حسین مرعشی: مگر اصولگراها ثبت نام کرده اند؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
    کد خبر :654656

هرچه اصولگراها مشتاقانه برای ثبت نام در انتخابات مجلس حضور پیدا می کنند اما در عوض اصلاح طلب تحرکی را از خود نشان نداده اند.

 

چرایی رخوت و رکود سیاسی در اردوگاه اصلاحات، آن هم در روزهای ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و فیاض زاهد فعال اصلاح طلب به گفتگو پرداختیم.

 

ارزشی‌ها فعلا ثبت‌نام کردند/ اصولگرایان هم مثل اصلاح‌طلبان تاکنون به میدان نیامدند

 

حسین مرعشی درباره علت ثبت نام نکردن چهره‌های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس به نامه نیوز گفت: مگر چهره اصولگرا ثبت نام کردند؟ بنابراین این سئوال درباره اصولگرایان هم مطرح است.

 

وی درباره ثبت نام وزرای دولت احمدی نژاد و اعضای جبهه پایداری مثل آقاتهرانی برای انتخابات مجلس اظهار کرد: این افراد اصولگرا نیستند بلکه ارزشی‌های کشورند. کسانی همچون آقایان لاریجانی، بادامچیان و باهنر اصولگرا محسوب می شوند که آنها نیز تاکنون نرفتند ثبت نام نکردند.

 

سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که «اگر به تعبیر او تا روز آخر اصلاح طلبان و اصولگرایان ثبت نام نکنند، پس یک رقابتی مجموعه های ارزشی را در انتخابات مجلس یازدهم شاهد خواهیم بود؟» اظهار کرد: این قضاوت هنوز زود است.

 

تصمیم تشکیلاتی اصلاح‌طلبان تشویق برای نام‌نویسی است اما انگیزه نداریم

 

همچنین علی صوفی درباره سکوت و بی تحرکی اصلاح طلبان در روزهای ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس به نامه نیوز گفت: تصمیم تشکیلاتی اصلاح‌طلبان تشویق برای نام‌نویسی است، شورای عالی سیاست گذاری در جلسه اخیر خود موکداً و رسما از همه نخبگان دعوت به ثبت نام کرد و احزاب اصلاح طلب نیز همین دیدگاه را دنبال می کنند اما چون موانعی وجود دارد، نیروهای اصلاح طلب تمایلی به نامزدی در انتخابات از خود نشان نمی‌دهند.

 

وی با اشاره به موانع متنوع پیش روی اصلاح طلبان برای نامزدی در انتخابات مجلس افزود: زمان انتخابات شورای شهر پنجم درون جریان اصلاحات زمان بستن لیست اتفاقاتی افتاد که چهره های شاخص را برای حضور در انتخابات مجلس به تأمل وامی‌دارد. در آن انتخابات اهتمام مجلس به تأیید صلاحیت فعالان سیاسی بود اما لیست طوری بسته شد که چهره های شاخص حضور نداشتند. در واقع هیچ تضمینی نیست که چهره های شاخص اصلاح طلب ثبت نام کنند بعد نام شان در لیست قرار بگیرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نارضایتی عمومی از ناکارآمدی مجلس در اداره کشور اظهار کرد: امروز شاهد هستیم دستگاه اجرایی خود قانونگذاری می کند و از نگاه مردم مجلس کاره‌ای نیست و کارایی لازم را برای احقاق حقوق و پیگیری مطالبات ملت ندارد؛ به همین دلیل پیش بینی می شود که مشارکت مردم در حوزه های مختلف انتخابیه اعم از شهرهای بزرگ و کوچک به شدت کاهش پیدا کند. این اتفاق به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود.

 

وی عدم تمایل اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس را تصمیم فردی خواند و ادامه داد: این پیش بینی است که شورای نگهبان با هدف جلب مشارکت مردم در پای صندوق های رأی، متفاوت‌تر از گذشته به بحث بررسی صلاحیت نامزدها نگاه کند اما بالاخره هر کسی برای خود جمع بندی دارد.

 

صوفی گفت: آن مانعی که در انتخابات شورای شهر به وجود آمد سهم بیشتری در انصراف اصلاح طلبان از نام نویسی در شهرهای بزرگ دارد. ضمن آنکه میزان مشارکت مردم نیز مولفه مهمی است که برای تصمیم گیری محل توجه قرار می گیرد. گرچه نشانه های این اتفاق در شهرهای بزرگ مثل تهران بیشتر به چشم می خورد اما در حوزه های تک نماینده نیز کسانی همچون نمایندگان ادوار یا شخصیت های سیاسی اصلاح طلب وقتی با طرفداران شان مشورت کردند به این نتیجه رسیدند که زمینه برای حضور مساعد نیست. با این تفاسیر به احتمال زیاد انتخابات مجلس، عرصه رقابت گروه های اصولگرا با هم خواهد بود.

 

هزینه سیاست‌وزری بسیار گران شده است

 

فیاض زاهد نیز درباره رکود فعالیت انتخاباتی در جریان اصلاحات به نامه نیوز گفت: از نگاه سلیقه‌ای نهاد ناظر بر انتخابات که بگذاریم، تجربه چهار سال مجلس دهم نشان داد که عملا دیگر مجلس در رأس امور نیست و در حوزه های مهم کشور تأثیرگذاری ندارد. سران سه قوه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت نظارت مجمع تشخص این روزها نقش قانونگذاری پیدا کردند.

 

وی افزود: از طرفی هم اکنون فضای سیاسی کشور مساعد برای فعالیت دوزیستان است و آنها تا براساس جهت باد اعلام موضع می کنند. مثلا امروز بسیاری ولایی و ارزشی شدند در حالیکه همین افراد در انتخابات مجلس دهم خود را اعتدالی و حتی اصلاح طلب نشان می دادند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه تصمیم تشکیلات جریان اصلاحات ثبت نام و مشارکت در انتخابات است، یادآور شد: اصلاح طلبان امروز با مشکل دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات مواجه شدند چون تجارب دعوت‌های گذشته نتایج مورد انتظار را حاصل نکرده بنابراین بسیاری از آنها تمایلی برای حضور در صحنه ندارند و این هم یک تصمیم فردی است نه تشکیلاتی.

 

فیاض زاهد درباره تأثیر عدم کاندیداتوری لاریجانی بر تصمیم اصلاح طلبان گفت: فضا دارد رادیکال می‌شود. گاهی لازم است به عنوان کنشگر سیاسی صحنه را واگذار کرد و منتظر شرایط بهتری ماند اما تصمیم آقای لاریجانی برای عدم ثبت نام در انتخابات با برخوردی که تندروها در قم انجام دادند نشان از آغاز دوره سختی می دهد که هزینه سیاست‌وزری بسیار گران خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید