مخالفت وزارت خارجه آمریکا با آموزش دستگاه اطلاعاتی ریاض

    کد خبر :655037

دردسرهای قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی هنوز برای ریاض ادامه دارد و این بار باعث رد پیشنهاد یک شرکت آمریکایی برای آموزش دستگاه اطلاعاتی سعودی شد.

 

 وزارت خارجه آمریکا اخیرا طرح پیشنهادی شرکت پیمانکاری «دین‌کورپ» برای آموزش مأموران دستگاه امنیتی عربستان سعودی را رد کرد زیرا نگران است فاجعه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی منتقد ریاض دوباره تکرار شود.

 

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» چیزی که مسئولان وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به مخالفت با این پیشنهاد واداشته، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تداوم اقدامات آزاردهنده عربستان سعودی از جمله فشار به مخالفان برای بازگشت به این کشور یا بازداشت فعالان حقوق بشری است.

 

به گزارش فارس،بر این اساس، مسئولان آمریکایی نگران هستند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی هنوز یاد نگرفته است که همزمان با انجام اصلاحات، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری اطلاعاتی هم برای پایدار کردن روابط واشنگتن-ریاض لازم است.

 

واشنگتن‌پست در نمونه‌ای از نارضایتی مقام‌های آمریکایی از اقدامات مسئولان سعودی می‌نویسد: «برای مثال، سعود القحطانی، که مشاور نزدیک ولی‌عهد بود و از سوی وزارت خزانه‌داری به عنوان سازمان‌دهنده عملیات قتل خاشقچی شناخته شد، هنوز محاکمه نشده و به عملیات‌های پشت پرده ادامه می‌دهد».

 

این گزارش نمونه دیگری از فشارهای ریاض بر مخالفان را تلاش برای بازگرداندن یک مخالف جوان از آمریکا به این کشور عنوان کرده و توضیح می‌دهد: «یک مقام آمریکایی می‌گوید اداره تحقیقات فدرال (اِف. بی. آی)‌ به این نتیجه رسید که اگر او به کشورش بازگردد، بازداشت شده و درباره همین مسئله به وی هشدار دادند».

 

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به شرکت دین‌کورپ درباره رد پیشنهاد آنها برای آموزش دستگاه امنیتی سعودی نوشت: «ما می‌خواهیم که دستگاه اطلاعات عمومی (عربستان)‌قوی باشد اما گمان نمی‌کنیم که این راهش باشد».

 

به نوشته واشنگتن‌پست، عربستان سعودی نیز طی درخواستی قویاً خواستار تجدید نظر در مخالفت با این برنامه آموزشی شده اما وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی راه‌های جایگزینی برای نظارت و کنترل فعالیت‌های اطلاعاتی [ریاض] در ازای ارائه این طرح آموزشی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید