اعتصاب فرانسه وارد دومین روز شد

    کد خبر :655026

اعتصاب سراسری گسترده در سراسر فرانسه در اعتراض به طرح ماکرون برای تغییر قوانین بازنشستگی وارد دومین روز خودش شده است.

 

اعتصابی که حمل و نقل عمومی در فرانسه را فلج کرده و مدارس سراسر این کشور را به حالت تعطیل درآورد از امروز جمعه وارد دومین روز خود شد.

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، اتحادیه‌های کارگری و کارمندی گفته‌اند آماده‌اند اعتصاب را تا زمان عقب‌نشینی «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از طرح خود برای اصلاح قوانین بازنشستگی ادامه دهند.

 

این اعتصابات، ماکرون ۴۱ ساله را در برابر اتحادیه‌هایی قرار می‌دهد که معتقدند او قصد دارد امتیازات شغلی مربوط به کارگران را حذف کند.

 

نتیجه کار به این بستگی دارد که کدام طرف مناقشه زودتر عقب‌نشینی کند: اتحادیه‌ها که نگرانند در صورت طولانی شدن اعتصاب فعلی حمایت عمومی را از دست بدهند یا دولت ماکرون که می‌ترسد مردم طرف اتحادیه‌ها را بگیرند و دولت را مقصر ماجرا ببینند.

 

خبرگزاری رویترز نوشته دولت ماکرون و بسیاری از شهروندان عادی در فرانسه ظاهراً با ادامه اعتصاب تا پایان هفته (روز یکشنبه) مشکلی ندارد، اما آنها ممکن است از روز دوشنبه که این اعتراض وارد دومین هفته می‌شود نگاه متفاوتی به ماجرا داشته باشند.

 

رویترز نوشته کارکنان بخش حمل و نقل ریلی رأی داده‌اند اعتصاب خودشان را تا جمعه ادامه دهند؛ اتحادیه کارکنان بخش اتوبوسرانی اما گفته اعتصاب آنها تا دوشنبه ادامه خواهد داشت. سایر اتحادیه‌های تجاری قرار است روز جمعه درباره زمان ادامه اعتصاب تصمیم بگیرند.

 

یک کارمند ۵۰ ساله شاغل در بخش حمل و نقل پاریس گفت: «ما دست‌کم یک هفته اعتراض خواهیم کرد و آخر هفته این دولت است که عقب‌نشینی خواهد کرد.»

 

ماکرون معتقد است سیستم فعلی مستمری بازنشستگان بسیار پرهزینه و ناعادلانه است. او می‌گوید قصد دارد سیستمی ساده طراحی کند که در آن همه مستمری‌بگیران از حقوق برابر برخوردار باشند.

 

به گزارش فارس،هفته گذشته نیز در ادامه موج اعتصاب‌ها در فرانسه و در اعتراض به سیاست‌های ماکرون، کشاورزان اطراف پاریس با کمک بیش از هزار تراکتور مسیر‌های منتهی به این شهر را مسدود کردند.

 

یک روز قبل از آن دانشجویان فرانسه نیز با برگزاری تجمعات مختلف در مراکز آموزش عالی این کشور ضمن اعتراض به سیاست‌های دولت، هشدار دادند که در صورت عدم اعطای کمک‌های مالی دولتی به دانشگاه‌ها، در روزهای آینده اعتصاب می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید