نخستین حضور صدر اعظم آلمان در اردوگاه «مرگ و کار اجباری نازی‌ها»

    کد خبر :655365

صدر اعظم آلمان صبح امروز جمعه برای دیدار از اردوگاه‌ مرگ و کار اجباری نازی‌ها موسوم به “آشوویتس-بیرکناو”در لهستان دیدار می‌کند؛ اردوگاهی که بزرگ‌ترین اردوگاه مرگ رژیم نازی محسوب می‌شد و بیش از یک میلیون نفر در آنجا کشته شدند.

 

به نقل از خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این سفر که به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس بنیاد مسئول حفظ این بنای تاریخی موسوم به بنیاد آشوویتس- بیرکناو صورت گرفته یک دقیقه به احترام افراد قربانی شده در بخشی از این اردوگاه مشهور به “دیوار مرگ” واقع در اردوگاه آشوویتس سکوت می‌کند.

 

پس از آن مرکل از کمپ‌های کشتار جمعی و کار اجباری نازی‌ها در محل این اردوگاه بازدید کرده و در حضور ماتئوس موراویسکی، نخست وزیر لهستان و دیگر حاضران در این مراسم سخنرانی می‌کند.

 

اردوگاه بازداشت و کشتار آشوویتس-بیرکناو در لهستان مربوط به زمان اشغال این کشور توسط حکومت نازی سابق و نماد هولوکاست در جهان است و طبق ارزیابی‌ها حدود بیش از یک میلیون تن که اکثرا یهودی بودند جانشان را در این اردوگاه از دست دادند.

 

به گزارش ایسنا،گفته می‌شود دولت فدرال آلمان به خاطر مسئولیت تاریخی این کشور از بابت این اردوگاه مذکور قصد دارد مبلغ ۶۰ میلیون یورو به عنوان کمک برای حفظ این میراث و بنای تاریخی اختصاص دهد.

 

مرکل برای نخستین بار است که از این اردوگاه طی چهارده سال صدر اعظمی خود بازدید می‌کند. در این بازدید علاوه بر نخست وزیر لهستان برخی از زندانیان سابق این اردوگاه و نمایندگان چند سازمان یهودی او را همراهی می‌کنند.

 

سازمان موسوم به کمیته بین‌المللی آشوویتس این بازدید مرکل را نشان دهنده اهمیت ویژه او به همبستگی با بازماندگان وحشت هلوکاست دانسته است.

 

مرکل قرار است در کمپ مرگ بیرکناو سخنرانی کرده و از بنای دیوار مرگ در آشوویتس جایی که سربازان نازی هزاران نفر را شامل زندانیان سیاسی لهستان با گلوله اعدام کردند بازدید کنند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محرام رفعتی هراب گفت:

    نازیهای نژاد پرست بخاطر کوچ دادن یهودیهای بیچاره از حربه رعب و وحشت استفاده کردند و من متاسفم که همین جنایتها در فلسطین اشغالی در زندانهای صهیونیستهای نژادپرست بر سر صاحبان اصلی این سرزمین می‌آید!
    بد نیست خانم مرکل سری هم به اردوگاهها و زندانهای صهیونیستها بزند و نیم‌دقیقه سکوت کند!!!

دیدگاهتان را بنویسید