آمریکا: در حال نوسازی زرادخانه اتمی‌ هستیم

    کد خبر :656787

وزیر دفاع آمریکا در جریان یک سخنرانی ضمن تاکید بر لزوم تقویت توانمندی‌های این کشور در عرصه‌های نظامی، سایبری، فضایی و اتمی، چین و روسیه را «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» خوانده است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در نشست روز شنبه (دیروز) «مجمع ملی دفاعی ریگان» بر لزوم نظامی‌گری این کشور در عرصه‌های مختلف از قبیل فضا، حوزه سایبری و بکارگیری فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی تاکید کرده است.

 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در ابتدای این سخنرانی به تمجید از مواضع «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ در زمینه مقابله با «تهدید کمونیسم» و دشمنان آمریکا پرداخت. اسپر همچنین با تمجید از تلاش‌های ریگان برای نوسازی «زرادخانه اتمی» این کشور گفت: «او به ما اعتماد بخشید و الهام‌بخش ما شد».

 

به گزارش فارس،اسپر سپس گفت: «اگر بگوییم که جهان در قیاس با دوره او (دوره رونالد ریگان) تغییر کرده است، یک بیان تقلیل‌گرایانه خواهد بود. در این دوره جدید از رقابت قدرت‌های بزرگ، مزیت‌های جنگی ما توسط رقبای استراتژیکمان مورد چالش قرار گرفته است و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هم به طور فزاینده‌ای مورد حمله واقع شده است».

 

رئیس پنتاگون بلافاصله بعد از این اظهارات به اتهام‌زنی علیه مواضع چین و روسیه پرداخت و آنها را قدرت‌های تجدیدنظر طلب خوانده است.

 

به گفته او، «چین و روسیه، که قدرت‌های تجدیدنظر طلب امروز هستند، دارند ارتش‌های خود را نوسازی می‌کنند و همزمان در حال دخالت در تصمیمات اقتصادی و امنیتی دیگر کشورها هستند. رشد اقتصادی چین به این کشور اجازه داده که از سال ۲۰۰۲ هزینه‌های نظامی خودش را سه برابر کند و طبق برخی تخمین‌ها در سال گذشته هزینه‌های نظامی این کشور به حدود ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است. پکن به نقض حاکمیت کشورهای حوزه ایندو پاسیفیک و گسترش غلبه خودش بر کشورهای خارجی با مستمسک طرح “یک جاده و کمربند” ادامه می‌دهد. در همین بین، چین با توسل به روش‌های اغلب غیرقانونی در فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم (5G) به دنبال دستیابی به برتری در صحنه رقابت است و همزمان دارایی‌ دیگر کشورها سوءاستفاده می‌کند».

 

مارک اسپر بدون اشاره به خلف وعده‌های پیاپی آمریکایی‌ها و نقض تعهدات بین‌المللی توسط این کشور درباره روسیه ادعا کرد: «روسیه یک کشور دیگری است که در نظر دارد با سیاست خارجی تهاجمی خودش، نقض تعهدات در پیمان‌‎های اتمی، ارعاب اتمی و اقدامات سایبری، هنجارهای بین‌المللی را برهم بزند. این کشور به منظور دستیابی به تسلط منطقه‌ای، مرزهای کشورهای همسایه خودش را نقض کرده است و توسل به تاکتیک‌های ارعاب و هیبریدی را ابزاری برای احیای مزیت‌های استراتژیک خودش قرار داده است».

 

وی افزود: «در دیگر مناطق، تهدیدهای رژیم‌های سرکش شامل برنامه سلاح‌های اتمی کره شمالی و تداوم تلاش‌های ایران برای بی ثبات کردن خاورمیانه ادامه دارد و در مناطق مختلف در جهان، سازمان‌های تروریستی از قبیل داعش همچنان تهدیدی برای آمریکا و متحدان ما هستند. این محیط، برای ما یک محیط پر از تهدیداتی را ایجاد می‌کند که ما باید بر آنها غلبه و بازدارندگی ایجاد کنیم و اگر ضروری باشد با آنها در جنگ‌های آینده مبارزه کرده و در آن جنگ‌ها پیروز شویم».

 

از نظر وزیر دفاع آمریکا، «ما برای پیروزی در جنگ‌های آینده، به این نیاز داریم که با توانمندی‌های رو به گسترش رقبایمان در زمینه قابلیت‌های دسترسی هوایی، سلاح‌های فوق فرا صوت، سیستم‌های مقابله با ماهواره‌ها و دیگر فناوری‌های در حال ظهور رقابت و تقابل کنیم. ما باید یک دکترین جنگی جدید ترسیم کرده و به کار بگیریم، دکترینی که شامل عملیات چند بُعدی فرماندهی و کنترل می‌شود و خود را نه تنها برای جنگ در هوا، زمین و دریا آماده کنیم بلکه باید برای (جنگ) در فضا و حوزه سایبری هم آماده شویم. این موضوع به یک بودجه مستحکم دفاعی و تداوم سرمایه گذاری در زمینه تدارکات و نوسازی‌هایمان نیاز دارد».

 

اسپر در این سخنرانی به محدود بودن منابع آمریکا اذعان کرد و گفته است: «تمرکز ما روی سه موضوع مهم است: تقویت آمادگی نظامی‌‌مان و کُشنده بودنش، تقویت ائتلاف‌هایمان و جذب شرکای جدید و انجام اصلاحات در وزارت دفاع (آمریکا) به منظور اطمینان از اینکه منابع محدودمان در موضوعاتی که دارای بالاترین اولویت‌هاست، هزینه شود».

 

وزیر دفاع آمریکا سپس از لزوم تداوم نوسازی زرادخانه اتمی این کشور، تولید و فراهم کردن سلاح‌های هوشمند و جنگنده‌های پیشرفته در اختیار ارتش آمریکا و لزوم تقویت «سه گانه اتمی» این کشور سخن گفت.

 

نیروی سه‌گانه اتمی یا «تریاد اتمی» به شبکه هماهنگ بمب‌های اتمی مستقر در زمین، هوا و آب (سیلوهای پرتاب موشک زمینی، زیردریایی‌های اتمی و بمب‌افکن‌های رادارگریز) اطلاق می‌شود.

 

اسپر گفت: «ما در حال نوسازی هر سه پایه تریاد اتمی هستیم و روی برنامه موشکی دفاعی به منظور حفاظت از کشور داریم سرمایه گذاری می‌کنیم. ما داریم کشتی‌های بدون سرنشین تولید می‌کنیم و آمادگی ناوگان دریایی‌مان را تقویت می‌کنیم و یک نسل جدید از تجهیزات جنگی میدانی ایجاد می‌کنیم. وزارت دفاع (آمریکا) به سرمایه گذاری در زمینه فناوری‌های پیشرفته که به ما برای حفظ مزیت تاکتیکی‌مان کمک می‌کنند، ادامه می‌دهد فناوری‌هایی از قبیل هوش مصنوعی، رُبات‌ها و سلاح‌های فوق فرا صوت».

 

اظهارات صریح این مقام ارشد آمریکایی در خصوص نوسازی زرادخانه اتمی این کشور و تقویت سه‌گانه اتمی در شرایطی مطرح شده است که طبق معاهدات بین‌المللی از قبیل «ان‌پی‌تی»، واشنگتن و دیگر دارندگان سلاح اتمی باید به سمت کاهش سلاح‌های اتمی و در نهایت نابودی آنها در جهان حرکت کنند نه اینکه زرادخانه‌های اتمی خود را نوسازی کنند.

 

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: «در حالی که دشمنان ما در تلاش برای جلو زدن از ما و توسعه فناوری‌های پیشرو هستند، ما باید به حفظ وضعیت برتری‌مان در این پیکار طولانی‌مدت ادامه دهیم. ما همه کاملا درباره این اوضاع آگاهی داریم. برای مثال، ما واحد فرماندهی فضایی ایالات متحده را ایجاد کردیم و داریم توانمندی‌های فضایی‌مان را نوسازی می‌کنیم. ما سرمایه‌گذاری‌هایمان را روی موضوعات تدافعی و تهاجمی مرتبط با حوزه سایبری افزایش داده‌ایم تا هشیاری‌مان را در برابر دشمنانمان بهبود ببخشیم».

 

وی ادامه داد: «ما در همین اثنا برای اختصاص دادن دوباره نیروها و تجهیزاتمان در صحنه‌هایی که اولویت ماست، در حال کار هستیم تا قادر باشیم به گونه بهتری با چین و روسیه رقابت کنیم. ما در صورتی خواهیم توانست در برابر تجاوزگری‌ها بازدارندگی ایجاد کنیم که از منظر عملیاتی غیرقابل پیشبینی باشیم و در فرایند تصمیم‌گیری دشمن پیچیدگی ایجاد کنیم. این مساله نیاز خواهد داشت که ما وضعیت نیروهایمان در مناطق مختلف جهان را در قبال تهدیدات آینده پاسخگو کرده و برای این تهدیدات آمادگی بیشتری داشته باشیم و البته این موضوع مستلزم دارا بودن یک شبکه قوی از متحدان و شرکا هم هست».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید