جهان رسانه‌ای و آنفولانزا/ اخباری که برای فشار و استرس بیشتر به مردم، تولید و توزیع می‌شوند

    کد خبر :654330

گروه سیاسی بازتاب: در جهان ماقبل مدرن متوسط طول عمر انسان‌ها در اکثر جوامعِ پایین‌تر از پنجاه سال بوده است. در این جوامع جنگ و غارت، حوادث طبیعی، قحطی و بیماری‌های فراگیر مهم‌ترین عواملی بوده‌اند که باعث مرگ‌ومیر بسیاری از مردم شده و متوسط امید به زندگی را پایین نگه می‌داشتند.

 

در دو قرن اخیر گسترش علم و بهداشت و فنّاوری در سطح جهان انسان‌ها از یک‌سو موفق به شناخت عوامل و ریشه‌های بسیاری از بیماری‌های فراگیر کرده و راه درمان آن را پیدا کردند و از سوی دیگر با تولید انبوه و ساخت ابزارهای نوین خطرات ناشی از قحطی و حوادث طبیعی را به حداقل رساندند.

 

متوسط انسان امروزی در اکثر کشورهای جهان به بالای هفتادسال رسیده است و دیگر نگرانی چندان مانند مرگ از قحطی یا طاعون و وبا و امثالهم ندارد، اما با همه این اوصاف در شرایطی به‌مراتب ترسناک‌تر و استرس‌زاتر از انسان ماقبل مدرن زندگی می‌کند و مدام در ترس از بیماری و زلزله و سایر عوامل آسیب‌زا به سر می‌برد.

 

انسان امروز از شر و نگرانی بابت وبا و طاعون و حصبه و قحطی و هجوم اقوام وحشی راحت شده است اما در جهان بیم و ترس تولیدشده توسط رسانه‌ها به سر می‌برد.

 

انسانی امروز اگر ماست و شیر می‌خورد باید مراقب چربی آن باشد، اگر قهوه می‌خورد باید مراقب کافئین باشد، اگر نوشابه و گوشت و قند و شیرینی و نمک و هر چیز دیگری که مصرف می‌کند باید مدام مراقب بالا و پایین شدن انسولین و چربی خون و هزار مشکل پزشکی دیگر باشد و در همه حال در بیم و استرس ابتلا به بیماری جدید به سر ببرد.

 

فرهاد قنبری در یادداشتی معتقد است این رسانه‌ها هستند که امروز واقعیت زندگی ما را تعیین می‌کنند و به حساسیت‌ها یا نگرانی‌های ما دامن می‌زنند.

 

 

کافی است به خبرهای مرتبط با زلزله احتمالی در تهران که مدام در رسانه‌ها مطرح می‌شود بنگریم. در هیچ برهه‌ای از تاریخ، هیچ بشری قادر به‌پیش بینی زلزله نبوده است. تهران اگر بر روی گسل قرار دارد در چند صدسال گذشته هم بر روی همین گسل‌ها قرار داشته است و احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران به همان احتمال هشتصدسال گذشته است و همان‌گونه که در هشتصدسال گذشته این منطقه زلزله بزرگ و ویرانگری به وقوع نپیوسته، ممکن است در هشتصدسال آینده هم‌چنین اتفاقی نیفتد؛ اما رسانه‌ها مدام با دامن زدن به این مسئله که زلزله در کمین تهران است یا مرگ‌ومیر احتمالی چند میلیون نفر در زلزله قریب‌الوقوع تهران و یا خبر مربوط به میلیون‌ها موش فربه تهران که منتظرند تا زلزله این شهر را فروبریزد و بلافاصله به جان مردم گیرکرده در زیر آوار بیفتند، همه خبرهایی ازاین‌دست هستند که صرفاً برای واردکردن فشار و استرس بیشتر به مردم تولید و توزیع می‌شوند.

 

حال به اخبار چند روز اخیر در مورد بیماری آنفولانزا بنگریم.

 

از شبکه‌های مجازی تا تلویزیون پرشده است از خبر شیوع فراگیر نوع جدید و لاعلاجی از آنفولانزا که شهر به شهر در حال گسترش است و تا به امروز همه جان ده‌ها نفر (در برخی رسانه‌ها صدها نفر) را گرفته است.

 

بدون توجه به هیاهوی رسانه‌ای (و آگاهی به این مسئله که تغییرات فصلی و وارونگی هوا و عواملی از این قبیل همه‌ساله باعث گسترش بیماری آنفولانزا و گه‌ها مرگ‌ومیر افراد کهن‌سال و بیماران خاص می‌شود) باید در نظر داشته باشیم که تأکید بیش‌ازاندازه برخی رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما بر گسترش آنفولانزا با هدف ایجاد بیم و ترس همگانی و مشغول کردن اذهان عمومی صورت می‌گیرد و به‌احتمال قریب‌به‌یقین آنفولانزا همان آنفولانزایی است که همیشه سراغ داشته‌ایم.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید