کُمدی ماشه و تراژدی تحریم‌ها/ وقتی روزنامه دولت جشن می‌گیرد!

    کد خبر :655634

گروه سیاسی بازتاب: کمیسیون مشترک برجام بدون کمترین عایدی برای ایران در وین برگزار شد و این در حالی بود که سه کشور اروپایی، در آستانه برگزاری نشست، اقدام به فضا سازی مسموم کرده بودند.

 

آن‌ها با ارسال نامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل خواستند به شورای امنیت اطلاع دهد فعالیت‌های موشکی ایران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. کار دوم اروپایی‌ها، تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها به خاطر اقدام متقابل ایران در کاهش تعهدات برجامی بود.

 

اما این فضاسازی‌ها چرا انجام شد؟ روزنامه دولتی ایران، امروز درباره نشست تیتر زد “حفظ برجام بدون ماشه”! انگار 19 ماه پس از عهدشکنی آمریکا و اروپا و یک‌طرفه شدن برجام، هدف ما، جلوگیری از اجرای مکانیسم ماشه توسط اروپا بوده است!

 

محمد ایمانی – تحلیلگر مسائل سیاسی و روزنامه‌نگار – دراین‌باره معتقد است مسئله اصلی، پایمال شدن حقوق ایران و بازگشت همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی، به‌واسطه همدستی اروپا با آمریکاست؛ و اگر چنان نشست‌هایی نتواند حداقل حقوق ایران را احیا کند، چرا باید در برجام ماند؟

 

متأسفانه اروپایی‌ها در اثر انفعال دولت ما، در هر نشست کمیسیون مشترک دست پیش می‌گیرند و تهدید مصنوعی می‌سازند تا نوبت شکایت و مطالبه ایران نرسد.

 

 

تأسف‌بار این‌که تیم ظریف در اوج مذاکرات و در پاسخ منتقدان ادعا می‌کردند امکان بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد و مکانیسم ماشه به نفع ایران است تا هر وقت احساس کرد حقوقش ضایع می‌شود، اقدام به توقف تعهدات کند. اکنون این روند وارونه عمل می‌کند؛ چراکه پاسخ کافی به بدعهدی اروپا داده نمی‌شود.

 

روند وارونه به‌جایی رسیده که آقای ظریف به گلایه توییت می‌زند: «انگلیس، آلمان و فرانسه، به‌جای تهدید ایران یا دادن وعده‌های توخالی روی کاغذ، به کودکان ایرانی مبتلابه بیماری پروانه‌ای دارو برسانند.»

 

عراقچی معاون ظریف هم اخیراً تأکید کرد: «یکی از درس‌هایی که از برجام گرفتیم، این است که نتیجه توافق و پایبندی به آن، اعمال تحریم‌های بیشتر بود. درس دیگر این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد.»

 

بی‌بی‌سی درباره کمیسیون مشترک برجام خبر می‌دهد: «به ایران گفته ‌شد اگر گام دیگری (در مسیر کاهش تعهدات برجامی) در ماه ژانویه بردارد، استفاده از مکانیسم ماشه بررسی خواهد شد.»

 

به همین سادگی، تضییع حق ایران به حاشیه رانده می‌شود و چون برجام، فاقد ساختار تضمین‌شده و معتبر است، ابزار فشار دوچندان علیه ایران قرار می‌گیرد.

 

چاره چیست؟ همچنان معطل بهانه‌های غرب ماندن و تلاش نافرجام برای رفع آن‌ها؟ یا اقدام متقابل و بازدارنده، نظیر کاری که با انگلیس در ماجرای توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران صورت گرفت؟

 

این رهنمود حکیمانه از امیر مؤمنان (ع) است که فرمود “رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ. سنگ را به همان جايى كه از آنجا پرتاب شده، باز گردانيد؛ که همانا شرارت را جز شرّ باز نمی دارد”.

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید