روایت ظریف از تذکر به موقع آمریکا به اروپا درباره برنامه موشکی ایران

    کد خبر :655031

وزیر خارجه ایران با استناد به بخش‌هایی از سخنان یک مقام آمریکایی در روز پنجشنبه گفت او ممنوع نبودن آزمایش‌های موشکی ایران ذیل قطعنامه شورای امنیت را به کشورهای اروپایی یادآوری کرده است.

 

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران لحظاتی پیش در توئیتر با استناد به بخش‌هایی از سخنان «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته او به اروپایی‌ها ممنوع نبودن آزمایش‌های موشکی ایران را یادآوری کرده است.

 

ظریف در توئیتر نوشت: «برایان هوک تذکری به موقع به شریکان اروپایی ما در برجام داد و به صراحت اذعان کرد که آزمایش‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نیستند.»

 

به گزارش فارس،وزیر خارجه ایران در ادامه مستقیماً سخن برایان هوک در روز پنجشنبه را نقل کرده است: «یکی از نقائص توافق هسته‌ای ایران این است که به ممنوعیت آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک ایران خاتمه داد.»

 

ظریف عکسی از متن سخنان برایان هوک که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته را ضمیمه پیامش در توئیتر کرده است. در این عکس، زیر این بخش از سخنان برایان هوک خط کشیده شده است.

 

قطعنامه ۲۲۳۱ و الزامات ایران

 

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

 

در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

 

نکته دوم در مورد قطعنامه اینکه در بخش مربوط به برنامه موشکی، از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند.

 

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و ایران برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.

 

نامه سه کشور اروپایی

 

علی‌رغم این، سه کشور اروپایی عضو برجام در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است.

 

این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که روز چهارشنبه میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با تضاد با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید