گالری گردی در پایتخت؛

مروری بر آثار ایرج اسکندری در آرت سنتر

    کد خبر :654708
مروری بر آثار ایرج اسکندری در آرت سنتر

نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری و نمایشگاه نقاشی «کهن الگوها» از روز جمعه ۱۵ آذر در گالری‌های آرت سنتر و شیرین افتتاح می شوند.

 

نیمه آذر که مصادف با سومین آدینه این ماه است، برنامه های افتتاحیه متعددی در گالری های پایتخت برقرار خواهد بود. همچنین نمایشگاه عکس هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» و نمایشگاه نقاشی های نصرت الله مسلمیان از جمله نمایشگاه هایی هستند که همچنان ادامه خواهند داشت. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری جمعه ۱۵ آذرماه را برمی‌شمریم.

 

گالری شمیس

 

نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور «طنزیم» به سرپرستی گالری شمیس و با همکاری هم استودیو، جمعه ۱۵ آذر ساعت ۱۶ در گالری شمیس به آدرس فرمانیه، بلوار اندرزگو، بعد از سلیمی شمالی، کوچه دانیالی، پلاک ۸ افتتاح می‌شود.

 

در این نمایشگاه آثاری از کامبیز درمبخش، ثنا حسین‌پور، علی جهانشاهی، احمد عربانی ، جمال رحمتی، علی رادمند، داوود کاظمی، حسن کریم‌زاده، علی میرایی، بهمن عبدی، جواد علیزاده، آرمان داوودی و هادی حیدری به نمایش گذاشته می‌شود.

 

گالری شیرین

 

گالری شماره ۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی فروغ ریحانی با عنوان «کهن الگوها» از جمعه ۱۵ آذرماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ گشایش می یابد. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم محمد شریفی آمده است: «کهن الگوها» الگوهای تکرار شونده‌ای هستند که از دیرباز در افسانه‌ها و اسطوره‌های ملل مختلف به صورت‌های گوناگون جلوه‌گر می‌شوند. کهن الگوها همان‌قدر پرشمار و پر تنوع‌اند که وضعیتهای بشری. به عقیده یونگ این کهن الگوها در ناخودآگاه جمعی ما حضور دارند و مدام به اشکال گوناگون در زندگی ما تکرار می‌شوند. شناخت این کهن الگوها و جلوه‌های اساطیری و افسانه‌ای آنها راهی به اعماق وجودمان می‌گشاید و می‌تواند یاری‌گر ما در شناخت درونمان باشد.

 

گالری شماره ۲

 

نمایشگاه مروری بر تاپستری شهرزاد غروی از ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۸ نیز در همین آدینه در گالری شماره ۲ شیرین افتتاح خواهد شد.

 

گالری AG

 

نمایشگاه انفرادی عکس آگاتا گژیبووسکا با عنوان «۹ دروازه بی بازگشت» از جمعه ۱۵ آذرماه در گالری AG به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ آغاز به کار می کند. روز یکشنبه ۱۷ آذر نیز جلسه گفتگوی هنرمند با منتقد و مترجم لهستانی الکساندرا شیم‌. چیک در گالری برپا خواهد شد.

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «رشته کوه‌ های «بیشچادی» در جنوب شرقی لهستان قرار دارد، جایی که جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به پایان نرسید. به دلیل انبوه مجدد اسکانِ مربوط به تغییر مرزهای لهستان، بسیاری از مردم وادار به جابه‌.جایی محل زندگی خود شدند. تخمین زده می شود که در لهستان میان جنگ (جمهوری دوم لهستان)، پنج میلیون اوکراینی سکونت داشته اند که از این تعداد بیش از هفتصدهزار نفر در مرزهای جدید لهستان پس از جنگ باقی ماندند. اولین اقدام اسکان مجدد بین سال های ۱۹۴۴-۱۹۴۶ شکل گرفت و چهارصد و هشتاد هزار اوکراینی به سرزمین‌.های اتحاد جماهیر شوروی اخراج شدند. در اقدام دوم (۱۹۵۰-۱۹۴۷) که باعنوان «ویستولا» شناخته شده است، صد و چهل هزار نفر دیگر نیز جابجا شدند. روستاهای متروکه، خانه­ها و کنیسه­ها سوزانده و کلیساهای ارتدوکس غارت و تخریب شدند. پنج قرن از تاریخ لهستانی-روسی-یهودی «بیشچادی» درحال از بین رفتن بود. به دلیل این خلع، در دهه ۱۹۵۰ «بیشچادی» تبدیل به یک سرزمین اسطوره‌.­ای از آزادی و رهایی شد. این کوه­ ها گریزگاه بودند، پناهگاهی دور برای بیگانه‌.ها، فراریان و تبعیدی­‌.هایی که آن­جا را برای روبرو شدن با خود و فرار از زندگی خفه کننده انتخاب کردند.

 

شخصیت‌های اصلی عکس های من بین دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۸۰ وارد «بیشتادی» شدند. هرکدام به دلایل مختلف به کوه‌ ها آمده بودند و هیچگاه آن‌جا را ترک نکردند. آن­ها تنهایی در کوه ها را انخاب کردند؛ با فرار از زندگی گذشته ­شان «هویت» جدیدی را از اول ساختند. تجربه مشترک و نقطه عطف شخصیت های من، تَرک و کناره‌.گیری از چیزی یا کسی است. آنها زندگی گذشته‌.­ی خود را رها کرده تا تنها باشند و درک مشترک خاصی از آزادی دارند، آزادی که خواستار و نیازمندِ ایثار است و در عین حال سازنده. افرادی که من با آنها ملاقات و گفتگو کردم با طبیعت روبرو شده‌ وتغییر کرده اند؛ دستان آنها در اثر کار بدنی آسیب دیده است.

 

روند روز آنها با ریتم روزهای شهر کاملا متفاوت است. برای آنها ریتم شهر مترادف با آسودگی و ملالت است. کوه‌ها سخت گیرند و عزم قاطع دارند و جایی برای افراد ضعیف که از تمدن منحرف شده اند، ندارند. شخصیت های من در تنهایی زندگی می کنند، اغلب بدون برق و آب جاری، آنها پیشرفت و آسایش شهری را رها کرده اند. تمدن چیزی به ما می دهد، ولی چیزی را هم از ما می‌گیرد. فروید می گوید این امر مبتنی بر رد غرایز است و زیگمونت باومن می افزاید: که در جهان پسامدرن سود و زیان مکان های خود را با یکدیگر عوض کرده اند. انسان‌.های پست مدرن امنیت خود را به نام افزایش فرصتها – یا امیدها – برای سعادت قربانی کرده اند.

 

تنهایی چیست؟ عواقب دور شدن از زندگی گذشته چیست؟ چرا شخصی آگاهانه تنهایی را برمی‌گزیند؟»

 

گالری کاما

 

نمایشگاه نقاشی امیر فاضلیان با عنوان «ر ژ» از ۱۵ تا ۲۲ آذر ماه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، گلستان دهم پلاک ۴۴ طبقه دوم برگزار می‌شود در این نمایشگاه ۱۵ اثر نقاشی از این هنرمند که با تکنیک آکریلیک، آب مرکب و گواش خلق شده اند برای نخستین بار به نمایش در می آید.

 

گالری آ

 

مریم‌ مزروعی عکس‌ سفرهای خود به افغانستان را در نمایشگاهی با عنوان «کابل در عمق میدان» از جمعه ۱۵ آذرماه در گالری آ واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره ۷ به نمایش می‌گذارد.

 

این عکاس اجتماعی که تاکنون نمایشگاهی از شهر موصل در زمانی که در تصرف داعش بود، برگزار کرده در نمایشگاه جدیدش زندگی روزمره افغانستانی‌ها را به تصویر درآورده است. او ۲۳ قطعه عکس خیابانی از کابل را در این نمایشگاه روی دیوار می برد.

 

همچنین نمایشگاه آثار فرید بیان با عنوان «وقفه» نیز در همین روز در گالری آ گشایش می یابد.

 

گالری راه ابریشم

 

نمایشگاه گروهی عکس «چشم‌اندازهای پیش‌رو» به کیوریتوری مهدی وثوق نیا از روز جمعه ۱۵ آذر در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ گشایش می یابد.

 

در استیتمنت نمایشگاه به قلم کیوریتور آمده است: «چشم اندازهای پیشرو» مجموعه ای از آثار عکاسان جوانی است که با نگاهی انتقادی به ثبت مناظر تغییریافته امروز ایران پرداخته اند. مستندسازی مناظر در تاریخ عکاسی ایران سابقه ای دیرینه دارد اما روند سریع دگرگونی ها و جدی شدن موضوعات زیست محیطی عکاسان زیادی را بر آن داشته تا به صورت خودانگیخته به ثبت این چشم اندازهای ناپایدار بپردازند. ساخت و سازهای گسترده، حضور سازه های فلزی و بتنی در دل طبیعت، تخریب کوه ها، انباشت زباله های شهری و حضور اشیای غریب و بی هویت تنها بخشی از موضوعاتی هستند که عکاسان حاضر در نمایشگاه ثبت کرده اند.

 

۹۹ اثر این نمایشگاه از میان آثار ۴۰ عکاس از نقاط گوناگون ایران طی یک سال گذشته انتخاب و گردآوری شده است. عکاسانی که نگاهشان با دغدغه ای شخصی و اصیل به بازنمایی تأثیر انسان بر چشم اندازها و تغییرات آن در دهه اخیر معطوف بوده است. با توجه به نمایشگاه تأثیرگذار زمین نگاری نو در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا می توان سویه های روشنی از سنت های دیداری زمین نگاران نو را در آثار این نمایشگاه مشاهده کرد. باید توجه داشت که عکس های این مجموعه اسنادی ارزشمند از چشم اندازهای در شرف ویرانی هستند که در میانه یک تغییر امکان ثبت یافته اند.

 

هدف نخست از گردآوری این آثار، واکاوی دیداری مناظر ایران و نمایش بخش کوچکی از ناگواری هایی بوده که همواره انکار شده و یا کوچک شمرده شده اند. از این رو نظر به گستردگی موضوع و توجه به این نکته که عکاسی از چشماندازهای دستکاری شده در ایران سال های آغازین خود را سپری می کند، این نمایشگاه گامی کوچک در جهت شناسایی و معرفی رویکردی نو و فراگیر در عکاسی منظره است که پیش از این به شکل پراکنده در آثار عکاسان دهه های پیشین ایران نیز قابل ردیابی بوده است.»

 

گالری آریانا

 

نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی با عنوان «الفقیر غلامرضا» از جمعه ۱۵ آذرماه به مدت سه روز در گالری آریانا به نشانی الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ افتتاح می شود.

 

در روز افتتاحیه همچنین کتابی نفیس از آثار میرزا غلامرضا اصفهانی که توسط مظفر بختیار طی ۴۰ سال گردآوری شده است، رونمایی خواهد شد که ارزش این کتاب نیز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «چنان‌چه ملتی میراثی برای عرضه در بازار جهانی نداشته باشد، لاجرم چاره‌ای جز پذیرش فرهنگ‌های مختلف نخواهد داشت و هویتی تکه پاره می‌یابد. با علم به این موضوع در مسیر پاسداشت میراث فرهنگی مکتوب و در چارچوب رسالت اجتماعی که بر خود فرض دانسته‌ایم تلاش می‌کنیم تا گام‌هایی کوچک اما مستحکم و ماندگار برداریم. در همین راستا مفتخریم که توانسته‌ایم مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی را پس از بیست سال ممارست، همراهی، و همکاری با نامداران این عرصه منتشر کنیم. این نمایشگاه گوشه‌ای از آثار منتشر شده را نمایش می‌دهد.»

 

گالری آرت سنتر

 

نمایشگاه مروری بر آثار ایرج اسکندری، در آدینه پیش رو در گالری آرت سنتر واقع در بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان افتتاح می شود.

 

در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «نقاشی مدرن در ایران با دگرگونی نگرش به سنت، تولدی دیگر آغاز کرد. سنت هم‌چون چارچوبی از پیش نهاده، خلاقیت فردی را بر نمی‌تافت. تولد سوژه خودفرمان، مستلزم گذار از انگاره کلیتِ سنت، تمرکززدایی از آن، نفی حاکمیت آن بر همه جنبه‌های زیستِ هنری، و سرانجام درک سنت چونان گفتمان بود.

 

درک سنت هم‌چون گفتمان، نه تنها شیوه شکل‌گیری، بل سازه‌های درونی آن را در ستیز با یک‌دیگر آشکار می‌کند. از این دیدگاه، سنت هم شکل‌دهنده است و هم شکل‌پذیر؛ هم سازنده است و هم دربردارنده نیروی ویران‌گر.

 

سنت چونان گفتمان، هنگامی که نیروی ویران‌گر خود را برای ساختی دوباره آزاد می‌کند، مجالی فراهم می‌آورد که تجربه‌های فردی – برآمده از سنت‌های گوناگون – در نظمی دیگر از نو ساخت یابند، تا نوآوری در پیوند با ریشه‌ها، چهره گشاید. دو رویه نگرش به سنت، بازبسته یک‌دیگرند. تولد نقاشی مدرن ایران تنها آن لحظه‌ای نبود که نخستین هنرمند به شکستن سنت و درکی دگرگونه از آن دست یافت، بل این لحظه هنگامی فرا رسید که نخستین بیننده، با آگاهی از کارکرد نیروهای شکل‌دهنده و شکل‌پذیرنده سنت، در برابر پرده نقاشی بازایستاد و دریافت که: جور دیگر باید دید.»

 

گالری گویا

 

نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت نقاشی خط با عنوان «دلنوازان» روز جمعه ۱۵ آذرماه در گالری گویا برگزار می شود.

 

در این نمایشگاه آثاری از نصرالله افجه ای، عنایت الله نظری نوری، محمد احصایی، جلیل رسولی، حسین کاشیان، محمود زنده رودی، اسدالله کیانی، مهدی فلاح، جواد بختیاری، داوود حیدری، علی شیرازی، اسرافیل شیرچی، صداقت جباری، خلیل کوئیکی، رضا رینه ای، عین الدین صادق زاده، حمیدرضا قلیچ خانی، احمد آریامنش، احمد مازادی، شمس الله ساعدی، الهیار خوشبختی و محسن دایی نبی به نمایش گذاشته می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید