اظهار اخطاری غذاهای حساسیت‌زا در برچسب الزامی است

    کد خبر :65727

رییس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با منشاء دامی و دریایی سازمان غذا و دارو با اشاره به عنوان”اظهار اخطاری” درمورد غذاهای حساسیت زا گفت: تولید کنند‌گان این قبیل فراورده‌ها باید این عنوان را بر روی برچسب خود قید کنند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر دادمهر با بیان اینکه جامعه سالم زیربنای توسعه هرکشور بوده و یکی از راه‌های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است، اظهار داشت: در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است.

وی گفت: با پیشرفت صنایع غذایی و افزایش رقابت آن‌ها، گسترش تجارت بین‌المللی، ارتقاء فرهنگ مصرف کنندگان و توجه بیشتر آن‌ها به عوامل موثر در سلامتی، برچسب‌گذاری به عنوان ابزای مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان‌های ناظر اهمیت ویژه ای یافته است.

دادمهر اضافه کرد: برچسب گذاری غذا اصلی‌ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید‌کننده و فروشنده غذا از یک سو با خریدار و مصرف‌کننده از سوی دیگر است .

وی با اشاره به عنوان “اظهار اخطاری” که برروی برچسب جهت هشدار به مصرف کننده نوشته می شود؛ غذاهای حساسیت زا مثل شیر و فرآورده‌های حاوی لاکتوز‌، تخم مرغ و فرآورده‌های آن، غلات و فرآورده‌های غلات حاوی گلوتن را از جمله آنها برشمرد.

وی همچنین با نام بردن از ماهی و فرآورده‌های دریایی، بادام زمینی و مغزهای خوراکی چرب، دانه سویا و فرآورده های آن و ژل رویال بعنوان دیگر غذاهای حساسیت‌زا تصریح کرد: وجود مواد این چنینی حتی اگر به مقدار جزئی در فرآورده موجود باشد به دلیل اینکه بیشترین عامل حساسیت زایی را به خود اختصاص می‌دهند باید برای آگاهی مصرف کننده بر روی برچسب فرآورده و در قسمت اجزای تشکیل دهنده اعلام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید