معوقه مالیاتی ۲۰ هزار میلیارد تومانی کارت‌های بازرگانی

    کد خبر :653814

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هم اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ناشی از کارت‌های بازرگانی وجود دارد.

 

حسین تاجمیر ریاحی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد گفت: هم اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ناشی از کارت‌های بازرگانی وجود دارد.

 

تاجمیر ریاحی افزود: بخشی از کارت‌های بازرگانی که مورد سوء‌استفاده گرفته چالش‌های زیادی را برای سازمان مالیاتی کشور به وجود آورده است.

 

به گزارش فارس،وی ضمن قدردانی از بازرگانانی که هیچ سوء استفاده‌ای از کارت‌های بازرگانی نکرده و به موقع اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه و مالیات پرداخت می‌کنند، اظهارداشت: متاسفانه بخشی از کارت‌های بازرگانی در سال های گذشته برای افراد فاقد شرایط و صلاحیت لازم صادر شده است.

 

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه کارت‌های بازرگانی مزبور در معرض خرید و فروش قرار گرفته است، ادامه داد: برخی با کارت های بازرگانی مورد نظر و با مشخصات صاحبان این کارت ها اقدام به واردات کالا کرده اند.

 

وی با بیان اینکه گمرکات کشور مشخصات صاحب کارت بازرگانی را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کرده و مالیات به نام صاحب کارت در نظر گرفته می شود، گفت: در مرحله وصول مالیات افراد صاحب کارت های بازرگانی مدنظر قادر به پرداخت مالیات نیستند چرا که تاجر نبوده و به طور عمده از طبقات پایین و محروم جامعه هستند.

 

تاجمیر ریاحی افزود: طی چند سال گذشته با همکاری دستگاه قضا، دستگاه های نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور و نیروی انتظامی برای شناسایی افراد واقعی که با کارت های بازرگانی مزبور واردات انجام داده اند اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

 

وی ضمن اشاره به اینکه موضوع مهم بحث پیشگیری از سوء استفاده از کارت های بازرگانی است، اظهارداشت: مرجع صدور کارت بازرگانی سازمان امور مالیاتی کشور نیست.

 

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی و مرجع تایید کننده و ناظر بر این کارت ها وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

وی همچنین گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به قانون مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن برای متقاضی صدور کارت بازرگانی شرایط قانونی تعیین می کند و طبق آن کارت صادر می شود.

 

تاجمیر ریاحی افزود: با وجود آنکه در قانون و آیین نامه شرایط تعریف و مبانی آورده شده و حدود دریافت کارت‌های بازرگانی به صراحت اعلام شده اما برای افراد فاقد شرایط، کارت بازرگانی صادر شده است.

 

وی با بیان این مطلب که برای فردی که سواد ندارد اما طبق قانون باید دیپلم داشته باشد کارت بازرگانی صادر شده است، اظهارداشت: کارت بازرگانی برای تجارت خارجی صادر می‌شود بنابراین متقاضیان دریافت این نوع کارت باید مورد تایید دستگاه های مربوطه باشند.

 

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: نقاط ضعف بسیاری در بحث صدور کارت بازرگانی و نظارت بر ‏آن از سوی دستگاه‌های مورد نظر وجود داشته است.

 

وی با اعلام اینکه طبق بند “ت” ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید سامانه یکپارچه ارتباط با رتبه بندی اعتباری راه اندازی شود، گفت: با وجود چنین سامانه ای متقاضیان درخواست کارت بازرگانی راستی آزمایی و اعتبار سنجی می شوند.

 

تاجمیر ریاحی افزود: طی سال های گذشته سامانه مزبور در اتاق بازرگانی قرار گرفته اما همچنان مشکلات مربوط به کارت‌های بازرگانی پابرجاست.

 

وی با بیان اینکه در اتاق بازرگانی به صورت برخط اطلاعات مربوط به سوء پیشینه فرد متقاضی دریافت کارت بازرگانی از دستگاه قضایی قابل دریافت نیست، اظهارداشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه مدنظر را طراحی و با دستگاه های مربوطه به صورت برخط ارتباط برقرار کرده است.

 

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به صورت برخط از دستگاه های مدنظر اطلاعات فرد متقاضی دریافت کارت بازرگانی رادریافت کند.

 

وی با اعلام این خبر که هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار پرونده در حال بررسی است به رادیو اقتصاد یادآور شد: در حال حاضر ۵۰۰ پرونده قضایی در سراسر کشور مطرح شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید