رئیس اداره مراقبت از بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:

تعطیلی مدارس به بهانه شیوع آنفلوآنزا مورد تایید وزارت بهداشت نیست

    کد خبر :655956

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعطیلی مدارس به بهانه شیوع بیماری آنفلوآنزا اقدامی غیرعلمی و غیرکارشناسی است. این اقدام مورد تایید وزارت بهداشت نیست و هر کس چنین تصمیمی بگیرد، باید پاسخگو باشد.

 

حسین عرفانی افزود: در مورد آنفلوآنزا یک دستورالعمل مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. امسال هم این دستورالعمل بازنگری شده، اصول آن هیچ تغییری نکرده و با همان اصول قبلی ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعمل تعطیل کردن بی مورد مدارس به بهانه آنفلوآنزا مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

 

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: نکته مهم در مورد آنفلوآنزا این است که کمترین شیوع آن بین گروه سنی پنج تا ۱۵ سال یعنی سنین مدرسه است. امسال هم وضعیت کشور را که بررسی کردیم مشخص شد شیوع این بیماری در بین دانش آموزان نسبت به شیوع آن در کشور کمتر است و در مدارس اپیدمی نداریم.

 

آنفلوآنزا در مدارس اپیدمی نشده است

 

وی ادامه داد: حالا که در مدارس اپیدمی آنفلوآنزا نداریم، توصیه وزارت بهداشت این است که اگر در یک کلاس، یک یا چند نفر دچار سرماخوردگی یا بیماری عفونت حاد تنفسی بودند، آن چند نفر تا زمانی که بهبود پیدا کنند، به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند. تعطیلی مدرسه باید ادله قوی داشته باشد. اتفاقی که در برخی استان ها یا شهرستان ها افتاده است و گاهی همه مدارس یک شهر یا حتی یک استان تعطیل شده، مورد تایید وزارت بهداشت نیست زیرا هنوز شواهدی دال بر همه گیری آنفلوآنزا در مدارس نداریم و وقتی چنین شواهدی وجود ندارد، مدارس باید باز باشند.

 

عرفانی گفت: اگر در یک کلاس، درصد بالایی از دانش آموزان دچار عفونت تنفسی شوند باید در مورد همان کلاس تصمیم بگیریم و اگر در یک آموزشگاه یا مدرسه درصد بالایی دچار سرماخوردگی شوند، برای آن مدرسه باید با توجه به آمار شیوع بیماری قضاوت و تصمیم گیری شود. نمی شود یکباره همه مدارس یک شهر یا یک استان را تعطیل کرد و چنین تصمیمی مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

 

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: فعلا در موج اول شیوع و همه گیری آنفلوآنزا در کشور قرار داریم و هنوز هیچ شواهدی دال بر اینکه موج های بعدی این بیماری رخ دهد، نداریم البته احتمال آن کاملا منتفی نیست ولی با توجه به داده های فعلی نمی توانیم درباره موج های دوم یا سوم شیوع این بیماری حرفی بزنیم. موج اول آنفلوآنزا که اکنون درگیر آن هستیم، تا سه هفته آینده فروکش می کند و این نشان می دهد که اقدامات کنترلی وزارت بهداشت موفق بوده است. البته بعد از این مدت بروز موارد تک گیر آنفلوآنزا مثل همه ایام سال وجود خواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا ،وی گفت: امسال با توجه به اینکه بارندگی ها و سردی هوا زودتر از همیشه شروع شد، از اواسط مهر شاهد شروع اپیدمی آنفلوآنزا بودیم و با توجه به جهش ژنتیک ویروس آنفلوآنزا، شیوع و شدت این بیماری بیشتر از سال های گذشته است.

 

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: ۹۷ درصد افراد مبتلا به آنفلوآنزا هیچ نیازی به دارو ندارند و خودشان بعد از سه تا هفت روز استراحت در منزل خوب می شوند و فقط سه درصد این بیماران که دچار عوارض شدید می شوند، به بستری و دریافت دارو نیاز دارند که برای این افراد دارو به میزان کافی در کشور وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید