روز بد ترامپ؛ استهزا در لندن، استیضاح در واشنگتن

    کد خبر :654602

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در حالی لندن را پیش از موعد و بدون شرکت در نشست خبری ترک کرد که در واشنگتن اولین جلسه استیضاح او در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در جریان بود.

 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دوران حضورش در کاخ سفید روز بد کم نداشته، اما چهارشنبه‌ای که گذشت قطعا یکی از بدترین روزهایش بود. در لندن، جایی که برای شرکت در نشست «ناتو» مهمان بود، سران دیگر کشورها دستش انداختند و در خانه هم استیضاحش یک مرحله دیگر پیش رفت.

 

ویدئویی که اوایل وقت چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌داد که سران کشورهای متحد آمریکا در ناتو دور از چشم ترامپ گعده گرفته‌اند و رفتار او را مسخره می‌کنند. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با خنده‌ای تمسخرآمیز برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس از پرگویی ترامپ و تعجب تیم رئیس‌جمهور آمریکا از اظهارات خلاف برنامه او تعریف می‌کند.

 

به گزارش فارس :اگر اندک امیدی هم وجود داشت که نشست هفتادمین سالگرد تأسیس ناتو نمایشی از اتحاد اعضای این ائتلاف باشد، با همین ویدئو بر باد رفت.

 

ترامپ که حتی انتقادات سیاسی را با حمله شخصی پاسخ می‌دهد، طبق انتظار به ویدئوی لو رفته هم واکنش نشان داد. ترودو را «دو رو» و «ریاکار» خواند و گفت ظاهرا او از فشار آمریکا به کانادا برای افزایش بودجه نظامی ناراحت است که اینطور پشت سر رئیس‌جمهور آمریکا صحبت می‌کند.

 

بعد هم بی‌آنکه در نشست خبری پایانی ناتو شرکت کند، توییتی منتشر کرد و گفت قصد دارد لندن را ترک کند. همین کار را هم کرد و مثل سال گذشته نشست ناتو را نیمه‌کاره رها کرد و راهی واشنگتن شد.

 

روزنامه گاردین نوشت «متحدان، ترامپ را دست انداختند. او هم مذاکرات لندن را پیش از موعد ترک کرد». روزنامه «مترو» انگلیس هم تیتر زد: «ترامپ تُرش کرد و به خانه برگشت».

 

اما در خانه هم اوضاع برای ترامپی که ماه‌هاست درگیر پرونده استیضاح و «اوکراین‌گیت» است، تعریفی نداشت. چهارشنبه، کمیته قضایی، یعنی آخرین ایستگاه روند استیضاح در مجلس نمایندگان، اولین جلسه تحقیقات را آغاز کرد.

 

از چهار حقوقدانی که در این نشست حاضر شده بودند تا در مورد شواهد پرونده نظر دهند، سه نفر به اتفاق، یک نظر دادند: آنچه ترامپ در پرونده «اوکراین‌گیت» انجام داده، تمام شاخصه‌های لازم را برای استیضاح یک رئیس‌جمهور دارد. رفتار ترامپ، مسلما «یک جرم استیضاح‌پذیر» است.

 

«نوح فلدمن» گفت: «از شهادت شهود و از شواهد پرونده چنین برمی‌آید که رئیس‌جمهور ترامپ مرتکب جرایم سطح بالای استیضاح‌پذیر شده است.»

 

«مایکل گرهارت» گفت: «اقدامات رئیس‌جمهور از تمام سوء رفتارهای هر رئیس‌جمهوری که پیش از این داشته‌ایم، بدتر بوده است… او مرتکب چند جرم قابل استیضاح شده است.»

 

و «پاملا کارلان» گفت: «قانون اساسی، به دلیلی یک بند استیضاح دارد. ساده بگویم، رئیس‌جمهور باید در برابر دخالت خارجی در انتخابات مقاومت کند، نه اینکه خود، طالب آن باشد. اگر به قانون اساسی و جمهوری خود باور داریم، رئیس‌جمهور ترامپ باید در قبال اقداماتش پاسخگو باشد.»

 

حتی حقوقدان چهارم هم که به انتخاب جمهوری‌خواهان برای ادای شهادت در جلسه حضور داشت، اذعان کرد که درخواست‌های ترامپ از دولت اوکراین برای تحقیق قضایی از رقیب انتخاباتی‌اش «اقدامی خطا» بوده است، البته نه آنقدر خطا که ارزش برکناری ترامپ را داشته باشد.

 

همزمان با این جلسه، «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان گروهی از هم‌حزبی‌هایش را پشت درهای بسته جمع کرده بود تا در مورد نحوه ادامه جلسات رایزنی کند. نتیجه این جلسه، مشخص می‌کند که طرح استیضاح ترامپ چه روزی به صحن علنی می‌رود.

 

ترامپ البته روز چهارشنبه کل روند استیضاح را یک «جوک» خواند و بعد هم در توییتر نوشت که بر خلاف آنچه که رسانه‌ها می‌گویند جلسه ناتو «خیلی هم موفق» بود و من «به خوبی با سران ناتو کنار آمدم».

 

نظر رسانه‌های آمریکایی اما، این نبود.

 

شبکه «ان‌بی‌سی» تیتر زد: «ترامپ زیر چتر استیضاح، خارج از کشور ریشخند شد.»

 

و پایگاه «سالن» نوشت: «جهان در نشست ناتو ترامپ را دست انداخت؛ استیضاح، او را در هم شکست… رئیس‌جمهور هفته بسیار بسیار بدی دارد.»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید