رشد 8درصدی سرمایه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته خجالت‌آور است

    کد خبر :657408

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به افزایش 10 میلیارد تومانی سرمایه این صندوق در لایحه بودجه 99 گفت: رشد 8درصدی سرمایه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته خجالت‌آور است.

 

رضا نقی‌پور در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس در مورد بودجه پیش‌بینی شده برای صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در لایحه بودجه 99 اظهار داشت: خجالت می‌کشم در این مورد صحبت کنم اما بودجه این صندوق 10 میلیارد تومان افزایش یافته و از 125 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان رسیده است. در حالیکه درخواست ما رقم 600 تا 700 میلیارد تومان بوده است.

 

نقی‌پور ادامه داد: حتی اگر بودجه صندوق به 200 میلیارد تومان هم برسد باز هم بهتر از رقم فعلی است.

 

وی افزود: منابع دولت محدود است و بودجه صندوق افزایش ناچیزی داشته است و مجبوریم برای افزایش سرمایه صندوق خودمان را به در و دیوار بزنیم و با مجلس لابی کنیم.

 

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در مورد افزایش سقف تسهیلات پرداختی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته نیز به خبرنگار فارس گفت: سقف پرداخت این تسهیلات 3 میلیارد تومان بوده است که یک ماه پیش افزایش این رقم و رسیدن آن به 5 میلیارد تومان به تصویب رسید و منتظر ابلاغ آن از سوی وزیر صنعت هستیم که امیدواریم از ماه آینده عملیاتی شود.

 

نقی‌پور در مورد اساسنامه جدید صندوق حمایت از صنایع پیشرفته نیز به خبرنگار فارس گفت: اساسنامه جدید صندوق 30 خرداد امسال با امضای معاون رئیس جمهور ابلاغ شد که طبق آن علاوه بر صنایع الکترونیک، بخش‌های دیگر‌ نیز تحت حمایت صندوق قرار می‌گیرند به طوری که 13 سرفصل به صنایع تحت حمایت صندوق اضافه شده است.

 

به گفته وی، طبق اساسنامه جدید 3 نفر نماینده وزیر صنعت نیز به مجمع صندوق اضافه می‌شوند.

 

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در از اختصاص 2 خط اعتباری به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته خبر داد و گفت: یکی از این خطوط اعتباری به ارزش هزار میلیارد ریال از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تأمین می‌شود و خط اعتباری دیگر نیز به ارزش 500 میلیارد ریال از طریق معاونت اشتغال وزارت کار اختصاص خواهد یافت.

 

نقی‌پور در مورد حمایت صندوق صنایع پیشرفته از قراردادهای منعقد شده در قالب میز تعمیق ساخت داخل اظهار داشت: بخشی از این قراردادها مربوط به صنعت خودرو است که نهادهای نظارتی در این مورد گفته‌اند حمایت از صنعت خودرو را کم کنیم زیرا این صنعت هایتک (صنایع پیشرفته) محسوب نمی‌شود.

 

وی در ادامه از کاهش یک درصدی تعرفه سود تسهیلات برای شرکت‌های فعال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: تا کنون 13 شرکت اعلام کرده‌اند که در این حوزه فعال هستند ولی هنوز مستنداتی ارائه نکرده‌اند.

 

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه از ابتدای فعالیت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته 1733 طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، گفت: سال گذشته 13 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده‌ایم.

 

نقی‌پور همچنان با بیان اینکه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته نیازمند 70 هزار میلیارد تومان منابع مالی است، گفت: اگر بخواهیم طی 2 سال آینده موتور پیشران صنایع کشور باشیم باید حداقل 10 درصد از این رقم یعنی 7 هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار بگیریم که البته ما به 10 درصد همین رقم نیز راضی هستیم. یعنی 700 میلیارد تومان.

 

وی در ادامه با بیان اینکه میانگین سود تسهیلات پرداختی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته 9 تا 10 درصد است، گفت:‌ سود این تسهیلات بین 5 تا 14 درصد است و بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر3 سال خواهد بود.

 

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، طی سال جاری 103 فرقه ضمانت‌نامه به ارزش 680 میلیارد ریال برای متقاضیان صادر شده که نسبت به سال گذشته رشد 85 درصدی داشته است.

 

نقی‌پور افزود: همچنین 44 قرارداد به ارزش 400 میلیارد ریال در سال جاری برای پرداخت تسهیلات منعقد شده که نسبت به سال گذشته رشد 97 درصدی داشته است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: ارزش ضمانت‌نامه‌های صادر شده تا پایان سال جاری به 90 میلیارد تومان برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید