علائم ابتلا به سرطان حنجره و حفره دهان

    کد خبر :656391

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به علائم ابتلا به سرطان حنجره و حفره دهان گفت: تشخیص به موقع سرطان باعث موفقیت در درمان می‌شود بنابراین افراد باید علائم هشدار را جدی بگیرند.

 

کامبیز نوین در آستانه برگزاری چهارمین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و چهاردهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی درباره‌ سرطان‌های سر و گردن اظهار داشت: سرطان‌های سر و گردن از نظر اپیدمیولوژی در مردان شایع تر از زنان است و بر اساس آمارهای وزارت بهداشت سرطان‌های سر و گردن در اکثر استان‌ها جزء ۱۰ سرطان شایع در مردان به شمار می‌رود که البته آمار مبتلایان آن کمتر از سرطان روده و معده است.

 

وی افزود: استعمال دخانیات و مصرف الکل از جمله عوامل خطر اصلی در بروز سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود همچنین عوامل شغلی و آلاینده‌های محیطی نیز می‌تواند سبب بروز سرطان های سر و گردن شود به طور مثال افرادی که مشاغل خاص دارند و با موادی همچون نیتروزامین، فرمالدهید، عطر و گرد و غبار زیاد در ارتباط هستند احتمال ابتلای آنها بعضی از انواع سرطان‌های سر و گردن بیشتر است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علائم هشدار سرطان‌های سر و گردن گفت این سرطان‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شوند که شایع‌ترین آنها سرطان حفره دهان و حنجره در ایران و جهان است.

 

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت: سرطان حنجره در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر بروز یافته که علائم آن می‌تواند خشونت صدای پایدار و غیر قابل توجیه باشد که در موارد پیشرفته اعصاب و غدد لنفاوی گردن را نیز درگیر می‌کند.

 

نوین گفت: تنگی نفس و انسداد راه هوایی و اختلال در بلع از دیگر علائم هشدار سرطان‌حنجره به شمار می‌رود که در صورت بروز هر یک از این موارد افراد باید جهت بررسی به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

 

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و چهاردهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی در ارتباط با سرطان حفره دهان خاطرنشان کرد: هر توده یا زخمی در مخاط دهان که با گذر زمان بهبود نیابد می تواند علائمی از ابتلا به سرطان حفره دهان باشد که معمولاً در ابتدا خود فرد متوجه آن شده و در این موارد لازم است جهت بررسی بیشتر و در صورت نیاز نمونه برداری به پزشک مراجعه شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: افراد باید در صورت مشاهده هرگونه زخم یا توده ای که طول کشنده باشد و با گذر زمان بهبود نیابد، لق شدگی یا افتادن بدون توجیه دندان و لمس توده در گردن حتماً به پزشک مراجعه کنند چرا که یکی از عوامل اصلی موفقیت در درمان تشخیص به موقع است.

 

گفتنی است؛ چهارمین کنگره بین المللی کلینیکال انکولوژی و چهاردهمین کنگره سالیانه کلینیکال انکولوژی ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه سال جاری در هتل المپیک تهران با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه درمان سرطان‌های مختلف و شایع در آن ارائه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید