مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد:

کوه پسماند «کاوه» فرزند بدترکیب بی‌توجهی دستگاه‌ها به تکالیف قانونی

    کد خبر :655581
کوه پسماند «کاوه» فرزند بدترکیب بی‌توجهی دستگاه‌ها به تکالیف قانونی

مدیرکل حفاظت محیطزیست استان مرکزی گفت: تشکیل کوهی از پسماند در شهر صنعتی کاوه نتیجه عمل نکردن دستگاه های اجرایی به تکالیف قانونی شان است.

 

رضا میرزایی ، با اشاره به اینکه در استان مرکزی یک واحد زباله سوز پسماندهای صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: اخیرا نیز یک شرکت درصدد است تا یک نقطه از استان مرکزی را برای دفن پسماندهای صنعتی و ویژه احداث کند که نسبت به جانمایی این شرکت در شهرستان ساوه اعتراضاتی صورت گرفته است.

 

وی درخصوص دپوی پسماندهای صنعتی در مقابل شهر صنعتی کاوه گفت: طبق مجوزی که از سوی اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی خطاب به مدیریت شهرصنعتی کاوه صادر شده قرار بر این است که مکان دپوی پسماندهای صنعتی به نقطه دیگری منتقل شود و محیط زیست براین اساس به تکلیف قانونی خود عمل کرده است.

 

میرزایی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند، دستگاه‌های اجرایی به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند، افزود: در راستای مدیریت پسماندهای تولیدی و صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در هنگام استعلام از محیط زیست برای صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری از کارخانجات مشخصا قید کند که واحد تولیدی که قرار است راه‌اندازی کند روزانه چقدر پسماند تولید می‌کند.

 

وی بیان کرد: همانطور که دانشگاه علوم پزشکی در خصوص نحوه تولید و مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی به وظایف قانونی خود عمل می‌کند باید سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص تعیین تکلیف پسماندهای صنعتی کارخانجات به وظایف قانونی خود عمل کند.

 

این مقام مسئول در محیط‌زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه طبق قانون، تکالیف دستگاه‌ها در خصوص تولید و مدیریت پسماند مشخص شده است، اظهار کرد: متاسفانه دستگاه‌های مختلف تکالیف قانونی خود را در خصوص تولید و مدیریت پسماند به درستی انجام نمی‌دهند و نتیجه آن ایجاد کوهی از پسماند صنعتی در مقابل شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه است و این شرایط نشان از نبود نظارت و اقدامات اجرایی صحیح دارد.

 

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به طور مشخص اعلام کند که نتیجه فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی برابر مجوز صادر شده به صورت جداگانه و تفکیک شده تولید چه میزان پسماند صنعتی و … است و با بررسی دقیق نسبت به مدیریت و دفن آن تصمیم‌گیری شود.

 

میرزایی با تاکید بر اینکه همه مشکلات زیست‌محیطی کشور بر دوش سازمان محیط زیست است، گفت: اگر هر یک از دستگاههای اجرایی به تکالیف قانونی خود عمل کنند شاهد بروز مشکلات زیست محیطی نخواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: گرچه در بدو صدور مجوز قانونی برای فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی، مدیران مکلف به تکمیل فرم خود اظهاری در خصوص نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی هستند و این احتمال وجود خواهد داشت که ادعای صاحبان صنایع در فرم خوداظهاری واقعیت نداشته باشد، از این رو وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت است که صحت ادعا و اظهارات صنعتگران در خصوص مسایل زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارخانجات را بررسی و به محیط‌زیست اعلام کند.

 

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تاکید کرد: به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاههای اجرایی شرایط به گونه‌ای شده است که سازمان صمت از محیط‌زیست تقاضای بررسی و صدور مجوز میزان پسماند تولیدی صنایع را دارد در حالیکه صادر کننده مجوز فعالیت واحدهای تولیدی و یا مطب و … براساس قانون دستگاه اجرایی متولی صدور پروانه است.

 

وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و باید همه دستگاه‌های اجرایی در این موضوع سهیم بوده و به وظایف قانونی خود عمل کنند، تصریح کرد: مفهوم وظیفه همگانی عمل به تکالیف قانونی برابر آن چیزی است که قانونگذار مشخص و تبیین کرده است.

 

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در سومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال ۹۸ گفته بود: وجود کوهی از پسماند در مقابل شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه نشان از نبود نظارت و اقدامات اجرایی درست دارد، مدیریت این پسماندها مستلزم برنامه‌ریزی از سوی شهرک صنعتی کاوه است و اگر از ابتدا برای این شرایط و پسماندها فکری می‌شد، مسلما امروز محیط زیست با استقرار صنایع مخالفتی نداشت.

 

مهدی زندیه وکیلی در خصوص ساماندهی و مدیریت پسماندهای صنعتی در استان مرکزی با اشاره به مصوبه جلسه قبل کارگروه مبنی بر برگزاری کمیته پسماند صنعتی توسط سازمان صمت استان و جذب سرمایه گذار جهت اقدام برای ایجاد سایت مدیریت و دفن پسماندهای صنعتی تصریح کرده بود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به فرآیند تولید پسماند ورود کند و به صورت دقیق مشخص کند که چه واحدهای صنعتی دارای پسماند هستند، چه نوع پسماندی تولید می‌کنند و تاکنون برای مدیریت این پسماندها چه اقدامات و روندی را انجام می‌داده‌اند، همچنین این کمیته باید به صورت ماهانه تشکیل شود، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید