واکنش‌ عراقی‌ها به اقدام واشنگتن در تحریم سران الحشد الشعبی

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
    کد خبر :655776

شماری از نمایندگان عراقی، اقدام آمریکا در تحریم سه نفر از سران سازمان الحشد الشعبی را نشانه عصبانیت واشنگتن از مقاومت ضداشغالگری و ضد تروریسم تکفیری در عراق خواند.

 

نمایندگانی از فراکسیون‌های حکمت، الصادقون در پارلمان عراق، درج نام شخصیت‌هایی عراقی در لیست تحریم‌های آمریکا را محکوم کردند.

 

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، فراکسیون حکمت در بیانیه‌ای گفت :«کار وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه افراد و شخصیت‌هایی عراقی، دخالت آشکار در امور عراق به بهانه‌ها و عناوین مختلف است».

 

در این بیانیه اتهام‌های مغرضانه و یک طرفه بیگانگان علیه شخصیت‌های عراقی تقبیح و تاکید شده است: ما این اقدامات را نقض آشکار حاکمیت ملی و دخالت در امور داخلی عراق برمی‌شمریم و مخالفت خود را با ورود برخی اسامی به این لیست اعلام و تاکید می‌کنیم که قبول این خلط مغرضانه اسامی بدون اینکه به نقش و حضور سیاسی و پارلمانی آنها توجهی شده باشد، ممکن نیست.

 

«محمد الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی الصادقون وابسته به عصائب اهل الحق تحریم‌های آمریکا علیه دو نفر از رهبران این جنبش را باطل و بیهوده خواند.

 

به گزارش فارس، الربیعی در صفحه توئیتر خود نوشت: «از عصبانیت بمیرید. ما نوک پیکان مقاومت علیه اشغالگری، تروریسم تکفیری و تجزیه و سهم‌خواهی و فساد شما را سرسختانه زدیم. ما برادران زینب، عصائب اهل الحق، خار در چشم استکبار و سدی در برابر نقشه‌های هژمونی آمریکا هستیم».

 

وی افزود: تحریم‌ها بیهوده است. ما نه هیچ حساب خارجی داشته‌ایم و نه هرگز خواهیم داشت.

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه از اعمال تحریم بر چهار مقام عراقی به اتهام نقض حقوق بشر و دست داشتن در فساد خبر داد.

 

وزارت خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این چهار فرد، که سه نفر از آنها از رهبران شبه نظامیان مورد حمایت ایران هستند، به علت نقض حقوق بشر و دست داشتن در پرونده‌های فساد تحت تحریم واشنگتن قرار می‌گیرند.

 

اسامی «قیس الخزعلی» دبیر کل جریان عصائب اهل الحق و «اللیث الخزعلی» برادر وی،«حسین فلاح اللامی» از فرماندهان امنیتی گروه الحشد الشعبی و خمیس فرحان الخنجر العیساوی (یکی از بازرگانان معروف عراق) در این لیست تحریم جای گرفته است.

 

آمریکا بر اساس قانون موسوم به «ماگینتسکی» این شخصیت‌های عراقی را مورد تحریم قرار داده است. قانونی که به دولت آمریکا این اجازه را می‌دهد که دارایی افراد متهم به نقض حقوق بشر را مسدود کرده و ورود آنها به خاک آمریکا را ممنوع کند.

 

جنبش عصائب اهل الحق یکی از گروه‌های شیعی سازمان الحشد الشعبی است که بخشی از نیروهای مسلح عراق را شامل می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند که نیروهای الحشد الشعبی در جریان اعتراض‌های اخیر این کشور به روی معترضان آتش گشودند در حالی که الحشد الشعبی از همان ابتدا تاکید کرد که مأموریت آن مبارزه با داعش و خارج از شهرهای عراق است و در هیچ یک از تدابیر امنیتی در جریان اعتراضات عراق مشارکت ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید