیت تولید ترانسفورماتور در کشور چگونه است، گفت: ظرفیت تولید ترانسفورماتور در کشور مناسب است و دیگر نیازی به واردات ترانسفورماتور نیست.

 

رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه 10 هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور در کشور تولید می‌شود، گفت: صنایع دیگر نیز نیاز به ترانسفورماتور دارد و تولید کنندگان داخلی نیاز این صنایع را برآورده می‌کنند و نیاز به واردات ترانسفورماتور نیست.

 

به گفته وی 90 درصد از ترانسفورماتورهای کشور در حال حاضر توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

 

* ترانسفورماتورهای با استاندارد پایین جریمه می‌شوند

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه ظرفیت ترانسفورماتورهای تولید شده متناسب با نقاط گرمسیر و سردسیر طراحی می‌شود و به خوبی پاسخگوی نیاز داخل است، اظهار داشت: دیگر مثل سال‌های گذشته واردات ترانسفورماتور نداریم چرا که مقرراتی داریم که جریمه محور است و چنانچه ترانسفورماتورهای وارداتی استانداردهای ما را نداشته باشند جریمه‌های سنگینی باید بپردازند.

 

به گفته رجبی‌مشهدی اگر شرکتهای برق منطقه‌ای و یا برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از ترانسفورماتورهای با استانداردهای پایین استفاده کنند جریمه خواهند شد.

 

وی افزود:‌ در حال حاضر در کشور 4تا 5 شرکت ترانسفورماتورساز داریم و عمدتا وزارت نیرو به این شرکت‌ها بدهکار می‌شد اما سال قبل مطالبات آنها تسویه شد و امسال هم به صورت حواله ارزی مطالبات آنها را پرداخت کردیم.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اینکه در پیک مصرف برق ما همواره محدودیت‌هایی در تامین برق داریم، گفت: توصیه ما این است که به لحاظ کارایی و بازدهی انرژی در وضعیت مطلوبی قرار بگیریم و استانداردهای بین‌آلمللی را داشته باشیم.

 

رجبی‌مشهدی افزود:صنعت برق باید بتواند از سایر منابع مالی استفاده کند چرا که منابع داخلی صرفا پاسخگوی هزینه‌های جاری و تعمیر و نگهداری می‌شود و برای توسعه باید از سایر منابع نیز مثل بانک‌ها استفاده کنیم.

 

* رشد مصرف برق در ساعات پیک کاهش یافت

 

وی گفت: مصرف برق در سال 98 در ساعات پیک نسبت به سال 97 یک درصد رشد داشت در حالی که در دهه‌های گذشته این رشد مصرف 5.2 درصد بود. پس با تشویق بخش خانگی و صنایع و کشاورزی توانستیم امسال مدیریت مصرف خوبی به میزان 3874 مگاوات را به دست آوریم.

 

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر 8 میلیون مشترک مصرف خانگی زیر الگوی مصرف هستند و ما تلاش می‌کنیم اقدامات تشویقی را سال آینده ادامه دهیم و با استفاده از استارت آپ‌ها قصد داریم هزار مگاوات بیشتر از امسال مدیریت مصرف و کاهش مصرف برق داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید