گزارشی از جشنواره مراکش ۲۰۱۹؛

جشنواره مراکش جایزه اصلی‌را به کلمبیا داد

    کد خبر :656373
جشنواره مراکش جایزه اصلی‌را به کلمبیا داد

«دهکده ارواح» به عنوان برنده جایزه «ستاره طلایی» جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش ۲۰۱۹ انتخاب شد.

 

هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش ستاره طلایی بهترین فیلم خود را به «دهکده ارواح» از کلمبیا اهدا کرد. این فیلم ساخته نیکلاس رینکون گیل است. وی در سخنرانی دریافت جایزه گفت: کلمبیا کشوری است که مردم دنیا اطلاعات کمی درباره‌اش دارند اما من در این فیلم سعی کرده‌ام نگاهی به امروز این کشور بکنم و نشان دهم که ما چگونه در عمیق ترین سطح انسانی با هم ارتباط داریم.

 

جایزه هیات داوری به فیلم «آخرین دیدار» از عربستان سعودی ساخته عبدالمحسن الدبان و فیلم چینی «پرتره موزاییکی» ساخته ژای ییزیان اهدا شد.

 

جایزه بهترین کارگردان هم به کارگردان تونسی علاءالدین سلیم برای «تلامس» رسید. وی جایزه‌اش را به همه مردمی که رویایی برای رسیدن در زندگی دارند، اهدا کرد.

 

جایزه بهترین بازیگر زن به صورت مشترک به نیکلا برلی و رکسان اسکریم‌شاو بازیگران بریتانیایی در فیلم «لین+لوسی» ساخته فیضال بولیفا رسید که یک تراژدی طبقه کارگری است.

 

جایزه بهترین بازیگر مرد هم به توبی والاس بازیگر استرالیایی برای بازی در فیلم «دندان شیری» ساخته شنون مورفی اهدا شد.

 

اسامی برندگان جوایز از سوی تیلدا سوینتون رییس هیات داوران اعلام شد. وی از پیش اعلام کرده بود وظیفه این جشنواره برداشتن مرزها در سینمای جهان است.

 

در این دوره جشنواره برتران تاورنیه فیلمساز بزرگ فرانسوی با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد و در سخنانش یادآوری کرد که از دیگران چیزهای زیادی یاد گرفته به ویژه از نویسندگان و کارگردان‌های آمریکایی که در دوره مک‌کارتی در لیست سیاه جای داشتند و از مهاجران اروپایی از جمله اوتو پرمینگر که حس شک و تردید را وارد سینمای هالیوود کرد.

 

در این دوره همچنین به سینمای استرالیا ادای احترام شد و مندلسون تاکید کرد استرالیایی خوب کسی است که به صورت سالم به اقتدار بی‌احترامی کند. گیلین آرمسترانگ دیگر کارگردان استرالیایی هم تاکید کرد: ما خانه‌مان را دوست دایم، ما بازندگان‌مان را دوست داریم و از همه مهمتر این که دوست داریم به خودمان بخندیم.

 

به گزارش مهر،جرمی توماس تهیه کننده بریتانیایی هم تاکید کرد دوست دارد همیشه تهیه‌کننده‌ای مستقل باشد، زیرا از وابستگی به جریان اصلی بدنه سینمای کشورش احساس ناراحتی می کند.

 

رابرت ردفورد هم که با جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل شده بود، با دریافت جایزه‌اش گفت: بخشی از من همیشه یک حس غیرقانونی داشته است. برای همین هم از جورج روی هیل خواستم تا اجازه بدهد نقش ساندنس کید را بازی کنم نه بوچ کسیدی. بیشترین بخش زندگی‌ام را سپری کرده‌ام و مجبور شدم یاد بگیرم چطور با جریان اصلی کنار بیایم. برای همین هم تصمیم به ایجاد جشنواره ساندنس گرفتم.

 

امسال حدود ۶۵ فیلم جدید در جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش به نمایش درآمد که بیش از یک سوم آنها از آفریقا و خاورمیانه بودند.

 

برای حضور بیشترین مخاطبان، مراسم گرامیداشت پریانکا چوپرا بازیگر بالیوودی نیز دو روز پیش در میدان نمادین جما الفنای مراکش و در فضای باز برگزار شد و فیلم پرفروش او در سال ۲۰۱۵ یعنی «باجیرو مستانی» نیز نمایش داده شد.

 

امسال به نسبت سال‌های پیش جلسات پرسش و پاسخ دو برابرشده بود و همین موجب شد تا جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد شود. علاوه بر بخش رقابتی اصلی، بخش جانبی ۱۱ قاره و نیز نمایش ویژه استرالیا از بخش‌های امسال این جشنواره بود.

 

سهم سینمای مراکش از جشنواره امسال نمایش ۱۲ فیلم بود که نشان‌دهنده رشد بین‌المللی سینمای این کشور است. امسال ۲ فیلم مراکشی در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بودند.

 

فیلم‌های مراکش در بخش رقابتی اطلس ورکشاپ موفق به کسب جوایز مهمی هم شدند.

 

دوره بعدی جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش که نوزدهمین دوره آن خواهد بود در نیمه نوامبر برگزار می‌شود و چین و آلمانی از کاندیداهایی هستند که احتمال دارد به عنوان کشور در مرکز توجه انتخاب شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید