طرح«معامله قرن» ساقط شد؛ آتش‌بس طولانی‌مدت روی میز

    کد خبر :656346

مصر به اطلاع سران حماس رسانده طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» به آن شکلی که پیش‌تر مطرح شده بوده، ساقط شده و قرار است آتش‌بسی طولانی‌مدت جایگزین آن شود.

 

هیأت حماس به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش که هفته گذشته وارد مصر شدند شنبه (دیروز) جلسه‌ای چهار ساعته با مقامات سازمان اطلاعات مصر و رئیس آن «عباس کامل» داشت.

 

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه مصری نوشت، جنبش حماس سیگنال‌هایی از مصر دریافت کرده مبنی بر اینکه طرح موسوم به «معامله قرن» به آن شکلی که دولت «دونالد ترامپ» تبلیغ می‌کرد، ساقط و به یک پیشنهاد برای توافق آتش‌بس طولانی‌مدت با رژیم اشغالگر صهیونیستی تبدیل شده و حماس از این موضوع استقبال کرده است.

 

این منابع آگاه افزودند: نشست دیروز شاهد رایزنی‌های گسترده‌ای در پرونده امنیتی مشترک و حصار مرزی میان منطقه سینا و نوار غزه بعلاوه پرونده آتش‌بس میان نوار غزه و رژیم اشغالگر اسرائیل بود، پیشرفت‌های زیادی در پرونده آتش‌بس حاصل شد اما هنیه پاسخ نهایی خود درباره برخی را نکات نداد و این پاسخ را به دور بعدی ورود به قاهره موکول کرد.

 

به گزارش فارس،در ادامه این گزارش تأکید شد، صحبت از معامله قرن به شکلی که پیشتر مطرح بوده، کاملا تمام شده و آنچه باقی مانده تفاهمات و خطوط کلی است که به توافقی محدود برای آتش‌بس طولانی مدت نزدیک‌تر است .

 

منابع آگاه افزودند، حماس در کل به آتش‌بس طولانی‌مدت با اسرائیل استقبال نشان داده و مصر در صدد انجام رایزنی با دیگر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه است، گروه‌هایی که به این توافق مخالفند.

 

مقامات آمریکایی بارها وعده رونمایی از «معامله قرن» یا همان طرح مورد ادعای این کشور برای پایان دادن به نزاع فلسطینی و اسرائیلی را داده‌اند اما این وعده هنوز اجرایی نشده است .

 

یک منبع مصری پیشتر به العربی الجدید گفته بود: «احمد عبدالخالق» مسؤول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر با ادله قاطع به اطلاع سران جهاد اسلامی -که در حال حاضر در قاهره هستند- رسانده که تعهداتی از اسرائیل مبنی بر عدم ترور «بهاء ابوالعطا» فرمانده «سرایا القدس» گرفته بوده است اما تل‌آویو خلف وعده کرده و این اقدام را انجام داده که منجر به درگیری خطرناک اخیر در غزه شد.

 

این منبع افزود: اما موضعی که مصر پس از ترور ابوالعطا گرفت و با اشاره تلویحی به عقب‌نشینی از میانجیگری، بر اسرائیل اعمال فشار کرد باعث شد طرح اسرائیل برای ترور دیگر سران ارشد دفتر سیاسی حماس و فرماندهان سرایاالقدس متوقف شود.

 

منبع مذکور در ادامه تصریح کرد، مصر در زمان سفر سران جهاد اسلامی و حماس به این کشور تدابیر امنیتی شدید اتخاذ می‌کند از بیم آنکه این سران فلسطینی مورد ترور برخی طرف‌ها قرار بگیرند و قاهره به دردسر بیفتد. مصر بعید نمی‌داند که یکی از این طرف‌ها، رژیم صهیونیستی باشد زیرا رویکردهای و دیدگاه‌های مختلفی در داخل سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید