مطالبات میلیاردی از شرکتهای فرعی و مطالبات بالای مشکوک الوصول در توسعه صادرات

    کد خبر :653219

بانکهای دولتی ویترین نظام بانکی کشور هستند از این رو شفافیت در مورد آنها باید بسیار بیشتر از بانکهای خصوصی باشد. آنچه که امروز بانکهای دولتی را آزار می دهد در درجه ی اول دخالتها و انتظارات سازمانهای دولتیست و در درجه ی دوم میزان بدهکاری و مطالباتی است که شاید قطع امید کردن از برگشت آن منطقی تر باشد.

گروه اقتصادی بازتاب: هرچند که در ترازنامه ی منتشر شده ی برخی بانکهای دولتی به جزئیات برخی اتفاقات که منجر به شکل گیری نوع مطالبات و بدهی ها شده اشاره ای نمی شود اما در یک نگاه کلی می توان از آنها مواردی را برداشت کرد که توضیح شفاف مدیران آنها را می طلبد.

 

میزان بدهی توسعه صادرات 4 برابر دارائیهاست

بانک توسعه صادرات که در حال حاضر با 40 شعبه در حال فعالیت است عملکرد یکساله ی خود را در بخش مالی منتشر کرد. کارنامه ای که نشان از برخی چالشها دارد و بهتر است برای دچار نشدن به سرنوشت برخی بانکهای خصوصی به فکر چاره باشد.

در بررسی صورتهای مالی این بانک اگرچه جمع دارایی ها رو به افزایش نشان می دهد اما نگاهی به میزان بدهی توسعه صادرات در مدت یکسال مؤید این موضوع است که با افزایش 20 درصدی دارائیهای این بانک همچنان تناسب درستی بین میزان بدهی و دارائیهایش برقرار نیست.

جمع دارائیهای توسعه صادرات 23 درصد بدهیهای این بانک است که اگر بنا بر ساده کردن این نسبت باشد باید گفت که با درنظر گرقتن بدهی 193 هزار میلیارد ریالی و دارائی 44 هزار میلیارد ریالی حالا بانک توسعه صادرات بیش از 4 برابر جمع دارائیهایش بدهی دارد.

این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که با بررسی صورتهای مالی یکساله ی این بانک به خوبی روشن است که هزینه ی مطالبات مشکوک الوصول این بانک طی یکسال از 6.555 میلیارد ریال به 13.081 میلیارد ریال رسیده که رشد 51 درصدی این رقم بیش از همه چیز توضیح مدیران این بانک را در جهت تبیین تسهیلات اعطایی به بخشهای مختلف را می طلبد.

 

 

 

افزایش مطالبات مشکوک الوصول

بانک توسعه ی صادرات اگرچه طبق گزارشات مالی در مجموع به بخش دولتی و خصوصی بیش از 269.662 میلیارد ریال تسهیلات داده اما از این مقدار 13.081 میلیارد ریال آن به عنوان مطالبات مشکوک الوصول در نظر گرفته شده که طبق تعریف مطالبات مشکوک الوصول به مطالباتی گفته می شود که بیش از 18 ماه از تاریخ سررسید آن و یا بازپرداخت آخرین اقساط آن سپری شده شده باشد که باید دید در این مورد چه افراد یا سازمانهایی و به چه دلیلی تسهیلات دریافت کرده اند ما از بازپرداخت آن امتناع می کنند.

 

افزایش 24 برابری هزینه های مالی

چالشهای بانک توسعه ی صادرات تنها به این موارد ختم نمی شود بلکه افزایش 24 برابری هزینه های مالی این بانک موضوع دیگری است که نیاز به ابهام زدایی دارد.

هزینه های مالی این بانک در پایان سال 96 رقم 35 میلیارد و 441 میلیون ریالی را نشان می دهد که این رقم در پایان سال 97 به 835 میلیارد و 128 میلیون ریال افزایش پیدا کرده که یعنی شاهد افزایش 24 برابری هزینه های مالی این بانک در پایان سال 97 هستیم.

 

مطالبات میلیاردی از شرکتهای فرعی

در بررسی شرکتهای فرعی این بانک به سه شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات، شرکت صرافی توسعه صادرات و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه صادرات شریف می رسیم که البته در بانکداری این روزهای نظام اقتصادی بنگاهداری یک اشتباه مصطلح شده که شاهد کاربرد آن در بخشهای مختلف نظام بانکی هستیم.

اما موضوعی که درباره ی توسعه ی صادرات باید به آن اشاره کرد میزان مطالبات این بانک از شرکتهای فرعی و وابسته است.

طبق بررسی صورتهای مالی بانک توسعه ی صادرات مطالبات این بانک از شرکتهای فرعی و وابسته به بیش از 1.179 میلیارد ریال می رسد که با در نظر گرفتن سه شرکتی که به عنوان شرکتهای زیرمجموعه بانک معرفی شده اند سهم هریک از آنها بیش از 393 میلیارد ریال خواهد شد.

با این حساب شاید بتوان بهتر به تحلیل زیان انباشته ی 12.978 میلیارد ریالی بانک توسعه صادرات رسید.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید