رتبه‌بندی فاز سوم ندارد

    کد خبر :652708

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی فاز سوم ندارد و حرکت بعدی ما حرکت به سمت داشتن قانون خاص فرهنگیان است، نظام آموزش و پرورش از این قانون همگانی مدیریت خدمات کشوری خسته شده است.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت ‏آموزش و پرورش در گفتگو با مهر در خصوص این موضوع که با اجرای طرح رتبه بندی هنوز شماری از معلمان ناراضی هستند و این را افزایش حقوقی می دانند که سال ها پیش برای یکسان سازی حقوق معلم ها با سایر کارکنان دولت وعده داده شده بود و فاز اول آن در میانه دهه ۹۰ اجرا شد گفت: شما خبرنگاران همه موارد را از آموزش و پرورش سوال می کنید در حالیکه انجام امور معیشتی فرهنگیان و بودجه آموزش و پرورش و افزایش حقوق فرایندی است که طرق قانون بین دستگاه های مختلف تقسیم شده است. یعنی سازمان برنامه و بودجه و ما به عنوان بخش اجرایی همچنین خزانه داری و بخش های مختلف وزارت اقتصاد و سازمان امور استخدامی در این امور دخیل هستند. من در حد اختیاراتم می توانم پاسخ های شما را بدهم و عموما هم این پاسخ ها چیزی را تغییر نمی دهد و روال همان است.

 

علی الهیار ترکمن بیان کرد: در مورد نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باید بگویم که فرهنگ حاکم بر نظام اداری کشور ما فرهنگ پذیرش این نظام هماهنگ نیست و مبتنی بر چانه زنی و قلمرو سازی است. در این سیستم در وزارتخانه ای افراد خود را برای دریافت حقوق بیشتر محق تر می دانند و لابی هایی هم صورت می گیرد.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت ‏آموزش و پرورش اظهار کرد: قانون استخدامی کشور در سال ۴۵ در کشور ما تصویب شد. کل قانون ۲۰ صفحه بود. در سال ۸۶ که به عمر خود پایان داد ۹ هزار صفحه الحاقیات داشت. برای قانون مدیریت خدمات کشوری هم همین اتفاق دارد می افتد و باید مجموعه نظام اداری و تصمیم گیران این نظام ملزم باشند که بروند به سمت اینکه انواع انشقاقات را در مصوبه ها اجرا نکنند. ما در آموزش و پرورش فعلا تحت همین قانون هستیم و امتیازات و ضرایب در مصوبات مختلف برای حقوق مشخص شده است. رتبه بندی هم در همین ظرف اعمال می شود.

 

وی در پاسخ به این موضوع که وزیر آموزش و پرورش در جایی میانگین دریافتی ۷۲۰ هزار معلمی که مشمول این طرح می شوند را ۴۲۰ هزار تومان ذکر کردند در حالیکه هنوز قرار گیری تعداد معلمان در هر رتبه و دریافتی تک تک معلمان در این طرح مشخص نیست و این مسائل تناقضاتی را ایجاد می کند نیز گفت: رتبه بندی یک پیوستی دارد و جداولی در آن مشخص شده است . این امتیازاتی که در متن پیش بینی شده است و در اثر سنجش سه صلاحیت به حقوق معلمان افزوده می شود مشخص است. در رتبه اول ۲۲۵ هزار تومان و در رتبه ۵ عدد ۶۸۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده خواهد شد که میانگین این عدد را وزیر ۴۲۰ هزار تومان اعلام کردند. در واقع یک وضعیت و دورنمایی را ایشان اعلام کردند.

 

الهیار ترکمن در ادامه بیان کرد: من خواهشم از معلم ها این است که رتبه بندی را به چشم افزایش حقوق نبینند. در شرایط و ماهیتی که تعریف حقوق دارد ما نمی توانیم یک جهش در حقوق معلمان با رقمی مثل ۲ میلیون تومان ایجاد کنیم. قوانین موجود این اجازه را نمی دهد.

 

وی در مورد این انتقاد که دقیقا به همین دلیل کارشناسان می گویند این رتبه بندی صرفا یک افزایش حقوق است و تاثیری بر کیفیتی که مدنظر رتبه بندی است ایجاد نمی کند نیز گفت: اگر قانون خاص داشتیم می شد چنین جهش حقوقی را شاهد باشیم. الان همان چیزی که به عنوان معلم تمام وقت مرسوم شده است چیزی حدود ۵۵۰ هزار تومان به طور متوسط به حقوق معلمان اضافه می کند و طرح رتبه بندی نیز حدود ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان متوسط باعث اضافه شدن به حقوق می شود. باید معلمان نگاه کنند ما به افزایش تدریجی حقوق معلمان همت کرده ایم.

 

وی درباره اینکه آیا رتبه بندی فاز سومی نیز دارد یا خیر بیان کرد: حرکت بعدی ما دیگر حرکت به سمت داشتن قانون خاص فرهنگیان است. نظام آموزش و پرورش از این قانون همگانی مدیریت خدمات کشوری خسته شده است و دیگر کارایی ندارد. کارگروهی مقدماتی تشکیل شده است و این مساله قانون خاص فرهنگیان را بررسی می کند و در دور جدید مجلس امیدواریم نمایندگان مجلس به جای توجه به موضوعات استخدام و فضاهای کوچک که موضوعات کلان را حل نمی کند به تصویب این قانون خاص برای فرهنگیان توجه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید