ناصری: 30برهیچ می‌بازیم و قالیباف رأی اول تهران می‌شود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۹:۵۵
    کد خبر :656215

با تمام شدن زمان ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، آرایش نیروهای دو جناح در صحنه رقابت شفاف تر شد. ژنرال های اصولگرا به صحنه آمدند اما اصلاح‌طلبان تحفظ سیاسی پیشه کردند و بیشتر چهره های غیرکاریزمای خود را به میدان فرستادند.

 

بعد از حرف و حدیث ها و گمانه زنی های فراوان بالاخره محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد. با توجه به 12 سال سابقه مدیریت شهری او در تهران، بسیاری بر این باورند که قالیباف به عنوان نماینده نخست راهی پارلمان خواهد شد. این موضوعی است که اصلاح طلبان نیز به آن اذعان دارند.

 

30برهیچ می‌بازیم/ قالیباف رأی اول تهران می‌شود

 

عبدالله ناصری درباره ثبت نام محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس گفت: با توجه به حوادث آبان ماه، رقابت اسفندماه در تهران جزء کم شورترین ادوار انتخابات مجلس خواهد بود و در چنین وضعیتی اصولگرایان پیروز می‌شوند، مگر آنکه مردم براساس معادلات جدید در لحظات آخر کاری کنند و نتیجه را تغییر دهند.

 

وی افزود: آقای قالیباف 12 سال شهردار تهران بود و پرونده های تخلف مالی درباره دوره مدیریتی او وجود دارد که باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی می گیرد. اگر آقای قالیباف تأیید صلاحیت شود به احتمال زیاد منتخب اول مردم پایتخت خواهد شد. البته نباید از بازی جریان احمدی نژاد و پایداری غافل بود.

 

این فعال اصلاح طلب تأکید کرد: جریان احمدی نژاد و پایداری هنوز برنامه انتخاباتی خود را برای شهر تهران رو نکرده اند. آنها با لیست اختصاصی به میدان خواهند آمد که این مسئله می تواند وضعیت آقای قالیباف را بی ثبات کند.

 

ناصری تأکید کرد: با توجه به آنکه چهره های رأی آور اصلاح طلب نام نویسی نکردند؛ در رقابت بین لیست اصلاح طلبان، لیست «جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد» و لیست «آقای قالیباف»، باخت سی بر هیچ اصلاح طلبان دور از ذهن نیست و ترکیبی از لیست «جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد» و لیست «اصولگرایان سنتی‌ با نماد آقای قالیباف» از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس می شوند. به عبارت دیگر رقابت اصلی بین این دو لیست خواهد بود.

 

طبیعی است اصلاح طلبان خود را از پیش بازنده بدانند

 

حسین قربانزاده در گفتگو با نامه نیوز درباره معادلات انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند باید اول فهرست دقیق ثبت نام کنندگان را دید و بعد قضاوت کرد اما جریان اصلاح طلبی به واسطه ضعف فراکسیون امید و عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی دچار یک ریزش شدید سرمایه اجتماعی شده و پایگاه رأی آنها در یک فضای یأس و تردید برای مشارکت و حضور در پای صندوق های رأی به سر می برد بنابراین طبیعی است که اصلاح طلبان خود را در انتخابات 2 اسفند از پیش بازنده بدانند.

 

وی افزود: معادلات انتخابات مجلس یازدهم نسبت به فضای انتخابات مجلس دهم کاملا تغییر کرده است بنابراین اصلاح طلبان می دانند در کمپین رقابت دوم اسفندماه نمی توانند فضای مثبتی را داشته باشند ولی ما در اردوگاه اصولگرایی نیز حتما نیازمند تدبیر و هوشمندی هستیم تا در بستر ائتلاف فهرستی نهایی شود که بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند.

 

مشاور محمدباقر قالیباف درباره رأی اول شدن شهردار پیشین تهران یادآور شد: امیدوارم این اتفاق بیفتد و به مصلحت کشور است. قرائن هم نشان می دهد که دور از دسترس نباشد.

 

نه اصلاح‌طلبان از پیش باخته‌اند و نه رأی اولی شدن قالیباف قطعی است

 

بیژن مقدم درباره اضلاع رقابتی انتخابات مجلس در تهران به نامه نیوز گفت: آقای عارف می توانست سرلیست اصلاحات باشد اما ثبت نام نکرد چون دلخوری‌هایی از سران جریان متبوع خود داشت. الان فقط می توان اشاره کرد که فرد شاخصی در میان نامزدهای اصلاح طلب نیست، در مقابل وضعیت جریان اصولگرا با آمدن آقای قالیباف متفاوت شد.

 

وی درباره رأی اول شدن قالیباف در تهران اظهار کرد: این خیلی قابل پیش‌بینی نیست که قالیباف رأی اول را در تهران بیاورد. تا روز انتخابات می تواند اتفاقاتی رخ دهد که معادلات رقابت را دستخوش تغییر کند.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: جریان اصلاح طلبی و جریان اصولگرایی یک کف رأیی دارند اما هیچ کدام از این دو جریان صرفا با اتکا به پایگاه اجتماعی خود نمی توانند به موفقیت برسند باید منتظر ماند و دید عامه مردم چه تصمیمی خواهند گرفت و چه رأیی را داخل صندوق می ریزند. رأی عامه مردم به سمت هر جریانی باشد آن جریان پیروز خواهد شد.

 

مقدم تأکید کرد: اگر امروز شاهدیم که اصلاح‌طلبان می گویند ژنرال های ما نیستند؛ فقط برای آن است که امتیاز بگیرند. معتقدم آنها فعال در انتخابات شرکت می کنند و از پیش باخته نیستند. کسانی که جریان اصلاح طلب را از پیش باخته می دانند در واقع برای باخت خود زمینه چینی می کنند چون با چنین تصوری از واقعیت های صحنه انتخابات غافل می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید