شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان جانمایی شد

    کد خبر :654537
شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان جانمایی شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با معاون نخست وزیر آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های صنعتی و تجاری دو طرف، احداث منطقه صنعتی مشترک و همچنین اجرای تجارت ترجیحی فی‌مابین را جزو اولویت‌های همکاری اقتصادی ایران و آذربایجان اعلام کرد.

 

معدن و تجارت، رضا رحمانی افزود: در یک ماه گذشته برای دومین بار است که این ملاقات بین دو طرف انجام می‌شود و امیدوارم این جلسات برای دولت ها و ملت های دو کشور مایه خیر و برکت شود.

 

وی ادامه داد: مسئولان دو طرف به‌ویژه روسای جمهور ایران و آذربایجان بر توسعه روابط و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی تاکید دارند که این مهم بر مبنای روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه در طول سالیان است.

 

رحمانی با اشاره به حضور و مشارکت هیات عالی‌رتبه آذربایجانی در این جلسه مشترک، گفت: احداث منطقه صنعتی مشترک صنعتی و روابط تجاری بر پایه تجارت ترجیحی یکی از موثرترین و مهمترین کارهایی است که در شرایط فعلی باید به آن بپردازیم و برای عملیاتی شدن آنها سریعتر اقدام کنیم.

 

وزیر صمت افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور، هیچ محدودیتی برای گسترش روابط وجود ندارد و علاوه بر روابط فیمابین در چارچوب کریدور شمال-جنوب نیز می‌توانیم به گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور با سایر کشورها کمک کنیم.

 

وی ادامه داد: برای احداث شهرک صنعتی مشترک در یکی از شهرستان های استان اردبیل جانمایی لازم انجام شده است که مورد توافق هر دو طرف بوده و مقدمات لازم با جدیت در حال پیگیری است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: ظرفیت های موجود برای توسعه همکاری بدان میزان است که می‌تواند اقتصاد ۲ کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

 

رحمانی خاطرنشان کرد: سیاست جدید تجاری ایران توجه به کشورهای همسایه، دریای خزر و به ویژه کشورهای روسیه و آذربایجان است و مسلماً بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی خود را نیز از این طریق تأمین خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد: اجرای تجارت ترجیحی با برخی کشورها از جمله ترکیه و اتحادیه اوراسیا به صورت موافقتنامه فی‌مابین با ایران در حال انجام است که با اقدامات کارشناسی به زودی و همزمان با سفر رئیس جمهور آذربایجان به کشورمان موارد مدنظر ایران و آذربایجان نیز نهایی و اعلام می شود.

 

وزیر صمت گفت: توسعه ارتباطات مالی و بانکی به عنوان زیرساخت‌های لازم برای تسهیل روابط تجاری طرفین باید مورد توجه قرار گیرد، هرچند که مبادلات تهاتری نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

 

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: حضور فعال تولیدکنندگان و صنعتگران و همچنین تجار طرفین در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو طرف برای آشنایی از ظرفیت‌های اقتصادی طرفین دارای اهمیت بالایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید